معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:یکی از رسالت های مهم ما ،ایجاد بستری مناسب برای تغییر بنیادین در نظام حکمرانی در حوزه محیط زیست است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نورالله مرادی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در سومین نشست اعضای شبکه ملی تشکل های مردم نهاد و دبیران شبکه های استانی کشور گفت: در حال حاضر سومین نشست رسمی است که در راستای هم اندیشی و بهره مندی از تجارب و تخصص تشکل های مردمی برگزار می شود.

وی افزود: یکی از رسالت های مهم معاونت آموزش و مشارکت های مردمی ایجاد بستری مناسب برای تغییر بنیادین در نظام حکمرانی در حوزه محیط زیست است و یکی از راه های تحقق این امر بهره گیری از توان علمی و تخصصی سمن ها است. در دولت مردمی تاکید بر این است که دیدارهای مستمر، نشست های ملی و منطقه ای، ایجاد شرایط برای شنیدن همه صداها، پرهیز از اجرای کارهای نمایشی برای رساندن تشکل ها به جایگاه واقعی آنها صورت گیرد.

مرادی با اشاره بر اهمیت حضور تشکل ها در برنامه های سفرهای استانی عنوان کرد: در طول یک سال گذشته همواره به مدیران استانی تأکید داشتیم که حتماً تشکل ها در جلسات حضور داشته باشند و در همین راستا جلسات زیادی با آنها داشتیم که آخرین نشست در استان گلستان در یک فضای خوب برای گفتگو و تعامل بود برگزار شد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: همواره معتقدیم که دو حوزه آموزش و مشارکت های مردمی می توانند بستری اساسی در خصوص امر مغفول محیط زیست به عنوان یک امر اجتماعی در درون جامعه بسط دهند و زمینه را برای تحقق اصل ۵۰ اساسی فراهم کنند.

نورالله مرادی گفت: در بررسی کارنامه یک ساله دولت می توان دریافت که تأکید بر محیط زیست، همواره یکی از ارکان اصلی دولت سیزدهم در عمل، نه در شعار بوده است. ما نیز برای تحقق سیاست های دولت مردمی در راستای مردمی سازی محیط زیست همه ی تلاش خود را خواهیم کرد تا نقش واقعی تشکل ها بر اساس آنچه که در قانون برای آنها تعریف شده است محقق شود.


وی ضمن تأکید بر اینکه به دنبال مشارکت واقعی هستیم نه مشارکت صوری و نمایشی افزود: توانمندی ها و ظرفیت های تمامی سمن ها در دفتر ما مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم که در آینده بتوانیم بخش هایی از کار مهم و خطیر محیط زیست و توانمند سازی جوامع محلی را با همکاری تشکل ها به انجام رسانیم. اما برای رسیدن به هدف انتظار داریم که سمن ها نقش واقعی خود را بازتعریف کنند.

مرادی با اشاره به حضور جدی تشکل ها برای حل مساله میانکاله ادامه داد: آگاهی جامعه در حوزه محیط زیست به سطح نسبتاً خوبی رسیده است. تشکل ها می توانند در سیاست گذاری ها به ما کمک کنند. یکی از وجوه اصلی تشکل های مردمی جذب سرمایه های مردمی است.

وی اظهار داشت: انتظار داریم سمن ها هم با همراهی سازمان را برای رسیدن به اهداف اصلی توسعه سواد محیط زیستی، توانمند کردن جوامع محلی در گام نخست و سپس توانمند کردن آحاد جامعه، ایجاد بستر برای نظارت همگانی، فراهم کردن زمینه برای ایفای نقش اجتماعی، ارائه پیشنهادهای مشخص و قابل اجرا یاری کنند.

وی در پایان گفت: بحث دیده بانی و رصد مداوم مساله مهمی است که یکی از وظایف تعریف شده تشکل ها در اساسنامه آنها است. امیدواریم گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست با کمک همه عزیزان به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و با همدلی و همراهی و هم افزایی دانش تخصصی سمن ها بتوانیم مشکلات محیط زیست کشور را حل کنیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان