بی شک تکمیل پروژه آزادراه رشت- قزوین گام مهم در تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور و افزایش ظرفیت های بهره برداری از بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس که اقدامات خوبی در این خصوص در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت: آزادراه رشت_قزوین یکی از مهم ترین آزادراه های کشور و استان گیلان است که مراحل ساخت آن با ۱۳۸ کیلومتر از سال ۸۳ آغاز و ۱۳۰ کیلومتر آن در همان دهه ۸۰ به بهره برداری رسید. 

در یک دهه گذشته نیاز مبرم استان گیلان به توسعه حمل ونقل و گردشگری، تکمیل 8 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت_قزوین به رغم پیشرفت فیزیکی قابل توجه و بیش از ۹۰ درصدی، همچنان بر زمین ماند و آخرین پازل آن نیمه تمام رها شده بود. 

آزادراه رشت_قزوین از آنجایی دارای اهمیت بسیار زیاد است که تنها محور ارتباطی تهران و استان های همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان است و به نوعی شاه راه گردشگری این خطه از دریای خزر محسوب می شود. 
 


ولی این پروژه مهم با وجود مسائل اجتماعی، وضعیت ژئوپولتیکی و وجود رودخانه سفیدرود همچنان در یک دهه گذشته با بی توجهی متولیان و مسؤولان مواجه بوده و به بهره برداری نرسیده است. 

در سال ۹۷ و به دستور وزیر راه دولت دوازدهم، عملیات تکمیل 8 کیلومتر باند رفت از آزادراه قزوین به رشت در محدوده منجیل- رودبار در دستور کار قرار گرفت ولی بعد از چندین ماه کار عملیاتی و به دلایلی همچون کمبود اعتبارات، نبود تسهیلات همچنین بی توجهی مسؤولان، کار عملیاتی به منظور بهره برداری از این پروژه مهم متوقف و از سرعت آن کاسته شد.

بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و معرفی نماینده عالی دولت در گیلان، تکمیل پروژه آزادراه رشت_قزوین به اولویت مهم در استان گیلان و سطح ملی مبدل شده و اسدالله عباسی در سومین روز کاری خود به عنوان استاندار گیلان از روند اجرای این آزادراه بازدید کرد.

به گفته استاندار گیلان، تکمیل آزادراه قزوین رشت می تواند به رشد اقتصادی استان گیلان و سهولت در رفت وآمد مسافران کمک کند لذا هیچ بهانه و عذری در خصوص توقف روند احداث آزادراه قزوین رشت از جمله نبود و محدودیت منابع مالی پذیرفته نیست.  

اسدالله عباسی می گوید باید هر ایراد و مشکلی که بر سر راه این پروژه وجود داشته و دارد باید به استانداری گزارش می شد تا چاره ای در آن خصوص اتخاذ شود.
 


بعد از این بازدید جلسه ای میان وزیر راه، معاون اول رئیس جمهور و معاون اجرایی رئیس جمهور با حضور استاندار گیلان برگزار و به تکمیل پروژه مهم آزادراه رشت_قزوین تاکید شد. 

همین امر سبب شد تا بار دیگر شاهد سرعت گیری پروژه و نظارت مستقیم مسؤولان استانی و ملی شدیم به طوری که در سفر بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهوری به گیلان، تکمیل پروژه آزادراه رشت-قزوین مورد تاکید شخص آیت الله رئیسی قرار بگیرد. 

در سفر رئیس جمهور در بهمن ماه سال گذشته بدلیل اهمیت پروژه عظیم  آزادراه رشت قزوین و با پافشاری مسؤولان دولتی در گیلان و به منظور چشیدن طعم شیرین بهره برداری و قرارگیری زیر بار ترافیکی، ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مصوبات سفر به گیلان در خصوص تکمیل آزادراه رشت قزوین تخصیص یافت. 

بعد از اتمام سفر رئیس جمهور به گیلان، انتظار می رفت که پیمانکار برای تکمیل آزادراه رشت قزوین کارهای عملیاتی خود را بیشتر کند ولی در بازدید تیرماه سال جاری نماینده عالی دولت در گیلان، اسدالله عباسی با انتقاد از کندی روند احداث آزادراه رشت قزوین گفت: به رئیس جمهور و مردم قول داده ام که در اولین فرصت این پروژه به سرانجام برسد اما تاکنون عملکرد پیمانکار رضایت بخش نبوده که جای بسیار تاسف دارد.  

عباسی با تاکید بر اینکه هیچ کمبود مصالح و نیازهای اولیه در خصوص تکمیل آزادراه قزوین_رشت وجود ندارد، افزود: اجرای پروژه باقیمانده اولویت اصلی ما بوده و هیچ کوتاهی را در این زمینه نمی پذیریم زیرا تکمیل این محور بخش عظیمی از مشکلات ترافیکی ورودی گیلان را رفع می کند.
 


پیگیری های مسؤولان دولتی در استان گیلان به منظور تکمیل آزادراه رشت_قزوین همچنان ادامه داشته و در این خصوص جلسات متعددی میان استاندار گیلان و مجمع نمایندگان گیلان با وزرای مربوطه و معاونین وزیر انجام شده است. 

در همین خصوص و به گفته خیرالله خادمی معاون وزیرراه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حال حاضر پروژه آزادراه رشت_قزوین و قطعه پایانی دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است. 

آنطور که وی می گوید بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم و پیگیری های نماینده عالی دولت در گیلان، اعتبارات خوبی برای تکمیل 8 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت_قزوین به این استان تخصیص پیدا کرده ولی به دلیل دشوار بودن کار این مسیر 8 کیلومتری در ۲ قطعه توسط ۲ پیمانکار درحال اجرا است که قطعه نخست ۹۰ درصد و قطعه دوم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

براساس گفته های معاون وزیر راه وشهرسازی، باند رفت آزادراه منجیل- رودبار با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به عنوان آخرین حلقه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت با تخصیص اعتبار مورد نیاز در سال جاری به سرانجام می رسد.
 


بر اساس آمار برای احداث 8 کیلومتر آزادراه رشت_قزوین تاکنون ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز است که در سفر رئیس جمهوری به گیلان ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای 8 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین مصوب شده که در نوع خود کم نظیر است. 

بی شک تکمیل پروژه آزادراه رشت- قزوین گام مهم در تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور و افزایش ظرفیت های بهره برداری از بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس که اقدامات خوبی در این خصوص در حال انجام است. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/س

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان