فدراسیون ورزشهای همگانی در مراسمی با حضور رئیس کمیته ملی المپیک از شهرداران طرح ملی «شهر فعال» این فدراسیون تجلیل کرد. 

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تقدیر از شهرداران طرح ملی «شهر فعال» بعدازظهر امروز سه شنبه با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، افشین ملایی رئیس فدراسیون ورزشهای همگانی، عبدالحمید احمدی مشاور رئیس کمیته ملی المپیک و شهرداران شهرهای مشارکت کننده این طرح ملی در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

در این مراسم از ابوالقاسم محی الدینی شهردار و امیرعظیم صحت مند رئیس هیات ورزشهای همگانی استان یزد، محمدرضا سبطی شهردار گرگان و الهه غنیناقی رئیس هیات ورزشهای همگانی استان گلستان، سیدعلی مرتضی نژاد شهردار و همت هادیان رئیس هیات همگانی سمنان، مهدی خلیلی شهردار بندرانزلی و علیرضا زهری رئیس هیات ورزش های همگانی استان گیلان، عبدالصادق سرپرست شهرداری شهرکرد و مرتضی محمدیان دهکردی رئیس هیات چهار محال و بختیاری، سیدمسعود حسینی شهردار همدان، هادی سبزواری رئیس هیات ورزشهای همگنی استان همدان، علیرضا زاکانی شهردار تهران، منوچهر غفاری شهردار کلانشهر کرج، سعید مصفا سرپرست شهرداری شیراز، یعقوب هوشیار شهرار تبریز، سعید سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، رضا امینی شهردار اهواز، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه، حسین مهدیزاده شهردار ارومیه، محمدابراهیم براهویی شهردار زاهدان، سعید شعر باف تبریزی شهردار کرمان، محمود صفری شهردار اردبیل، مهدی نوبانی شهردار بندرعباس، علیرضا کریمی شهردار اراک، مهدی بهترین شهردار بیرجند ، حمیدی راوری شهردار بجنورد، سعید فتوحی شهردار خرم آباد، علیرضا فیروز فر شهردار زنجان، جواد طالبی شهردار ساری، سیدانور رشیدی شهردار سنندج، مهدی صباغی شهردار قزوین و نستهن مقدم شهردار یاسوج تجلیل و قدردانی شد.

محمدرضا فروحی دبیر فدراسیون ورزش های همگانی در آغاز این مراسم گفت: طرح ملی شهرهای فعال برمزیته از یک پروژه بین المللی تحت حمایت کمیته بین المللی المپیک و سازمان جهانی بهداشت است، این طرح در ایران در خرداد سال ٩٩ توسط کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و شورای عالی تصویب شد و اجرای آن از شهریور ماه ٩٩ آغاز شد.

دبیر ستاد طرح ملی شهر فعال تاکید کرد: در آغاز به کار این طرح، شهرداران تهران و در ادامه شهرداران دیگر شهرها با ستاد همکاری کردند طوریکه در حال حاضر ٣٣ شهرداری وارد این طرح شده اند.

در ادامه افشین مولایی رئیس فدراسیون ورزش های همگانی ضمن تقدیر از شهرداران و تلاش های آنها گفت:
دانایی و جهالت دو کلید واژه ای است که تفاوت کشورهای توسعه یافته و غیر را از هم مشخص می کند، اگر حکومت ما خردمند باشد باعث بلوغ شده و زکاوت را به خرج می دهند.

وی ادامه داد: میزان تلفات مردم از بیماری های ناشی از کم تحرگی چندبرابر بیماری کرونا است، در سال گذشته این میزان دقیقا پنج برابر تلفات کرونا بود.

مولایی با بیان اینکه در سیستم حکومتی هوشمند اولویت ها مشخص می شوند، خاطرنشان کرد: امروز کم تحرگی چالش است، حکومتی که با نگاه آینده محور امروز تصمیماتی را اتخاذ می کند که بعدها سلامت را تضمین می کند. چنین حکومتی در بین ده ها اولویت، اولویتی را دنبال می کند منفعت بیشتر و فراگیرتری داشته باشد.

وی به طرح شهرفعال اشاره کرد و ادامه داد: این طرح علاوه بر اینکه کمک می کند معضل کم تحرگی بر طرف شود. است باعث می شود رویکرد اجتماعی و امنیتی هم بهبود بخشیده شود.
است
رئیس فدراسیون ورزش های همگانی تصریح کرد: این پروژه می تواند تمام بخش ها را گرد هم بیاورد و با اتحاد و وحدت به سوی منافع ملی حرکت کنیم. اگر اتاق فکر ورزش کشور تعمقل بیشتری در اولویت پروژه های حاکمیتی داشته باشد می تواند با مشارکت در این پروژه را برای فعالیت بیشتر شهرداران هموارتر کند.

در ادامه مراسم تقدیر از شهرداران شهر فعال سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک گفت: باید از شهرداران حاضر تقدیر داشت چراکه حضورتان از سر دلسوزی و احساس مسئولیت است و این یک سرمایه است.

وی تصریح کرد: جامعه ایران از اندوهی از آسیب های اجتماعی رنج می برد، من ٥٠ آسیب اجتماعی لیست کرده ام و ٢٠ محور را در روند ٤٠ ساله به آن پرداخته ام.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: در ساختار اجتماعی مهمترین مسئله که باعث چالش شده، فقدان گفتمان و سیاست اجتماعی است و اینکه نمی دانیم الگوی حکومتی چیست و همین باعث اغتشاش در برنامه ریزی و اجرا می شود.

وی تاکید کرد: نتوانستیم از طریق سیاست اجتماعی، سرمایه اجتماعی تولید کنیم و این پیامش این است که قدرت اغنای اجتماعی را نداریم.

صالحی امیری با بیان اینکه در مدیریت و الگوی نظام خانواده بسیار ضعیف هستیم، خاطرنشان کرد: فقدان الگوی زندگی، طلاق با میزان درصد بالا، پدیده سرپرست زن خانوار، فرزندان طلاق، ازدواج سفید و کاهش امار ازدواج هم از پیامدهای همین مسئله به حساب می آید.

وی به برخی دیگر از کاستی های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه خشونت و امنیت کارنامه خوبی نداریم، در حوزه حفاظت از حریم خانوادگی کارنامه شفافی نداریم، قدرت تولید نشاط اجتماعی را از دست داده ایم، ما نتوانستیم فرار مغزها و مهاجرت نخبه ها را مدیدیت کنیم، نتوانستیم بی عدالتی و شکاف تبعیض را برداریم.

صالحی امیری تاکید کرد: مسیر توسعه را از ابتدای انقلاب درست طی نکردیم، فراموش کردیم جامعه بیشتر از پالایشگاه به انسان و انسان اخلاق مدار نیاز دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک با طرح این پرسش که "چرا شهرداران برای طرح انتخاب شده اند؟"، گفت: شهرداری ها به عنوان بزرگترین نهاد اجتماعی مسئول نشاط و سلامت و امنیت اجتماعی هستند. شهرداری فراتر از دولت هستند، شهرداری در نهاد خانواده و آموزش و پرورش و ... حضور دارند، شهرداری ها نهاد مرکزی هستند و می توانند بزرگترین کانون اصلاح سبک زندگی باشند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان