رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از نسخه نویسی سنتی وارد مرحله جدیدی به نام نسخه نویسی الکترونیک شدیم که شاید انجام این کار برای همکاران پیشکسوت سخت تر و برای پزشکان جوان راحت تر باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با حضور رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آئین رونمایی از سامانه امضا دیجیتال نسخه الکترونیک سازمان نظام پزشکی روز شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱، در سالن کنفرانس سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ امضای دیجیتال برای نسخه الکترونیک و اصالت و هویت سنجی پزشکان بر عهده سازمان نظام پزشکی نهاده شده است، اظهار کرد: در قالب صدور کارت هوشمند و امضای الکترونیک حدود ۶۰ هزار کارت هوشمند صادر نمودیم که ۱۲ هزار در نوبت قرار گرفت.

وی افزود: این ۱۲ هزار معوقه به روز رسانی شد و هر پزشکی که درخواست کارت هوشمند می نمود ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت فرآیند صدور انجام می شد.

رئیس زاده ادامه داد: با تلاش ها و پیگیری های انجام شده امروز شاهد رونمایی از نسخه موبایلی سامانه امضا دیجیتال نسخ الکترونیک هستیم که امیدواریم منشأ برکات خیر برای مردم باشد.

یک میلیون نسخه در طول روز قادر به استفاده از سامانه امضای دیجیتال است

در ادامه عبدالکریم مباشر جنت مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه طبق جز ۵ بند ک تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ احراز اصالت، احراز هویت و اصالت و خدمات امضای الکترونیک پزشکان بر عهده سازمان نظام پزشکی نهاده شده است؛ اذعان کرد: بر این اساس اقدام به پالایش داده های اعضای سازمان نموده و طراحی سرویس های استعلام برخط هویتی و اصالتی؛ طراحی سامانه های ضروری و ارائه سرویس های ضروری بر بستر دیتاس انجام گرفت.

وی افزود: امضا بیت مپ، گذرواژه ها، قلم نوری، امضا دیجیتال از جمله اقدامات انجام شده جهت احراز اصالت و خدمات امضای الکترونیکی بود که از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی صورت گرفت و اکنون نسخه موبایلی سامانه امضا دیجیتال این قابلیت را دارد که در طول روز یک میلیون نسخه را پشتیبانی کند.

امضای دیجیتال برپایه محرمانگی داده ها شکل گرفته است

فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به اینکه در تیرماه سال ۱۴۰۰ کمیته سلامت الکترونیک در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شکل گرفت، اذعان کرد: با تلاش های انجام شده امروز شاهد رونمایی از سامانه امضای دیجیتال هستیم که سرآغاز بحث هوشمند سازی، کارآمد سازی، شفاف سازی و توانمند سازی است و برآورد هزینه آن حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد است که سبب ذخیره سازی منابع انسانی و مالی شده و جهش هوشمند را در نظام سلامت رقم می زند.

وی گفت : امضای دیجیتال بر اساس محرمانگی داده ها صورت گرفته و امیدواریم توافق نامه SLA بین وزارت بهداشت و سایر سازمان ها منعقد شود و بحث تکمیل کدینگ و احراز اصالت دارو و سایر مسائل تکمیل شود.

محمدبیگی با بیان اینکه خلاقیت ها و نوآوری ها باید بر بستر سلامت نشسته و شاهد رشد صنعت فناوری اطلاعات سلامت باشیم، ادامه داد: باید میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت افزایش یافته و با تسهیل امور شاهد محرومیت زدایی باشیم.

جعل و انکارپذیری در دنیای الکترونیک بیشتر وجود دارد

مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با بیان اینکه طی چند سال اخیر شاهد انجام اقدامات شایسته ای برای بلوغ دولت الکترونیک بودیم، اظهار کرد: باید در دوره جدید از ابزاری استفاده شود که اصلاح پذیری را به خدمات دولت الکترونیک اضافه کنیم و گامی که برداشته شده نشان می دهد بلوغ کاربردی در حوزه گواهی دیجیتال رخ داده است.

امین بیگلرخانی رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز با اشاره به اینکه آماده هر نوع همکاری برای توسعه خدمات الکترونیک سلامت هستیم، اذعان کرد: هر روز شاهد پیشرفت استفاده از استارتاپ ها هستیم و انکارناپذیری نسخ تولیدی و مشاوره آنلاین پزشکی می تواند کمک کننده باشد.

مقاومت زیادی در نسخه نویسی الکترونیک و امضای دیجیتال وجود دارد

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران سامانه امضای دیجیتال نسخ الکترونیک تصریح کرد: هنوز اوایل راه هستیم و مقاومت زیادی در حوزه نسخه نویسی الکترونیک و امضای دیجیتال وجود دارد.

وی افزود: از نسخه نویسی سنتی وارد مرحله جدیدی به نام نسخه نویسی الکترونیک شدیم که شاید انجام این کار برای همکاران پیشکسوت سخت تر و برای پزشکان جوان راحت تر باشد.

شهریاری گفت: ورود به فضای جدید با مقاومت هایی همراه است که در نهایت می تواند به ضرر مردم و بیماران تمام شود و امیدواریم روش هایی در نظر گرفته شود که همکاران پیشکسوت با سابقه کار طولانی بتوانند به راحتی از ابزار الکترونیک برای نسخه نویسی و امضای دیجیتال استفاده کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان