تهران- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نام گیلان با فرهنگ، هنر و ادبیات عجین شده است، گفت: میرزا کوچک به دنبال استقلال و آزادی بود و نهضت وی زمینه ساز شکل گیری انقلاب اسلامی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی اسماعیلی عصر چهارشنبه در کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی در سالن همایش های برج میلاد با بیان اینکه باید یادی کنیم از تاریخ، فرهنگ، هنر و سرگذشت پرعظمت گیلان اظهار کرد: گیلان در بخش های مختلف پیشرو بوده و شخصیت های بزرگی در همه حوزه ها تربیت کرده است.

وی با بیان اینکه شخصیت های دینی استان گیلان همانند آیت الله بهجت که در همه ادوار می درخشند، گفت: نام گیلان با هنر و فرهنگ و ادبیات گره خورده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه از دوران شکست در تاریخ ایران و روسیه هزینه این مرز و بوم آغاز شده و قراردادهای استعماری پشت سر هم بسته شده است، افزود: از همه مهم تر قرارداد ۱۹۰۷ که ایران را روسیه و انگلیس به سه قسمت تقسیم کردند واگرایی شدید و بهم ریختگی که در ایران آغاز شده بود آزادی خواهان را رنج می داد و میرزا در چنین تاریخی ظهور کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه درکی از احوالات ناخوش آن زمان نداریم و نمی توانیم داشته باشیم، ادامه داد: کشور دست مایه دست سفارتخانه دست چندم خارجی بود و نیروهای خارجی در حال تاراج مردم بودند و ناامنی کامل و گرسنگی و قحطی شرایط تلخ ایران ما بود که حتی گفتن آن نیز برای ما سخت است و میرزا در چنین زمانی قیام کرد.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه میرزا به دنبال استقلال و آزادی بود، تصریح کرد: میرزا در سرمای زمستان و با مشکلات زیادی در دوره مبارزه و نهضت خود مواجه و به دنبال تشکیل دولت مستقل و توسعه آن به ایران بود.

نهضت میرزا زمینه سال شکل گیری انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه عظمت کار میرزا را باید در این بستر تاریخی دید، ادامه داد: نهضت شکست خورد و پهلوی به عنوان رژیم کاملاً وابسته روی کار آمد اما همان بذرهایی که دولت میرزا کوچک کاشتند در سال ۵۷ به درخت تنومندی تبدیل شد و انقلاب اسلامی شکل گرفت.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه امروز عظمت انقلاب، جمهوری اسلامی را به نظام قدرتمند و برتر منطقه تبدیل کرده است، افزود: ایران به برکت این بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد در قله عزت قرار دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امیدواریم تمامی آمال آزادی خواهان بزرگی مثل میرزا، آیت الله مدرس و شهید خیابانی و امثال آنکه دغدغه استقلال و آزادی را داشتند برآورده شود، ادامه داد: وزارت ارشاد وظیفه خود می داند که از مفاخر منطقه ای که اگر چه مال گیلان است ولی نام آوری آن افتخار هر ایرانی است، حمایت و بزرگداشت برگزار کند.

وی با بیان اینکه دولت بر تکریم از بزرگان ایران اسلامی تاکید دارد، اضافه کرد: برگزاری این نوع بزرگداشت ها می تواند زمینه ای برای معرفی این شخصیت ها به نسل حاضر و جهان به عنوان اسوه و الگو باشد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان