ماراتن برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک که از چند ماه پیش شروع شده با همه کش و قوس هایش به خط پایان رسید تا رئیس چهار سال آینده از بین چهار گزینه انتخاب شود؛ رئیسی که تا حدودی مشخص است!

به گزارش خبرنگار مهر، مهمترین مجمع انتخابات ورزش کشور روز یکشنبه تشکیل می شود تا به واسطه آرای اعضای حاضر در آن، تکلیف اعضای هیأت رئیسه و هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک برای چهار سال آینده مشخص شود.

این انتخابات در شرایطی برگزار می شود که طی ماه های گذشته مسئله پیچیده و بغرنج ورزش کشور شده بود چراکه هر بار زمانی برای برگزاری انتخابات تعیین شد، یک عذر و بهانه مانع از برگزاری آن در موعد مقرر شد. حتی برای آخرین تاریخ مصوب (۶ شهریورماه) هم از این «ستون به آن ستون» های زیادی شد تا تعویق دوباره به «فرج» برسد اما در نهایت افرادی که خود عامل تمام دلایل و توجیهات برای تأخیر در برگزاری انتخابات بودند، تسلیم برگزاری شدند.

ابتدا قرار بود انتخابات کمیته ملی المپیک نیمه اول بهمن ماه سال گذشته برگزار شد اما برگزار نشدن انتخابات تعدادی از فدراسیون های المپیکی آن را به ۱۷ اسفندماه موکول کرد. در این فاصله عدم ورود به موقع هیأت اجرایی کمیته به بحث آئین نامه و نیازی که به تاییدیه مجمع و کمیته بین المللی المپیک (IOC) برای آن وجود داشت، انتخابات را بازهم به تعویق انداخت. بدین ترتیب در مجمع فوق العاده سوم خردادماه که لغو بازی های آسیایی بهانه تشکیل آن شد، ۶ شهریورماه به عنوان زمان جدید برای برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک مشخص شد.

بعد از تعیین این زمان، اقدامات لازم برای تشکیل مجمع انتخاباتی در این زمان مقرر مانند تشکیل ستاد انتخابات، تعیین زمان نام نویسی از کاندیداها، ارسال دعوت نامه به اعضای مجمع، پیگیری ثبت نام و تأیید صلاحیت ها نامزدها و.... انجام شد اما در عین حال اقداماتی هم انجام نشد که نتیجه آن می توانست دستاویز جدیدی برای لغو دوباره انتخابات شود اما برگزاری نشست های محرمانه میان افرادی که در انتخابات کمیته ملی المپیک ذینفع هستند، پیش بینی ها برای تعویق دوباره این انتخابات را به حداقل ممکن رساند طوری که در واپسین روزها چرخش مصلحتی به سمت برگزاری انتخابات شد.

دقیقاً بعد از این تغییر زاویه و تاکید بر برگزاری انتخابات بود که مجمع فوق العاده فدراسیون بدمینتون رأی به ادامه حضور محمدرضا پوریا به عنوان رئیس تا بعد از انتخابات کمیته ملی المپیک داد تا از این حیث خللی در ترکیب مجمع و اعضای المپیکی آن ایجاد نشود. بعد از آن هم اعلام عمومی و رسمی فهرست اسامی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده برای حضور در مجمع انتخاباتی تیر نهایی بود برای تاکید بر برگزاری انتخابات اگرچه با ۳ روز تأخیر نسبت به زمان مورد تاکید در آئین نامه اجرایی انتخابات انجام شد.

البته که در این اعلان عمومی هم رگه هایی از شیطنت دیده می شد که حتی به نامه تهدیدآمیز یکی از کاندیداهای ریاست هم منجر شد. دقیقاً بعد از این نامه و تغییرات اعمال شده در فهرست کاندیداها - به واسطه اضافه شدن نام مهدی علی نژاد و مجید شایسته به عنوان کاندیدای ریاست- بود که مهمترین رأی گیری در انتخابات فردا را به دو قطبی بودن نزدیک تر کرد تا قیام و صلوات.

پنجاه و یکمین مجمع کمیته ملی المپیک از ساعت ۱۴ روز یکشنبه با حضور وزیر ورزش در محل آکادمی ملی المپیک برگزار می شود. اولین و مهمترین رأی گیری در این مجمع برای تعیین رئیس انجام می شود. فرد منتخب یازدهمین رئیس کمیته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حساب می آید. از سال ۱۳۵۸ تا به امروز ۱۰ نفر ریاست کمیته ملی المپیک را عهده دار بودند که البته از میان آنها مصطفی هاشمی طی سه دوره متصدی بوده است.

در مجمع انتخاباتی روز یکشنبه رأی گیری برای انتخاب رئیس، دو نایب رئیس و هفت عضو هیأت اجرایی انجام خواهد شد.

اسامی کاندیداها به این شرح است:

ریاست
محمود خسروی وفا، فضل الله باقرزاده، مهدی علی نژاد و مجید شایسته

نایب رئیسی
فضل الله باقرزاده، غلامرضا نوروزی، مجید کیهانی، مهین فرهادی زاد، عباس اورسجی، حسن رنگرز، مهرعلی باران چشمه، کیکاوس سعیدی

هیأت اجرایی
محمدرضا پوریا، آرش میراسماعیلی، غلامرضا شعبانی بهار، مهرداد علی قارداشی، عباس نظریان، مهدی گودرزی، علیرضا سهرابیان، علیرضا پاکدل، محمدرضا داورزنی، داود عزیزی، مجید هنرجو، عبدالمهدی نصیرزاده، مرتضی قربانی، محسن رضوانی، حمید عزیزی، محمد علیپور، جواد داوری، بهداد سلیمی

٣١ نفر برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک نام نویسی کرده بودند اما از میان آنها اسامی هاشم اسکندری، هادی ساعی و بهرام قدیمی در فهرست نهایی کاندیداها نیست.

بهداد سلیمی نماینده کمیسیون ورزشکاران است که برای عضویت در هیأت اجرائی معرفی شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان