رشت- مسئولان استان گیلان برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم اربعین حسینی اعلام آمادگی کرده و طبق گفته دبیر ستاد اربعین حسینی استان، تمامی امکانات برای این امر بسیج شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- سیده سمیه رعد: همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین امام حسین (ع)، جمعیت میلیونی مشتاق به حضور در این مراسم باشکوه از سراسر دنیا به سمت عراق حرکت می کنند که در این بین، حضور ایرانی های دلداده به مکتب حسینی بسیار چشمگیر و پررنگ است و همین اشتیاق و دلدادگی حال و هوای این روزهای کشور را به کلی دگرگون و درواقع حسینی کرده است.

حال و هوای اربعین حسینی امسال و با توجه به وقفه دو ساله ایجاد شده در برگزاری این مراسم که به دلیل شیوع کرونا اتفاق افتاده بود، بسیار ویژه تر بوده و رنگ و بو و جلوه دیگری دارد؛ گویی قلب مشتاقان اباعبدالله خسته از جدایی دو ساله، اشتیاق بی حد و حصری دارد که جز با حضور در حرم مطهر امام حسین (ع)، راضی نمی شود.

پیش بینی می شود حضور زائران اباعبدالله در مراسم اربعین امسال چند برابر سال های گذشته باشد که این امر با توجه به گرمای هوا، آمادگی بسیار بالای متولیان امر در برقراری نظم و امنیت در مرزها را می طلبد لذا برای اطلاع از میزان آمادگی مسئولان استان در برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم اربعین و پذیرایی از زائران امام حسین با چند تن از متولیان این امر گفتگو کرده ایم.

مواکب گیلان در نجف و عراق و مرز خسروی حضور دارند

دبیر ستاد اربعین حسینی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این ستاد در همه شهرستان های استان فعال است، گفت: هزینه اداره مواکب اربعینی توسط مردم و خیران پرداخت می شود.

نادر عبدالله پور با اشاره به اینکه ستاد عتبات مجوز اسکان موکب ها در عراق و نجف را صادر می کند، بیان کرد: مواکب گیلان در کشور نجف و عراق و مرز خسروی حضور داشته و با آمادگی کامل از زائران اباعبدالله پذیرایی می کنند و تمامی امکانات استان را برای این امر بسیج کرده ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۶ هزار نفر از استان گیلان برای رفتن به مراسم اربعین حسینی در کربلا ثبت نام کرده اند، تصریح کرد: پیش بینی می شود این عدد به ۵۰ هزار نفر نیز برسد.

عبدالله پور با بیان اینکه بیشتر پذیرایی مراسم اربعین توسط مواکب عراقی انجام می شود، افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در عراق، توصیه می شود بیماران، افراد مسن و کودکان از رفتن به این مراسم خودداری کنند تا دچار بیماری و گرمازدگی نشوند.

مرز آستارا هم اکنون باز ولی تردد زائر نداریم

دبیر ستاد اربعین حسینی استان گیلان با اشاره به اینکه تمامی زائران از کشور آذربایجان تنها می توانند از طریق هوایی به عراق بروند افزود: به همین علت امسال تاکنون زائری از مرز آستارا نداشتیم و با توجه به شرایط این روند ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مرز آستارا هم اکنون باز است بیان کرد: تردد در مرز آستارا به دلیل قوانین کشور آذربایجان و تردد هوایی مردم این کشور، انجام نمی شود اما موکب استان گیلان در این مرز است و آمادگی پذیرایی دارد.

عبدالله پور ادامه داد: در صورت تداوم وضعیت فعلی مرز آستارا و عدم ورود زائر به آن، موکب مربوطه را به مرز خسروی برای پذیرایی از زائران اربعینی انتقال می دهیم.

دبیر ستاد اربعین حسینی استان گیلان گفت: منع قانونی برای سفر خانم ها به صورت انفرادی وجود ندارد اما با توجه به شرایط فعلی توصیه می شود که به صورت گروهی به عراق عازم شوند.

وی تصریح کرد: کشور عراق فرهنگ و آداب و رسوم و قوانین مخصوصی دارد و از زائران اباعبدالله درخواست می شود که به این موارد احترام بگذارند همچنین با توجه به بیماری و گرمای هوا از مردم درخواست می کنیم که از اسکان طولانی مدت در عراق بپرهیزند و وسایل مورد نیاز اعم از دارو را با خود به همراه داشته باشند.

اعزام تیم های اورژانس پیش بیمارستانی گیلان به مرز خسروی

رئیس اورژانس گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کارشناسان فوریت های پزشکی استان با تجهیزات کامل برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی، به منطقه مرزی خسروی اعزام شدند.

پیمان اسدی با اشاره به اهمیت حضور کارشناسان فوریت های پزشکی در مرزها اشاره کرد و افزود: امروز (شنبه ۱۲ شهریور ماه) اورژانس پیش بیمارستانی گیلان موفق به اعزام ۹ تیم اورژانسی با تجهیزات کامل متشکل از ۶ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲ دستگاه موتور لانس به جهت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی به مرز خسروی شد.

وی بیان کرد: این تیم ها به مدت ۲ هفته در مرز مستقر بوده و آماده ارائه خدمات اورژانسی به زوار اباعبدالله هستند.

رئیس اورژانس گیلان تاکید کرد: تعداد آمبولانس ها و نیروهای اعزام شده به مرز خسروی نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

۲۹ موکب از استان گیلان به سمت کشور عراق می رود

رئیس ستاد عتبات عالیات گیلان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همه مواکب استان برای پذیرایی از زائران اباعبدالله (ع) در ایام اربعین آماده هستند، اظهار کرد: تعدادی از موکب ها در کربلا، بخشی در نجف و تعدادی نیز در مرز خسروی هستند.

مجید دوهندو با اشاره به اینکه مجموعاً ۲۹ موکب از استان گیلان به سمت کشور عراق می رود، تصریح کرد: تعداد موکب های استان گیلان نسبت به دوران قبل از کرونا افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تا چند روز آینده تمامی موکب ها به کشور عراق می رسند، افزود: مواکب تا سه روز پس از اربعین حسینی نیز در عراق می مانند و از زائران پذیرایی می کنند.

زائران خارجی تاکنون وارد استان نشده اند

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز با اشاره به پیش بینی ورود ۳۰ هزار زائر خارجی به گیلان در ایام اربعین گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده آمادگی استقبال از این زوار آسیای میانه در استان مهیا و و مقدمات لازم برای این امر فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تا زمان حاضر زائران خارجی وارد استان نشده اند، گفت: موکب هایی برای پذیرایی از آنان در مسیر ورود به گیلان مستقر و آماده شده است.

استاندار گیلان به انجام برنامه ریزی های لازم برای انتقال زائران خارجی از طریق مرز زمینی به مهران اشاره و اضافه کرد: تا زمان حاضر ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تدارک شده ضمن آنکه از ظرفیت مینی بوس ها و خودروهای سواری نیز استفاده خواهیم کرد.

عباسی با اشاره به حجم زوار خارجی و تقاضای بالای گیلانیان ولایتمدار برای سفر اربعین تصریح کرد: با توجه به محدودیت ناوگان حمل و نقل، در این خصوص با استان های همجوار از جمله اردبیل و قزوین و نیز برخی نهادها در استان مذاکره شده تا ظرفیت انتقال زوار را افزایش داده و آنان را با سهولت و کمترین مشکل به مرز منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی شده تا زمان بازگشت زائران، اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقلی استان به مرزهای خسروی و مهران اعزام شده و کار انتقال زوار را به خوبی انجام دهند.

استاندار گیلان با بیان اینکه برای زائران گیلانی موکب هایی در مرز مهران، طول مسیر و نیز برای اسکان و پذیرایی در شهر کربلا تدارک شده است، گفت: پیش بینی ها برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز و انتقال این مواد و تجهیزات به ایستگاه های پذیرایی هم صورت گرفته است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان