رشت- انتشار خبر سرقت از شالیزارهای گیلان طی روزهای گذشته در فضای مجازی و رسانه ای، مربوط به دو ماه پیش بوده و قدیمی است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - بهرام قربانپور: فضای مجازی و رسانه ای به دلیل گستردگی و چند وجهی بودن مورد اقبال عمومی ویژه ای از طیف های مختلف قرار گرفته است اما به دلیل گسترده بودن این فضا و عدم نظارت و کنترل درست، هرازگاهی دستاویز بسیاری از سودجویان و تنگ نظران شده است.

بزرگنمایی رسانه ای امروزه با پدید آمدن بسیاری از دروغ پردازی ها و تحریف ها وارد واژگان ادبیات ما شده که گاهاً جهت دهی افکار عمومی را تا مرز نابودی به دست می گیرند و ذهن ها را در فوران داده های «راست و دروغ» رها می کنند.

این روزها خبری مبنی بر «سرقت شبانه از شالیزارها در برخی روستاهای گیلان» در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که حکایت از سرقت ساقه های طلایی برنج به صورت شبانه در برخی روستاهای بخش سنگر رشت نظیر «گیلاوندان و کیاسرا» دارد، خبری که «آگاهانه» و یا «ناآگاهانه» سبب رنجش و نگرانی شهروندان گیلانی شده است.

این موضوع را از اهالی و مسئولان محلی بخش سنگر و روستای گیلاوندان پیگیر شدیم که آنها هم این خبر را «رد» نکردند اما معتقد بودند که این موضوع مربوط به دو ماه گذشته بوده و فقط یک مورد «سرقت» اتفاق افتاده است.

سرقت در شالیزارهای گیلاوندان مربوط به دو ماه قبل است

رفیعی دهیار گیلاوندان رشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سرقت شبانه از شالیزارهای این روستا اظهار کرد: حدود دو ماه قبل یک مورد سرقت از ساقه های برنج به صورت شبانه در این روستا اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: بعد از آن ماجرا کشاورزان شبانه اقدام به نگهبانی از مزارع می کنند و دیگر سرقتی اتفاق نیافتاده است.

دهیار گیلاوندان رشت با اشاره به فرهنگ غنی و پیشینه تاریخی گیلان بیان کرد: اگر چه شرایط اقتصادی و معیشتی مردم چندان مساعد نیست اما فرهنگ تاریخی و پیشینه با اصل و نصب گیلانیان اجازه نمی دهد تا برای امرارمعاش دست به هر کاری بزنند.

رفیعی با بیان اینکه بازتاب رسانه ای یک خبر سوخته و قدیمی، فرهنگ و تمدن گیلان را نشانه رفته است، گفت: رسانه ها و خبرنگاران در انتشار و بازنشر مطالب دقت کنند تا با آبروی یک استان بازی نشود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مردم منطقه به کشاورزی و محصول برنج وابسته است، افزود: سرقت محصولات کشاورزان و شالیکاران منطقه موجب ناراحتی و از دست رفتن دسترنج یک ساله آنها شده که برای جلوگیری از سرقت احتمالی باید تدابیر ویژه اندیشیده شود.

اخبار ناصحیح و کذب موجب تکدر خاطر مردم می شود

کوچکی از اهالی بخش سنگر رشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خبر سرقت از شالیهای برنج در یکی از روستاهای سنگر مربوط به دو ماه گذشته بوده و در روزهای اخیر چنین اتفاقی نیافتاده است.

وی با انتقاد از شایعه پراکنی ها در فضای مجازی افزود: اینگونه اقدامات در مرام مردم گیلان نیست.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه اخبار ناصحیح و کذب موجب تکدر خاطر مردم می شود، گفت: بازنشر گسترده یک خبر قدیمی و بی ارزش افکار عمومی را جریحه دار کرده و آرامش روحی و روانی کشاورزان را بر هم می زند.

وی با اشاره به وضعیت بی نظارت فضای مجازی افزود: باید با افرادی که با سیاه نمایی و برجسته کردن اخبار کذب و انتشار گسترده آن در صدد برهم زدن آرامش مردم هستند، برخورد جدی شود.

انعکاس اخبار مأیوس کننده دردی از مردم دوا نمی کند

صابری یکی دیگر از اهالی روستای گیلاوندان رشت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اخبار کذب و شابعه پراکنی مردم روستا را به تکاپو انداخته است، اظهار کرد: مردم از ترس سرقت، شبانه در برنجزارها نگهبانی می دهند.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزان در بخش های مختلف افزود: مشکلات کشاورزان کم بود که واهمه سرقت محصولات هم به آن اضافه شد.

این شهروند گیلانی با ابراز گلایه از رسانه های محلی برای بازنشر اخبار نامعتبر بیان کرد: برخی رسانه های محلی گیلان به جای تحقیق و بررسی میدانی از وضعیت منطقه، اقدام به بازنشر خبرهای سوخته و قدیمی می کنند.

وی با بیان اینکه انعکاس اخبار مأیوس کننده دردی از مردم دوا نمی کند، افزود: یکی از رسالت های مهم رسانه ها امیدافزایی و ترویج نشاط اجتماعی است که برخی ها از آن غافل هستند.

ضعف سواد رسانه ای تا سو تدبیر برای سامان بخشی فضای مجازی

به راستی چرا برخی اخبار ساده و کم اهمیت از دل یک روستای ناشناخته گیلان به قدری بزرگ نمایی می شود که صدایش حتی در آن سوی مرزها نیز می پیچد!؟ پشت این بزرگ نمایی ها چه قرار دارد که سرقت در یک روستایی مثل «گیلاوندان» را سر تیتر رسانه ها می کند!؟ گیلاوندانی که نامش برای خود شهروندان گیلانی چندان آشنا نیست اما امروزه به یک سوژه خبری برای رسانه های دوست و دشمن تبدیل شده است.

ضعف سواد رسانه ای در اقشار مختلف مردم بویژه خبرنگاران و رسانه ها از یک سو و فقر تولید محتوا و نبود دانش حرفه ای رسانه ای سبب شده تا «خواسته» و «ناخواسته» اسیر برخی بزرگنمایی ها شویم. انتشار گسترده یک خبر قدیمی «سرقت شبانه در شالیزارهای گیلان» شاید اولین نبوده و آخرین هم نخواهد بود، به نظر می رسد متولیان رسانه و دستگاه های نظارتی باید برای سامان بخشی به این حوزه چاره ویژه ای بیاندیشند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان