انزلی- استاندار گیلان با تأکید بر اینکه امروز نیازمند نگاه و اقدام جهادی برای حل مشکل تالاب انزلی هستیم، گفت: حق آبه های خزر از کشورهای دیگر رژیم حقوقی است که انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی پیش از ظهر سه شنبه در نشست کمیته احیای تالاب انزلی با اشاره به اینکه گردشگران به جای تماشای لاله تالابی، سنبل آبی را می بینند، اظهار کرد: ما وارث کارشناسی غلط گذشتگان هستیم و در تالاب حتی آب راهی که بتوانیم از آنجا عبور کنیم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه معتقدم بعضی ها دست خود را بر گلوی تالاب گذاشته اند و کسی نبوده که کار جهادی انجام دهد، ادامه داد: شناسنامه گیلان را با تالاب ها، آب بندان ها و زیست و پرواز پرندگان می شناسند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه اگر جنگل، تالاب و نیلوفر آبی و پرندگان و پلنگ ها را حذف کنیم چه چیزی از گیلان می ماند، افزود: همه به نوعی به چهره گیلان خدشه وارد کردند و تصمیم متحدی که همپوشانی داشته باشد، نبود و بی رحمانه محیط زیست را مورد تاخت و تاز قرار دادند.

تشکیل قرارگاه جهادی برای تالاب انزلی در گیلان

وی با بیان اینکه مطرح کردن این سوال که بنادر و دریانوردی با چه شاخصه هایی موج شکن جدید را ایجاد کرده چرا که تالاب با آب خزر زنده بود، گفت: از یک سو جلوی جریان آب دریا گرفته شد و از سوی دیگر حجم آب تالاب کم شد.

عباسی با اشاره به اینکه الان وقت آن نیست که مشکلات را بر گردن کسی بیاندازیم، تصریح کرد: قبل از جلسه هیئت دولت قرارگاه جهادی در گیلان تشکیل شد. باید اختیارات محیط زیست استان را به استانداری گیلان بسپارید تا با استفاده از عوامل خودمان مشکلات را حل کنیم و از تهران دستوری نباشد.

وی با بیان اینکه ما نسخه شفا بخش می خواهیم که در میدان باشیم و جهادی حل کنیم، تصریح کرد: تا مشکل محیط زیست تالاب انزلی حل نشود دست از کار نمی کشیم زیرا آنقدر بر تالاب گره زده اند و تصمیمات غیر کارشناسی و آزمون و خطا انجام داده اند که امروز کار سخت شده است.

عباسی با اشاره به اینکه برای فاضلاب انزلی و صومعه سرا ۳۰۰ میلیارد اعتبار از مصوبات سفر اختصاص داده شده و دستگاه ها تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده اند، ادامه داد: اجرای پروژه فاضلاب رشت از طریق تهاتر مصوب و قرارداد نوشته شده و همین روزها شروع می شود.

وی در ادامه با اقدامات انجام شده در زمینه ساماندهی به وضعیت سرمنشاهای آلودگی تالاب انزلی اشاره و اظهار کرد: سازمان محیط زیست باید بدون اغماض با همه کسانی را که بی رحمانه فاضلاب خانگی و صنعتی را به تالاب می ریزند برخورد و به دستگاه قضا معرفی کند.

استاندار گیلان با بیان اینکه با کسانی که به سلامت مردم رحم نکرده و با آتش افروزی در تالاب به دنبال رسیدن به منفعت خود هستند به شدت برخورد کنید، اضافه کرد: هر نوع سرمایه گذاری باید در خدمت مردم باشد و اجازه نمی دهم مردم را فدای سرمایه گذاری کنید.

وی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری که از وظایف ما است اقدامات لازم انجام شده و شما باید برخورد با متخلفان را در دستور کار قرار دهید، افزود: آب منطقه ای در خصوص حدود تالاب نقشه دارد و آن را تحویل منابع طبیعی داده و باید و وظیفه دارد مرزهای آن را با جهاد کشاورزی تعیین کند.

نگاه امروز را با ساختار گذشته محیط زیست تنظیم نکنید

عباسی با تأکید بر اینکه باید افرادی که سند دارند تعیین تکلیف شوند، بیان کرد: با کسانی هم که در حال ساخت و ساز هستند برخورد کنید و اجازه ندهید حقوق مکتسبه برایشان ایجاد شود.

وی بر لزوم تخلیه تله های رسوبگیر با نگاه علمی و دانش بنیان نیز تأکید کرد و ادامه داد: همانند تله رسوبگیر فعال شود. طرح بایوجمی علاوه بر اینکه از نظر زیست محیطی تأیید نشده بود جواب هم نداد.

استاندار گیلان با بیان اینکه دولت در کنار احیای تالاب انزلی است، ادامه داد: نگاه امروز را با ساختار گذشته محیط زیست تنظیم نکنید و باید نگاه جهادی باشد و راهی جز این نداریم و اگر بر مسیر قبلی پیش رویم وضعیت بدترمی شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص ساماندهی زباله سراوان نیز ۳۸ سال فقط بحث کردند و جلسه گذاشتند که این بلا سر آن منطقه آمد، ادامه داد: دولت سیزدهم جهادی ورود کرد و اقداماتی نیز انجام شده است.

عباسی با تأکید بر اینکه در خصوص تالاب انزلی باید طرح نویی طراحی و به سرعت تصمیم گیری و هماهنگ انجام شود، افزود: اقدام جهادی با مشارکت همه دستگاه ها شکل بگیرد و باید کاری کنیم که در تاریخ کشور ماندگار شود.

وی اضافه کرد: حق آبه های خزر از کشورهای دیگر رژیم حقوقی است که انجام می شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان