بیش از ۱۰۰ گونه جانوری در معرض انقراض

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ ۰۹:۵۵ چاپ کد خبر: 177265
فهرست مهره داران در معرض خطر انقراض و حمایت و حفاظت شده بعد از حدود ۲۰ سال به روزرسانی و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره به روزرسانی فهرست تنوع جانوری گفت: در آستانه هفته دولت با تلاش همکاران دفاتر تخصصی به ویژه دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی فهرست گونه های مهره دار در معرض خطر انقراض و حمایت و حفاظت شده بر اساس بند ت ماده ۳ قانون شکار و صید و مصوبه ۱۶۸ شورایعالی حفاظت محیط زیست به روزرسانی و در روزنامه رسمی منتشر و به مراجع ذی ربط ابلاغ شد و از این تاریخ ملاک عمل برای مسائل قضائی و حقوق در سطح کشور خواهد بود.

وی افزود: بر اساس فهرست منتشره بیش از ۱۰۰ گونه در فهرست در معرض خطر انقراض قرار دارد و بیش از ۱۶۰ گونه نیز در فهرست گونه های حمایت شده و حفاظت شده قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: در خصوص آبزیان و سخت پوستان مصوبه قبلی سازمان هنوز پابرجاست و در صورت تغییر، ابلاغ و اطلاع رسانی خواهد شد هم چنین در خصوص بی مهرگان مراتب در دست بررسی نهایی است و به زودی اقدام خواهد شد.

شایان ذکر است، تعیین وضعیت حفاظتی گونه ها بر اساس فهرست سرخ IUCN توسط گروه های متخصص و براساس اطلاعات علمی به روز و معیارهای کمی همچون میزان کاهش جمعیت، محدوده جغرافیایی پراکنش گونه و آیا نتایج یک تجزیه و تحلیل کمی احتمال بالقوه انقراض در طبیعت را نشان می دهد، تعیین می گردد.

با توجه به اینکه این اطلاعات در خصوص تعداد محدودی از گونه های ایران موجود بوده و بعضاً وضعیت تهدید فعلی برخی گونه های حیات وحش کشور با فهرست سرخ IUCN انطباق ندارد، دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی با همکاری دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش و با کسب نظر از اساتید دانشگاهی، متخصصین ستادی و استانی سازمان اقدام به به روزرسانی فهرست طبقه بندی حفاظتی مهره داران کشور بر اساس معیارهایی همچون عوامل تهدید، وضعیت جمعیت، پراکنش محدود و اندمیک بودن، وضعیت قاچاق و غیره نموده است. این فهرست کمک شایانی به مدیریت و حفاظت گونه های کشور نموده و می توان در آینده نسبت به تدقیق آن اقدام کرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان