رشت- نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا گفت: طرف های خارجی برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا مرحبا شامگاه پنجشنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه کارگروه اجرای قانون جهش تولید تشکیل شده است، گفت: مشکلاتی مانند تأمین مالی در اجرای این قانون وجود داشت و حکمی که بانک ها را ملزم می کرد ۲۰ درصد از تسهیلات خود را در حوزه مسکن سرمایه گذاری کنند عملاً امکان پذیر نبود لذا این حکم در حال بازنگری است و وزارت اقتصاد، راه و شهرسازی و بانک مسکن در حال تدوین حکم جایگزین هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت-آستارا در حال اجرا است، بیان کرد: اگرچه انتقاداتی به نحوه مدیریت این پروژه وارد است و طرف خارجی به تعهدات خود به درستی عمل نکرده اما امیدواریم که مشکلات فعلی و نواقصی که در ابتدای انعقاد قرارداد وجود شد برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه راه آهن رشت -آستارا تا چند سال گذشته جز پروژه های مصوب اما فراموش شده بود، افزود: این پروژه در اولویت قرار نداشت و تأمین مالی نبود اما پس از پیگیری های اخیر جز اولویت های کشور شده و اعتبار خوبی نیز از محل تهاتر نفت برای آن پیش بینی شده که با تخصیص آن شروع به کار می کند.

نماینده مردم آستارا در مجلس تصریح کرد: طرف های خارجی مانند روس ها، آذربایجان و چینی ها در جلسات مختلف اظهار تمایل برای سرمایه گذاری در پروژه راه آهن رشت- آستارا کرده اند.

وی با بیان اینکه بندر آستارا در حال فعالیت است، افزود: این بندر لایروبی شده و کشتی های فعال در دریای خزر از آن استفاده می کنند همچنین حوزه صادرات محصولات کشاورزی در این بندر فعال شده و امکان سرمایه گذاری در سیلو ها و سایر بخش ها نیز وجود دارد.

مرحبا با بیان اینکه آستارا جز شهرستان های دارای تنش آبی گیلان است، گفت: روستاها بیش از یک هفته از آب شرب و بهداشتی محروم بودند و حتی در شهرها نیز قطعی آب داشتیم اما از عید امسال این قطعی ها وجود نداشت و در پاره ای از موارد قطعی آب تنها به دلیل مشکلات فنی رخ می داد.

نماینده مردم آستارا در مجلس بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ پروژه با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومانی در حوزه آب و فاضلاب شهرستان آستارا در دست اجرا است.

وی با اشاره به احداث و راه اندازی چاه های جدید در ۱۰ روستای لوندویل آستارا با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی گفت: آستارا به کارگاه بزرگ اجرای پروژه های آب و فاضلاب تبدیل شده است و امیدواریم این مشکل تاریخی در شهرستان برطرف شود.

مرحبا با بیان اینکه وضعیت راه های روستایی شهرستان آستارا از نقطه مطلوب آن فاصله دارد، بیان کرد: از محل اعتبارات در اختیار نماینده، ۷ روستا روکش و بهسازی آسفالت شده و مابقی روستاها نیز در حال پیگیری است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان