عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان تهران، در ارتباط با چالش صنعت داروسازی کشور توضیحاتی ارائه داد و گفت: نباید اجازه بدهیم زنجیره تامین دارو دچار مشکل شود.

شهاب الدین جنیدی جعفری، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برداشت بنده این است که بعد از اجرای طرح دارویار، می بایست اساساً مشکلات صنعت داروسازی کمتر شود و شرکت های دارویی بتوانند در شرایط بهتری فعالیت خود را ادامه دهند.

وی افزود: البته یک سری از معضلات در صنعت داروسازی کشور که شاید هیچ ارتباطی هم به طرح دارویار نداشته باشند و سالیان سال است که با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

جنیدی به یکی از مهم ترین مشکلات صنعت داروسازی کشور در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: موضوع دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از صنعت، باعث شده تولید کنندگان دارو در تأمین نقدینگی و ترخیص محصولات خود از گمرکات دچار مشکل شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران ادامه داد: در صنعت داروسازی کشور، هنوز آن رقابت برندینگ را که باید شاهد باشیم، کمتر می بینیم و همچنان طرح ژنریک را که سالیان سال به درستی به دلیل شرایط کشور اتفاق افتاد، داشته باشیم و عرضه و تقاضا را به سمت خوبی پیش ببریم. اما، در شرایط کنونی می تواند به دلیل عدم بحث برندینگ و نبودن نام های تجاری، نمی تواند رقابتی را ایجاد کند و این عدم رقابت برای شرکت ها دارویی که به سمت کیفی تر شدن و فرمولاسیون های با کیفیت بهتر حرکت می کنند، انگیزه را کم رنگ می کند.

جنیدی جعفری گفت: بحث قیمت گذاری هم وقتی خیلی تابع برندینگ نیستم و عمدتاً صنعت داروسازی ما ژنریک است، می تواند مانعی برای توسعه و پیشرفت صنعت باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مباحثی که می بایست از خیلی قبل به فکر می بودیم، به روز شدن خطوط تولید دارو است. چون وقتی توقف خطوط برای به روز شدن را شاهد هستیم، با کمبود آن اقلام دارویی مواجه می شویم که خطوط تولید آنها برای بازسازی متوقف شده است.

جنیدی تاکید کرد: نگرانی ما در اصل این است که اگر جریان نقدینگی از داروخانه به شرکت های توزیعی و از شرکت های پخش به شرکت های تولیدی و وارداتی درست اتفاق نیافتد، و هر کجا این زنجیره دچار مشکل شود، طبیعتاً زنجیره تأمین دارو هم مختل خواهد شد.

وی افزود: اگر مطالبات داروخانه ها از بیمه ها به موقع انجام نشود، طبیعتاً داروخانه ها در خرید دارو و پرداخت مطالبات شرکت های پخش دچار مشکل خواهند شد و شرکت های توزیعی هم با شرکت های تولیدی دچار مشکل می شوند. این جریان نقدینگی امکان دارد آنها را به سمت دریافت وام یا هر روش دیگری که بتواند برای آنها نقدینگی فراهم کند، سوق دهد.

جنیدی جعفری گفت: شرایط فعلی بازار دارو در یک ماه اخیر، به گونه ای بوده که بیمه ها در بازپرداخت مطالبات داروخانه ها تلاش کرده اند و در حال حاضر؛ چشم انداز خوبی را متصور هستیم. اگر صنایع دارویی بتوانند به سمت رشد و توسعه حرکت کنند، می توانیم در منطقه قطب دارو باشیم و صادرات دارویی را رونق بیشتری دهیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان