رئیس فرهنگستان زبان و ادب گفت: بی بی سی که امروز خود را دلسوز مردم ایران نشان می دهد همواره بلندگوی کشوری استعماری بوده است. نهضت جنگل به ما یاد داد که هرگز نباید به بیگانگان اعتماد کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی عصر چهارشنبه نهم شهریور در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: دولت مردمی و وزارت فرهنگ در دوره جدید اهتمام ویژه ای نسبت به تکریم و تجلیل بزرگان تاریخ این سرزمین دارد. درباره میرزاکوچک خان این شهید بزرگوار بسیار سخن گفته شده اما هنوز حق مطلب ادا نشده است. میرزای جنگلی در مقطع تاریخی خاصی منشا اثر شد؛ روزهایی که به تلخی از آن یاد می شود. با شکست ایران در جنگ های ایران و روس، دوران حضیض این مرز و بوم آغاز شد. پس از آن قرارداد استعماری سال ۱۹۰۷ میلادی میان انگلیس و روسیه، ایران را به سه منطقه تقسیم کرد تا روزهای قحطی بزرگ، ضعف حاکمیت مرکزی و واگرایی شدید فرا برسد؛ رخدادهایی که آزادی خواهان ایران را بسیار رنج می داد.

وزیر فرهنگ افزود: امروز به طور طبیعی، ما درک دقیقی از احوال ناخوش ملت ایران در آن روزگار نداریم، روزهایی که کشور ملعبه دست مقامات دست چندم سفارتخانه های خارجی بود، سرمایه های کشور به تاراج می رفت و ناامنی، بی ثباتی و گرسنگی به اوج خود رسیده بود. اینجاست که عظمت کار میرزا کوچک خان مشخص می شود. وقتی نهضت خود را در چنین شرایطی آغاز کرد و آن را با وجود مشکلات فراوان تداوم بخشید. بزرگمردی که در فکر حکومت مستقل و توسعه آن به سراسر ایران بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری دوره تاریخی تسلط انگلستان بر ایران گفت: پس از انقلاب اکتبر که به هر خروج روس ها از ایران انجامید، دست انگلستان در کشور بازتر از همیشه شد تا آن جا که انگلیسی ها رضاخان را با کودتای سیاه ۱۲۹۹ شمسی به قدرت رساندند و رژیم وابسته پهلوی شکل گرفت.

وی ادامه داد: میرزا کوچک خان آن روزها در مظلومیت به شهادت رسید اما بذری که نهضت او کاشت، پنجاه و هفت سال بعد با انقلاب اسلامی به بار نشست و به درختی تناور بدل شد.
وزیر فرهنگ افزود: ‏آن روزها که میرزا کوچک قیام کرد ماموران دست چندم روس و انگلیس بر ایران حکومت می کردند،اما امروز ایران مقتدر قدرت برتر منطقه است و اروپا برای رهایی از زمستان سرد و سیاهی که در پیش دارد،دست به دامن میانجیگری ایران شده است.ایران امروز به برکت بزرگانی که در حافظه تاریخی خود دارد به چنین جایگاه بلندی دست یافته است.

جامعه امروز ایران باید عظمت نعمتی که به واسطه راهبری امام عظیم الشان(ره) و رهبر حکیم انقلاب و جانفشانی فرزندان این مرز و بوم بدست آمده، درک کند و قدر بداند. شهدایی تاریخ ایران همچون میرزا کوچک خان، آیت الله مدرس و شیخ محمد خیابانی امروز در میان ما نیستند اما ارواح بلندشان سربلندی فرزندان ایران را به نظاره نشسته است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد کنگره ملی میرزا کوچک خان که در تهران، قم، کربلا و رشت برپا می شود، زمینه شناخت بیشتر این اسوه و الگو را فراهم کند.

نهضت جنگل به ما یاد داد که هرگز نباید به بیگانگان اعتماد کنیم

همچنین غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی درباره شخصیت میرزا کوچک خان گفت: او یک روحانی و طلبه بود که چشمش به آفاق جدیدی باز شد و نجات ملت را وظیفه خود دانست و وارد مبارزه شد.

وی ادامه داد: میرزاکوچک واجد روحیاتی همچون صداقت، ایمان به خدا، استقامت، شجاعت، عشق به وطن، مردم دوستی، عدالت طلبی، علاقه مندی به پیشرفت ایران و ایمان راسخ به اسلام بود و حتی کسانی که از نظر مرامی با میرزا هم سو نبودند، اخلاق، پاکی، بزرگی، نجابت و ایمان او را می ستودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: باید به نسل جوان یادآوری شود که این کشور با مجاهدت چه مردان بزرگی حفظ شده است که یکی از آنها میرزا کوچک جنگلی است. نسل آینده باید بداند که "ایران" ارزان پا برجا نمانده است. بی بی سی که امروز خود را دلسوز مردم ایران نشان می دهد همواره بلندگوی کشوری استعماری بوده است. نهضت جنگل به ما یاد داد که هرگز نباید به بیگانگان اعتماد کنیم.

حداد عادل با اشاره به اینکه امروز دست دشمنانِ ملت ایران کوتاه شده و این ملت بر استقلال خود پافشاری می کند، خاطرنشان کرد: ملت ایران تاوان مقاومت را می پردازد اما در برابر دشمنان سر خم نمی کند.

اجلاسیه تهران کنگره ملی میرزا کوچک جنگلی که امروز در برج میلاد تهران برپا شد، پیش درآمدی بر اجلاس شهرهای قم و کربلاست که اختتامیه آن در شهر رشت برگزار خواهد .

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان