حوزه سلامت کشور هر روز شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی است که مهم ترین آنها را در قالب بسته «اخبار سلامت» مرور می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ریشه فساد مالی در نظام سلامت، مواد غذایی چاق کننده سالم، موج جدید کرونا، ارسال تجهیزات پزشکی به مرزها، فایده چای سیاه برای طول عمر و…، از مهم ترین اخبار سلامت در روز سه شنبه ۱۵ شهریور بوده است که آنها را مرور می کنیم.

مواد غذایی چاق کننده سالم

علیرضا یارقلی متخصص طب سنتی، در خصوص چاق کننده های سالم گفت: هر چیزی که رطوبت شما را زیاد کند چاق کننده است سمنو و رب اناب و خود اناب چاق کننده است که می توان قبل و بعد غذا استفاده کرد و هم در در طی روز استفاده شود.

وی افزود: مصرف این مواد برای هر بدنی مناسب و کمک کننده است.

این متخصص طب سنتی در مورد مصرف این مواد غذایی گفت: روزانه می توان با توصیه پزشک سه قاشق غذا خوری استفاده کرد اما نباید در استفاده از آن زیاده روی شود.

وی با اشاره به اینکه بادام چاق کننده است گفت: شیربرنج و فرنی نیز چاقی سالم می دهند.

موج های بعدی کرونا در راه است

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به عبور از قله موج هفتم کرونا در کشور، گفت: مطمئناً با موج های بعدی مواجه خواهیم شد و شکی در آن نیست.

وی با اشاره به اینکه در روزهای آینده وضعیت بیماری در موج هفتم بهتر خواهد شد، افزود: اگر همین روند ادامه داشته باشد، در اواخر پاییز شاهد موج جدید بیماری خواهیم بود که باید از همین حالا برای مواجهه با آن، برنامه ریزی داشته باشیم.

ناجی با عنوان این مطلب که میزان سرایت پذیری واریانت های جدید بالا بوده اما نسبت به موج های قبلی مثل دلتا، میزان بستری های بیمارستانی و مرگ و میرها، کمتر بوده است، در عین حال تاکید کرد: البته نمی توان گفت که با واریانت کُشنده در موج های بعدی مواجه نمی شویم. لذا، ضرورت دارد که مراقبت های لازم صورت بگیرد.

ارسال تجهیزات پزشکی به مرزها

سید حسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در خصوص تمهیدات هیأت امنای صرفه جویی ارزی برای اربعین حسینی، اظهار داشت: پیش بینی ما این است که امسال جمعیت زائران حضرت اباعبدالله (ع) به دلیل دو سال تعطیلی ناشی از کرونا بیش از سال های قبل خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای دانشگاه های علوم پزشکی که بین مرز ایران و عراق واقع شده اند بر اساس نیازسنجی معاونت درمان وزارت بهداشت، تجهیزات مورد نیاز ارسال شده است، افزود: به طور مثال برای دانشگاه علوم پزشکی ایلام دستگاه هایی همچون مانیتور علائم حیاتی، نوار قلب، چراغ جراحی، ساکشن، سنجش اشباع اکسیژن خون به همراه ویلچر ارسال شده است.

صفوی تصریح کرد: برای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز مانیتورهای علائم حیاتی، پمپ تزریق، الکتروکاردیوگراف (نوار قلب)، برانکارد، ساکشن، ویلچر و پالس اکسیمتر ارسال شده است.

ریشه فساد مالی در نظام سلامت

سیدموید علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ، گفت: فساد مالی که در حوزه سلامت روز به روز تشدید می شود، حاصل سیستم غلط است. و گرنه کسی مفسد فارغ التحصیل نمی شود، اما ممکن است در سیستم نظام سلامت مفسد شود، چون می بیند شاید سالم زندگی کردن، هزینه های زیادی داشته باشد و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: آنچه در حوزه سلامت می بی نم، در آینده شرایط برای مردم و جامعه پزشکی سخت تر خواهد شد. زیرا، مسیر غلطی را در پیش گرفته ایم. به طوری که در بحث دارو، می بینیم که طرحی اجرا می شود که قابل اعتماد نیست.

علویان با طرح این سوال که چه جور می توان به بیمه ها اعتماد کرد، گفت: بیمه ها در بحث نسخه الکترونیکی، «رفوزه» شده اند و نتوانسته اند بر اساس یک الگوی کامل کار کنند.

فایده چای سیاه برای طول عمر

تحقیقات جدید نشان می دهد که نوشیدن چند فنجان چای در روز ممکن است احتمال مرگ زودرس را کاهش دهد.

در مطالعه ای با حضور حدود ۵۰۰ هزار زن و مرد، محققان دریافتند در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند، افرادی که دو فنجان یا بیشتر در روز چای می نوشند، خطر مرگ شأن بین ۹ تا ۱۳ درصد کاهش می یابد.

این نتایج نشان می دهد که چای سیاه، حتی در میزان بالاتر مصرف، می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

«ماکی اینو چوی» محقق ارشد این پژوهش در بخش اپیدمیولوژی و ژنتیک سرطان در مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، گفت: اگرچه این مطالعه نمی تواند ثابت کند که چای به تنهایی مسئول افزایش عمر است، اما حاوی ترکیباتی است که با کاهش التهاب مرتبط است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان