استاندار گیلان با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در خصوص حفاظت از تالاب بین المللی انزلی گفت: در گذشته اقدامات غیرکارشناسی متولیان حفاظت از تالاب بین المللی انزلی سبب شد تا این تالاب طوری خشک شود که اکنون ...

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، اسدالله عباسی استاندار گیلان ظهر امروز در جلسه کارگروه احیای تالاب بین المللی انزلی در محل تالاب با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی یکی از ظرفیت های گردشگری مهم در کشور است، اظهار کرد: احیای تالاب در چندین سال گذشته همواره مورد تاکید مسؤولان مربوطه بوده ولی اقدام عاجلی در این خصوص اتخاذ نشده و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. 

وی با انتقاد از عملکرد دولت گذشته در خصوص حفاظت از تالاب بین المللی انزلی گفت: در گذشته اقدامات غیرکارشناسی متولیان حفاظت از تالاب بین المللی انزلی سبب شد تا این تالاب طوری خشک شود که اکنون حتی آبراهه ای هم وجود ندارد. 

نماینده عالی دولت در گیلان، تالاب بین المللی انزلی را شناسنامه گیلان معرفی کرد و افزود: پیشینیان کمر به همت نابودی تالاب بین المللی انزلی بسته بودند در حالی که اگر این تالاب از بین برود مواهب طبیعی استان از بین می رود لذا باید برای احیای این موهبت الهی گیلان کار جهادی کرد. 

عباسی با انتقاد از سازمان بنادرودریانوردی در خصوص احداث موج شکن ور تالاب بین المللی انزلی بیان کرد: در گذشته موج انتقادات در خصوص تالاب بین المللی انزلی فقط معطوف به سازمان محیط زیست بوده ولی سازمان بنادرودریانوردی باید پاسخگو باشد که براساس کدام معیار، موج شکن را احداث کرده و این مجوز چگونه صادر شده است. 

وی با بیان اینکه تالاب انزلی با ورود موج های خزر زنده بود و آب های سالمی از رودخانه ها به این تالاب وارد می شد، تصریح کرد: اکنون با ورود رسوبات و عقب نشینی دریا امکان ورود آب به تالاب انزلی گرفته شده لذا ما با تشکیل قرارگاه جهادی، احیای تالاب را در دستور کار خود قرار داده و از هیچ تلاشی در این خصوص دریغ نمی کنیم. 

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه تمام نهادهای متولی در خصوص احیای تالاب بین المللی انزلی باید با وحدت رویه به وظیفه ذاتی خود عمل کنند، گفت: با تشکیل کارگروه احیای تالاب بین المللی انزلی و با محوریت استانداری گیلان باید از همه عوامل استان برای حفظ محیط زیست استفاده کرد. 

به گفته عباسی، به منظور رفع مشکلات تالاب انزلی و احیای آن، به نمایندگی از رئیس جمهوری و سازمان محیط زیست کشور، شخصاً به طور مستمر پای کار هستم تا این معضل مرتفع شود. 

وی یکی از دلایل نابودی تالاب بین المللی انزلی را تصمیمات غیرکارشناسی بدون مدنظر قرار دادن فرضیه ها و پژوهش ها برشمرد و بیان کرد: برای زرجوب و گوهررود به دنبال یافتن منشا آلودگی ها بوده و کارهای اورژانسی انجام داده ایم که در آینده ای نزدیک منشاء آلودگی به طور کلی برطرف می شود. 

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تخصیص اعتبار به ساماندهی فاضلاب انزلی و صومعه سرا تصریح کرد: برای فاضلاب انزلی و صومعه سرا ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ریاست جمهوری اختصاص داده شده اما دستگاه ها به تعهدات خود عمل نکرده اند لذا در این خصوص وزارت نیرو مکلف است با جدیت به تعهدات خود عمل کند. 

عباسی با بیان اینکه با راه اندازی فاضلاب لاکان بخش اعظمی از آلودگی رودخانه زرجوب و گوهررود و در نتیجه تالاب بین المللی انزلی برطرف خواهد شد، افزود: در زندان لاکان رشت که سر منشاء این آلودگی ها است بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که تصفیه خانه آن راه افتاده و تصفیه خانه های چهار بیمارستان رشت نیز با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، ۶۰ درصد آن انجام شده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/س

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان