آستارا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان گفت: در حال حاضر در استان گیلان کمبود آرد نداریم اما سهمیه آرد از جمله در شهرستان آستارا نیازمند مدیریت است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد اسدی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از نانوایان برتر شهرستان آستارا اظهار داشت: همزمان با آغاز کار دولت سیزدهم، استان گیلان با کمبود شدید گندم مواجه بود، به گونه ای که گندم وارد شده تنها از طریق بنادر انزلی و کاسپین بود و هیچ گندمی از استان های دیگر به استان وارد نمی شد.

وی افزود: با توجه به مشکلات به وجود آمده مدیریت حوزه آرد و نان نیازمند وحدت رویه ای بود که دولت مردمی توانست با مدیریت جهادی ساز و کاری را به اجرا بگذارد تا میزان تخصیص سهمیه و پخت نان قابل رصد باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان با بیان اینکه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر باید یک واحد نانوایی وجود داشته باشد، افزود: در حال حاضر این رقم برای شهرستان آستارا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بوده و در این شرایطی است که عنوان می شود فعالیت نانوایی ها توجیه اقتصادی نداشته اما بازهم متقاضی وجود دارد.

اسدی با تاکید بر اینکه گزارش تخلف در آستارا در کمترین حد است، گفت: افزایش سهمیه آرد آستارا باید بر اساس مستندات باشد که با توجه به گردشگرپذیر بودن منطقه در ماه هایی که گردشگران حضور بیشتری دارند سهمیه فوق العاده اختصاص می یابد و با این حال باز گزارش کمبود آرد را داریم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص کمبود آرد در استان گیلان گفت: به جرأت می توانم بگویم که در استان گیلان هیچ گونه کمبود آردی وجود ندارد ولی سهمیه آرد نیازمند عدالت و مدیریت است.

اسدی با بیان اینکه به طور میانگین ظرفیت ذخیره سازی سه ماهه در استان گیلان را همیشه داشته ایم، افزود: برنامه ریزی های لازم صورت گرفته تا علاوه بر بنادر انزلی و کاسپین از بندر آستارا نیز هم از طریق ریلی و هم زمینی گندم وارد استان شود.

وی در مورد کیفیت آرد در استان نیز گفت: کیفیت آرد کارخانه ها بر اساس استانداردها به صورت ماهانه ارزیابی و نظارت می شود و نانوایان در صورت وجود مشکل، می توانند با شبکه بهداشت یا سازمان غذا و دارو تماس بگیرد تا آزمایش های لازم صورت گیرد.

سهمیه ویژه شهریور ماه به نانوایان اختصاص یابد

فرماندار آستارا نیز در این مراسم با بیان اینکه مسئله آرد و نان در حال حاضر یک موضوع جهانی است، افزود: برنامه دولت این است که شرایط به نحوه مناسب مدیریت و مساله برای نانوایان تسهیل شود.

عنایت رضایی پور گفت: در راستای مدیریت و نظارت بر نحوه توزیع و عرضه، چهار گروه نظارتی در شهرستان آستارا تحویل آرد از کارخانه تا نانوایی ها را پیگیری کردند که خروجی آن وجود کمترین میزان تخلف در نانوایی های این شهرستان بود.

رضایی پور با اشاره به اینکه طبق آمارهای رسمی ۹۷ درصد نانوایی های آستارا به دستگاه هوشمند مجهز شده اند، گفت: بر اساس داده های دستگاه ها نانوایان این شهرستان از زمان آغاز طرح حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم آرد مصرف کرده اند و بیش از هشت میلیون قرص نان پخته شده و ۹۳ میلیارد ریال فروش داشتند و بیش از ۱۲ میلیارد ریال به حساب نانوایان واریز شده است.

وی با بیا اینکه ۴۰۰ هزار نفر-روز گردشگر در مردادماه سال جاری در آستارا حضور داشته اند، افزود: انتظار می رود سهمیه ویژه ای برای شهریورماه در این شهرستان در نظر گرفته شود که اوج زمان سفر گردشگران به این شهرستان است و با آغاز مهر ماه میزان سفرها کاهش می یابد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان