محققان و دست اندرکاران تولید واکسن های کووید ۱۹ در کشور، متفق القول به این نکته اشاره داشتند که واکسن های ایرانی قابلیت رقابت با واکسن های خارجی را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، پنل بررسی ساخت واکسن کووید ۱۹ برای اولین بار در ایران همزمان با نمایشگاه بین المللی مواد اولیه دارویی، با حضور دانشمندان و محققین و مسئولین ۷ شرکت تولید کننده واکسن کووید ۱۹ در ایران برگزار شد.

علیرضا قاسم پور مسئول پنل و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به دستاوردهای خوب محققان داخلی در ساخت انواع واکسن های مؤثر در پیشگیری از بیماری کرونا، بر لزوم برگزاری این جلسات با حضور مسئولین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تاکید کرد.

در ادامه، دلارام درود از انستیتو پاستور، سیدرضا بنی هاشمی از واکسن و سرم سازی رازی، اصغر عبدلی از شرکت دارویی برکت، جعفر امانی و جعفر سلیمیان از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، حسین صدیقی، خشایار روشن ضمیر، احمد کریمی، وحید خدامی و کیهان آزادمنش، به نمایندگی از شرکت های داخلی تولید کننده واکسن های کرونا؛ در ارتباط با مراحل تحقیقاتی، فازهای مطالعاتی و بالینی ساخت واکسن های داخلی، توضیحاتی ارائه و به بررسی و مقایسه آن با واکسن های خارجی پرداختند.

بر اساس توضیح محققان، به روزترین واکسن ها با آخرین تکنولوژی موجود در دنیا در ایران تولید شده که در ایمنی زایی و تولید آنتی بادی با واکسن های خارجی برابری و از برخی واکسن های خارجی نیز برتری دارند.

همچنین در این پنل اشاره شد که تولید واکسن های متعدد با تکنولوژی های متفاوت می تواند کشور ما را برای رویارویی با پاندمی ها و بیماری های جدید ویروسی که ممکن است در آینده با آن مواجه شویم، مصون سازد؛ زیرا پلتفرم هایی که پیاده سازی شده اند قابلیت تغییر و تولید واکسن های دیگر را در زمان رویارویی با بیماری های جدید امکان پذیر می سازند.

بنابر این گزارش، شهرام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ضمن قدردانی از برگزاری پنل واکسن کووید ۱۹ و تقدیر از دستاوردهای ارزشمند دانشمندان داخلی، بر این موضوع تاکید کرد که این جلسات باید تداوم داشته باشد و در وزارت بهداشت نیز برگزار گردد.

وی گفت: اگر یک واکسن تولید داخل داشتیم امکان حمایت از آن در برابر تبلیغاتی که از خارج بر علیه واکسن ایرانی بود راحت تر بود اما الان که واکسن های متعدی داریم باید هماهنگی بین محققان و سازندگان واکسن با وزارت بهداشت با برگزاری چنین جلساتی انجام شود تا بتوانیم استفاده از واکسن کووید ۱۹ داخلی را در کشور بیشتر کنیم.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: در مراکزی که تزریق واکسن انجام می شود، باید در زمینه تزریق واکسن داخلی تلاش بیشتری صورت بگیرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان