سیستم اطلاعات بیمارستان، از منظر کنترل عفونت و شأن انسانی جزئی از رفتار حرفه ای کادر پزشکی و غیر پزشکی بیمارستان ها است که باید آن را جدی بگیریم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS) به معنای پیاده سازی یکپارچه تولید اطلاعات لازم برای مدیریت تمامی فعالیت های مربوط به سلامت، از قبیل برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و تصمیم گیری است. همچنین پشتیبانی از فعالیت های بیمارستان در سطوح کاربردی، تاکتیکی و استراتژیک را برای بیمارستان فراهم می کند.

وظیفه اصلی HIS، جمع آوری و ذخیره اطلاعات به صورت یکپارچه با استفاده از رایانه و وسایل ارتباطی است.

هدف از HIS، استقرار یک سیستم پردازش، بازیابی و ارتباط دادن مراقبت بیمار و اطلاعات اداری برای تمامی فعالیت های مربوط به بیمارستان است.

در یک سیستم اطلاعات بیمارستانی، داده ها به صورت منسجم در پایگاه داده ها ذخیره می شوند.

سپس در دسترس کاربران مجاز، در محل و در زمانی که داده ها مورد نیاز است و در فرمتی که با نیازهای خاص کاربر منطبق باشد، قرار داده می شوند.

اهداف HIS یکپارچه

استفاده مؤثرتر از منابع محدودی که برای مراقبت از بیمار در دسترس هستند.

بهبود کیفیت خدمت رسانی به بیمار

پشتیبانی از تحقیق در زمینه های آماری از جمله درمان بیماری ها، مصرف داروها و …

پشتیبانی از آموزش

حفظ سوابق مراجعه بیمار و بازیابی سریع سوابق بیمار در صورت لزوم

پشتیبانی و به روز رسانی یکپارچه سیستم برای مراکز تحت پوشش

یکپارچه سازی فرمت ورود اطلاعات به نرم افزار و فرمت گزارش ها

سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با اشاره به تصمیم دانشگاه علوم پزشکی تهران، مبنی بر یکسان سازی سیستم HIS بیمارستان ها، گفت: قرارگاه ستاد اصلی پروژه HIS متشکل از کارشناسان و مدیریت IT برای آموزش و تحلیل نرم افزار مستقر شده است و ما در فاز تأمین تجهیزات و آموزش کاربران هستیم.

وی با عنوان این مطلب که بسیاری از اشکالات کار حین اجرای نسخه آزمایشی نرم افزار نمایان خواهد شد، افزود: نقطه نظرات رؤسا و اساتید بخش ها در شناسایی و رفع چالش های موجود بسیار کارگشا است. در ادامه مسیر هم با تشکیل تیم نظارتی و حمایتی با هدف رفع نواقص و نارسایی هایی احتمالی پس از راه اندازی نرم افزار در کنار اساتید و همکاران مجتمع خواهیم بود.

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، هر تغییر جدید را فرصتی تازه برای مجموعه قلمداد کرد و گفت: یکی از امتیازات مهم نرم افزار جدید این است که بر مبنای سنجه های اعتباربخشی است و در عین حال قابلیت پشتیبانی سامانه های دیگر مجتمع را نیز دارد.

وی به مهم ترین اقدامات انجام شده در بحث ایمن سازی ساختمان ها همچون تخلیه پله های خروج اضطراری، قراردادهای مربوط به سامانه اعلام و اطفای حریق، نصب محفظه کلید درب های منتهی به پله های فرار و همچنین بررسی سنجه های اعتباربخشی در جلسات هفتگی تیم رهبری و مدیریت مجتمع پرداخت.

نوید مقدم سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) ، با ارائه گزارشی از روند پیشرفت پروژه HIS جدید مجتمع در راستای یکپارچه سازی کامل سامانه های اطلاعاتی بیمارستان های دانشگاه از این اقدام به عنوان انقلابی در حوزه سیستم های اطلاعاتی بیمارستانی یاد کرد و افزود: در بحث سخت افزار باید تعدادی کامپیوتر و سرور سنگین که لازمه این کار است را از همین ابتدا به زیرساخت های موجود مجتمع اضافه کنیم. در حوزه نرم افزار هم احصای فرآیندهای اختصاصی مجتمع در نسخه ای که قرار است اول مهر فعال شود را خواهانیم. برنامه های آموزشی هم برای نیروهای اداری و پشتیبانی و هم برای اساتید و فراگیران از هفته آتی آغاز خواهد شد.

محمد خاتمی رئیس بخش پیوند کلیه مجتمع بر موضوع امکان الکترونیکی شدن پرونده های پزشکی در HIS جدید تاکید کرد.

نصیر طوسی فوق تخصص بیماری های گوارش هم تصریح کرد: بسیار مهم است از همین آغاز رجیستری به عنوان یکی از رسالت های مهم HIS جدید در نظر گرفته شود.

آرش سیفی رئیس بخش عفونی از امکان پکس داخلی و دسترسی به پرونده های قبلی بیماران را یکی از امتیازات نرم افزار شفا خواند و گفت: بااین همه مسئله تحت وب نبودن این نرم افزار یک ایراد مهم است که سیستم را با کندی روبه رو می کند.

علی جعفریان رئیس پیوند کبد، تحت وب نبودن HIS جدید را با پرونده الکترونیک در منافات دانست و از اینکه تمام سیستم های اطلاعات بیمارستانی کشور مبتنی بر یک نرم افزار شود ابراز نگرانی کرد.

زینعلی زاده رئیس بخش جراحی اعصاب، با تاکید بر موضوع رجیستری گفت: پژوهش بدون رجیستری امکان پذیر نیست و باید از همین ابتدای کار نرم افزار جدید به آن فکر کنیم.

مرتضی دارایی مسئول امور فراگیران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، اهمیت پوشش حرفه ای در مراکز درمانی را موضوعی جهانی دانست و گفت: این مسئله فقط مختص کشور ایران نیست و هم از منظر کنترل عفونت و هم شأن انسانی جزئی از رفتار حرفه ای کادر پزشکی و غیرپزشکی بیمارستان ها است که باید آن را جدی بگیریم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان