رئیس سازمان محیط زیست کشوربا بیان اینکه خفگی تالاب بین المللی انزلی ماحصل مدیریت پشت میزنشینی در دولت گذشته است که این چنین تالاب را نابود کرد، گفت: دولت سیزدهم اجازه نمی دهد تالاب انزلی به دریاچه ...

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور عصر امروز در جلسه کارگروه احیای تالاب انزلی با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی یک موهبت الهی در کشور و استان گیلان است، اظهار کرد: این تالاب نگین ارزشمند در این خطه از کشور بوده و نابودی آن به معنای نابودی بخشی از اکوسیستم طبیعی و دریایی در کشور است. 

وی با اشاره به اهتمام دولت در خصوص احیای تالاب بین المللی انزلی گفت: رئیس جمهور گلایه هایی را در خصوص وضعیت تالاب بین المللی انزلی داشته و با جدیت تمام، پیگیر حل این معضل هستند هر چند با وجود نماینده عالی دولت در گیلان به طور یقین برنامه دولت در این استان، برخورد با سوداگران اکوسیستم تالاب انزلی برخورد خواهد شد. 

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه رئیس جمهور مرتب پیگیر اطفای حریق در تالاب بین المللی انزلی بودند، تصریح کرد: رئیس جمهور گلایه ای داشتند که چرا به رغم پیگیری و دستور نماینده عالی دولت در گیلان و موافقت نهادهای مربوطه، بالگرد اطفای حریق با تاخیر چندین ساعته خود را به تالاب بین المللی انزلی رساندند. 

سلاجقه بیان کرد: خفگی تالاب بین المللی انزلی ماحصل مدیریت پشت میزنشینی در دولت گذشته است که این چنین تالاب را نابود کرد به همین منظور دولت سیزدهم اجازه نمی دهد تالاب انزلی به دریاچه ارومیه دیگری تبدیل شود.

وی با اشاره به آتش سوزی در تالاب انزلی و استفاده از بالگردهای وزارت دفاع برای اطفای حریق عنوان کرد: از همه دستگاه های اجرایی گلایه شد و دولت سیزدهم به پسماند استان گیلان و تالاب انزلی نگاه ملی دارد. 

معاون رئیس جمهور یکی از عوامل کاهش آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود را ورود رسوبات از طالقان رود عنوان کرد و افزود: براساس آمار بیش از ۵۰ درصد رسوبات سد سفیدرود از طریق طالقان رود وارد می شود ولی چرا در گذشته هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است!

سلاجقه با ابراز نگرانی از احتمال نابودی سفیدرود با ادامه داشتن این وضعیت بیان کرد: متأسفانه نگاه مدیریت جامع به حوزه آبخیز وجود نداشته و سفیدرود در حال خروج از حیز انتفاع است و اراضی کشاورزی، تولید انرژی و تولید آبزیان همه در خطر هستند و سفیدرود با این وضعیت از بین می رود. 

وی با بیان اینکه در حوزه آبخیزداری در تالاب بین المللی انزلی هیچ اقدامی انجام نشده است، تصریح کرد: برای عدم ورود رسوب به تالاب بین المللی انزلی به جای اجرای کار کارشناسی تله رسوبگیر گذاشته بودند که حتی مُسکن نیز نبوده و از جنبه علمی پذیرفته نیست. 

به گفته رئیس سازمان محیط زیست کشور، اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست در استان گیلان در گذشته می توانستند با تهیه نقشه جامع مدیریت آبخیزداری تالاب بین المللی انزلی به راحتی و علمی از ورود رسوبات به این تالاب جلوگیری کنند. 

سلاجقه با بیان اینکه با نابودی تالاب بین المللی انزلی معیشت مردم با خطر مواجه می شود، گفت: دولت سیزدهم وارث تالابی که در حال خفگی بوده و حتی حوزه آبریز تالاب از بین رفته است. 

وی با اشاره به اقدامات موثر نماینده عالی دولت در گیلان در خصوص شناسایی منشاء آلودگی رودخانه زرجوب و گوهررود اضافه کرد: استاتدار گیلان در یکسال گذشته واقعا پای کار آمده و با شناسایی منشاء آلودگی رودخانه زرجوب و گوهررود و احداث تصفیه خانه فاضلاب لاکان تاثیرگذاری مهمی در خصوص احیای تالاب بین المللی انزلی داشته است. 

معاون رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توجه به مشخص شدن بازه زمانی مشخص در خصوص مرتفع شدن مشکلات ورودی های تالاب، رودخانه های زرجوب و گوهررود اعلام کرد: در داخل حوزه آبخیز، منابع طبیعی و آبخیزداری طرح جامع خود را مشخص کرده و این کار باید انجام شود. 

سلاجقه موج شکن تالاب بین المللی انزلی را یکی از عوامل نابودی این تالاب دانست و گفت: در دیدار با دادستان انزلی اعلام کردم موج شکن های جدید انزلی باید حذف شود تا آب در تالاب جریان پیدا کند. 

وی با بیان اینکه در احداث موج شکن در تالاب بین المللی انزلی به طبیعت احترامی قائل نشده ایم، افزود: تخلیه رسوبات، لایروبی و حذف موج شکن ها برای آزاد شدن ورودی دریا و تبادل آب دریا و تالاب باید سریعا انجام شود زیرا در غیر این صورت زیستگاه، دیگر زیستگاه سابق نیست. 

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه در بحث لایروبی رسوب و سنبل آبی در بازه زمانی مشخص تعیین شود، بیان کرد: باید کمیته فنی و حقوقی کنار هم قرار گیرند و محدوده را مشخص و کاداستر انجام شود لذا با توجه به شناخت خود از استاندار گیلان یقین دارم این مهم به طور جهادی انجام می شود. 

سلاجقه با دیدگاه دولت سیزدهم در خصوص احیای تالاب بین المللی انزلی را نگاه ملی دانست و تصریح کرد: تعارض منافع بعضا در تالاب بین المللی انزلی مشکلاتی را ایجاد کرده به این دلیل و با توجه به نقش تمام دستگاه ها در برنامه هفت ساله احیای تالاب بین المللی انزلی، باید یک مدیر واحد برای کمیته های تالاب گذاشته شده و همه اعتبارات دستگاه ها به این کمیته داده شود. 

وی با بیان اینکه هدف دولت بازگشت تالاب بین المللی انزلی به روزهای خوش گذشته است، خاطرنشان کرد: در تالاب بین المللی انزلی باید روند پیشرفت کار مشخص و با متخلفان هم برخورد شود لذا با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و عملکرد جهادی نماینده عالی دولت در گیلان، تالاب انزلی روزهای خوشی را تجربه می کند و با این قرارگاهی که ایجاد شده و روحیه جهادی که وجود دارد باید کمیته ها بازه زمانی مشخص کار را پیش ببرند. 

معاون رئیس جمهور با اشاره به نقش اهمیت مشارکت جوامع محلی و ظرفیت های اجتماعی مردم در احیای تالاب بین المللی انزلی تأکید کرد: تالاب انزلی روزهای خوشی را تجربه خواهد کرد به این منظور در کارگروه پسماند ملی کشور اول به شمال پرداخته می شود. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/س

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان