تالاب انزلی طمعه حریق سودجویان شد

۱۴۰۱/۰۶/۱۱ ۱۸:۳۲ چاپ کد خبر: 177514
رشت- تالاب انزلی از بامداد جمعه دچار حریق شده و با توجه به عدم دسترسی زمینی به این منطقه مسئولان درخواست بالگرد آبپاش کرده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: از بامداد امروز جمعه بخش هایی از تالاب انزلی که دسترسی به آن سخت بوده دچار حریق شده است. در سال های اخیر بارها شاهد وقوع آتش سوزی در نیزارهای تالاب انزلی بوده ایم که اکثر این آتش سوزی ها عمدی بوده است.

به گفته مسئولان حدود ۴۰ هکتار از اراضی نیزاری تالاب دچار حریق شده که با توجه به وزش باد و عدم دسترسی زمینی برای اطفای حریق و با توجه به مشاهدات عینی این عدد بیش از این نیز می تواند باشد. مسئولان و متولیان امر خبر از درخواست بالگرد آبپاش برای اطفای حریق داده اند.

از نکات جالب توجه در این حادثه عدم پاسخگویی مدیران و متولیان امر به ویژه محیط زیست بوده که در جواب درخواست مصاحبه خبرنگاران اعلام می کند اخبار محیط زیست گیلان را روابط عمومی این اداره کل منتشر می کند.

همچنین لازم به ذکر است که مسئولان شهرستانی اعلام کردند این آتش سوزی عمدی بوده و پیگیری ها برای دستگیری مقصران حادثه در دستور کار قرار دارد.

یکی از سوالات اساسی که در این زمینه به وجود می آید این است که چرا استان گیلان با وجود جنگل های هیرکانی، کوه ها و تالاب ها که هر زمان احتمال وقوع آتش سوزی به صورت طبیعی و یا عمدی در آن وجود دارد نباید از وجود یک بالگرد اطفای حریق بهره مند باشد تا در چنینی مواقعی حساس منتظر اعزام بالگرد از تهران و یا سایر استان ها نباشیم. موضوع که باید از سوی متولیان و مسئولان امر پاسخ داده شود.

۴۰ هکتار از نیزارهای انزلی دچار حریق شد

فرماندار انزلی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه آتش سوزی از بامداد امروز در قسمت مرکزی تالاب در محدوده چراغ پشتان آغاز شده است، افزود: دامنه آتش به دلیل عدم دسترسی به اطراف گسترش یافت و تاکنون به ۴۰ هکتار رسیده است.

محمد پورخوش سعادت با اشاره به اینکه وزش باد باعث گسترش حریق شده است، اضافه کرد: با توجه به عدم دسترسی زمینی برای اطفای حریق، از مدیریت بحران استانداری گیلان درخواست اعزام بالگرد شده است.

درخواست بالگرد آبپاش

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان نیز در گفتگو با یکی از رسانه ها با اشاره به حریق در تالاب انزلی اظهار کرد: این تالاب همیشه مورد سو استفاده سودجویان قرار می گیرد.

امیر مرادی با اشاره به درگیری ۴۰ هکتار از اراضی تالاب با حریق افزود: با توجه به باتلاقی بودن مسیر امکان اطفای حریق بدون بالگرد وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به پیگیری های صورت گرفته ۲ فروند بالگرد آبپاش به منطقه برای کمک به اطفای حریق انجام می شود.

اعزام ۳ فروند بالگرد برای اطفای حریق تالاب انزلی

مهدی نامجوی معاون مهندسی و پدافند غیر عامل وزارت دفاع گفت: آتش سوزی از بامداد جمعه در قسمت مرکزی تالاب در محدوده چراغ پشتان آغاز شده و دامنه آتش به دلیل عدم امکان دسترسی به اطراف در حال گسترش است.

وی ادامه داد: پس از اطلاع و درخواست امداد هوایی از وزارت دفاع، مراتب به کاپیتان نوری رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق کشور اطلاع و این مرکز بلافاصله ۳ فروند بالگرد اطفای حریق به منطقه اعزام نمود.

نامجوی ادامه داد: تا اطفای کامل حریق تالاب انزلی، مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی کشور، در کنار سایر نهادهای امداد رسان در منطقه حضور خواهد داشت.

دسترسی به محل آتش سوزی بعد از حدود ۱۵ ساعت تلاش

نیروهای امدادی، آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین نیروهای مردمی بسیج از همان ساعات ابتدایی وقوع آتش سوزی در محل حضور داشته و تلاش کردند تا بتوانند مسیری برای دسترسی به آتش پیدا کنند بعد از حدود ۱۵ ساعت این امر محقق شد.

این نیروها به محض حضور در محل آتش سوزی اقدام با استفاده از امکاناتی که در دست داشتن اقدام به اطفای حریق کردند.

در حال حاضر نیز بر اساس آخرین خبرهای دریافتی از خبرنگار مهر که در محل آتش سوزی حضور دارد بالگرد آبپاش بالاخره به محل رسیده و در حال آبگیری سبد آبپاشی از تالاب است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان