اهر- شهروندان اهری هفته ها است که بوی نامطبوع ناشناخته ای را استشمام می کنند و در این بین مسئولان امر احتمال می دهند منشا این بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب اهر باشد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها؛ مریم پورعلی: رودخانه اهرچایی به عنوان یکی از رودخانه های مهم آبریز رود ارس در شمال شرقی استان آذربایجان شرقی با طول ۲۴۰ کیلومتر است که پس از عبور از دهستان اوزمدل، حومه شهر اهر و نزدیکی آبادی لر در دهستان ورگهان به رودخانه قره سو می پیوندند، اما این روزها با گذر خود از شهرستان اهر، تنفس و استنشاق را برای ۲۵ درصد شهر اهر با جمعیت ساکن ۶٠ درصد از کل جمعیت شهر با مساحت ۲۷٠ هکتار از محدوده شهرستان اهر را سخت کرده است.

در این راستا اهالی شهرستان اهر دست کمک به سوی مسئولین، خصوصاً استاندار آذربایجان شرقی دراز کرده اند تا بتوانند به راحتی در خانه خود استراحت و زندگی کنند، چراکه این بوی نامطبوع افراد را برای ادامه حیات در آن محل آزرده کرده است.

پای تصفیه خانه فاضلاب اهر در میان است

با وجود اینکه دستگاه های مختلف دولتی از جمله اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر، فرماندار اهر، مدیریت بحران آذربایجان شرقی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر به مشکلات و خرابی های دستگاه های هوادهی، سوزن زن و کم بودن ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب شهری اهری بصورتی که فاضلاب، سه برابر ظرفیت تصفیه خانه به تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر وارد می شود و طبیعتاً این مجموعه نمی تواند عمل تصفیه را به طور کامل انجام دهد از این رو ملزم می باشند تا فاضلاب را بدون تصفیه کامل به رودخانه اهر چایی رهاسازی کنند اقرار می کنند، سوال اصلی که پیش می آید این است که اقدامات مسئولین در این رابطه چه می باشد.

ضرورت احداث فاز دوم تصفیه خانه اهر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهر، مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی و مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر را ضروری دانسته اند که در این خصوص نماینده مردم اهر و هریس از پیگیری احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر از وزارت نیرو خبر داد.

فرماندار اهر در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی تأمین اعتبار فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر را خواستار شده ایم و منتظر اقدامات از وزارت نیرو هستیم.

ابوالفضل غنی زاده عنوان کرد که هیچ دستگاه یا نهادی را نمی توان مقصر یا کم کار دانست. بوی نامطبوع معضل شهر اهر بوده و حل آن ضروری است.

پاسکاری شهرداری اهر و آب و فاضلاب

همچنین محمدباقر هنربر مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی که پیرو نامه های شهروندان اهری به استاندار آذربایجان شرقی و گلایه از بوی نامطبوع، به دستور استاندار به این موضوع ورود کرده، در گفتگو با خبرنگار مهر احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: از استاندار درخواست کرده ایم تا طی نامه ای به وزارت نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواستار تأمین اعتبار احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر با تعیین ردیف بودجه شود.

هنربر اظهار داشت: اینکه آب و فاضلاب بگوید بوی نامطبوع از حوزه شهرداری است و شهرداری بگوید از حوزه آب و فاضلاب است، با متهم کردن یکدیگر معضل بوی نامطبوع اهر حل نمی شود.

در این راستا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهر اهر از مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تقاضای پیگیری برای رفع نواقصات تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر و احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر را داشت.

در خصوص گفته فرماندار اهر، سوالی که پیش می آید این است: نواقصات و خرابی های تصفیه خانه فاضلاب شهری فعلی شهرستان اهر و عدم پیگیری و پیش بینی به موقع احداث فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر زیر مسئولیت کدام دستگاه یا نهادی بوده است؟ که برای این سوال تا به حال هیچ جواب قانع کننده ای از سوی مسئولین زی ربط دریافت نشده است.

البته در این خصوص مدیریت بحران آذربایجان شرقی به موضوع ورود کرده و دستور ایجاد کارگروه ویژه را داده است، به این صورت که تشکیل کمیته تخصصی تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع در شهرستان اهر را ضروری دانست.

هنربر اظهار داشت: این کمیته تخصصی باید متشکل از هیأت علمی دانشگاه تبریز، سازمان محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، فرمانداری اهر، شهرداری اهر، شرکت آب منطقه ای، سازمان زمین شناسی، جهاد کشاورزی و مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی باشد و ظرف ۷ روز ملزم هستند تا نتایج بررسی منشأ بوی نامطبوع در مناطق مختلف شهر اهر را به فرمانداری شهرستان و استانداری آذربایجان شرقی اعلام کنند.

منشأ بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب اهر است

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی درخصوص منشأ بوی نامطبوع نیز گفت: طی صحبت هایی که با فرماندار اهر شد، وی گفته بوی نامطبوع در شهر اهر استشمام نمی شود و چندین ایراد جزئی در این زمینه وجود دارد که نسبت به رفع آن اقدام می کنند.

وی افزود: قرار است فرماندار اهر پایان هفته ی جاری در خصوص بوی نامطبوع شهر اهر جلسه ای برگزار کند و در آن جلسه کارگروه نظرات و نتیجه بررسی های میدانی را ارائه دهد.

هنربر گفت: کمیته تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع در شهر اهر هنوز نتیجه بررسی های میدانی را به مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی ارجاع نکرده؛ اگر تا فردا نتیجه اعلام کنند حتماً اطلاع رسانی می کنیم.

وی ادامه داد: اعضای کمیته تحقیقات و شناسایی منشأ بوی نامطبوع شهر اهر موارد خاصی اعلام نکرده اند، تنها مورد آن ها هم بحث تصفیه خانه فاضلاب شهری اهر بود.

بوی نامطبوع، تنها معضل شهرستان اهر نیست

شهروند اهری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بوی نامطبوع رودخانه اهر چایی تنها معضل شهرستان اهر نیست، دفع پسماندها به کنار رودخانه در کناره بازار اهر، دفع میوه های غیر قابل استفاده و خراب شده به کنار رودخانه، دفع زباله های خانگی به کناره جوب ها در داخل شهر یکی دیگر از مشکلات اهالی شهرستان اهر می باشد که به اضافه اینکه بوی نامطبوع و غیر قابل تحملی را در پی دارد، ظاهر خوبی نداشته و مردم را آزرده خاطر می کند.

رضا پورالله یار افزود: امید همه ما این است تا مسئولین در کنار سخنان، عمل نیز پیشه کنند، چرا که مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر نیز تصفیه خانه شهری اهر را به عنوان تهدید علیه سلامتی عمومی معرفی کرده است.

بدون شک در این شهر زیبا، با قدمت تاریخی زیاد که به عنوان بزرگترین شهر منطقه ارسباران شناخته شده است و در مسیر ارتباطی تبریز به باکو و قفقاز قرار گرفته است، استشمام بوی زیبای سیب قره قیرمیز و بوی زیبای باغات و گل های آن به جای استشمام بوی نامطبوع و آزار دهنده حس بسیار خوبی را به شهروندان و مسافرین آن می دهد و خاطره عالی را در ذهن گردشگران آن شهر حکاکی می کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان