رشت- استاندار گیلان با تأکید بر برخورد جدی با متعرضان به طبیعت بکر این استان گفت: تالاب انزلی را با نگاه ملی و مدیریت جهادی احیا می کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله عباسی امروز در نخستین جلسه قرارگاه مدیریت و احیای تالاب های گیلان با محوریت تالاب بین المللی انزلی، با برشمردن اهمیت جایگاه تالاب ها و مواهب الهی طبیعی و زیست محیطی و لزوم توجه به احیای تالاب بین المللی انزلی و امیر کلایه لاهیجان و دیگر تالاب های گیلان افزود: هم اکنون احیا و زنده نگهداشتن تالاب بین المللی انزلی یکی از مهمترین مسائلی است که باید به صورت جهادی و عملیاتی برای آن وارد میدان شد.

وی بیان کرد: قرارگاه جهادی مدیریت و احیای تالاب های گیلان با کارگروه های تخصصی به منظور راهبری عملیاتی و جهادی، موضوعات مرتبط با احیای این تالاب ها با محوریت تالاب بین المللی انزلی که متعلق به همه مردم ایران و گیلان است، تشکیل شده و باید با اقدامی بی وقفه و با مدیریت بهینه و بهره وری لازم به ثمر بنشیند.

عباسی با بیان اینکه اراده واحد و محکم برای نجات تالاب های گیلان وجود دارد، ادامه داد: سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به دستور حجت الاسلام رئیسی نشاندهنده اهتمام دولت به این امر است.

وی بر لزوم برخورد با عوامل و مسببین آتش سوزی تالاب تأکید و اضافه کرد: کارگروه های تخصصی با حضور مسئولین دستگاه های متولی، نظارتی، امنیتی و قضائی، فرمانداران شهرستان های مرتبط و همجوار تالاب، صدا و سیما و بویژه با همراهی و استفاده از ظرفیت های گروه های جهادی و سازمان های مردم نهاد و نظرات کارشناسان و متخصصان امر تا پایان هفته جاری تشکیل شود.

استاندار گیلان با تاکید بر تعیین تکلیف حدود و مالکیت تالاب انزلی و امیرکلایه لاهیجان افزود: اجازه تعرض به منابع ملی و محیط زیست و طبیعت بکر گیلان را به هیچکس نمی دهیم و با قاطعیت و جدیت با مسببین آسیب به این مواهب الهی برخورد قانونی می کنیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر تعیین تکلیف حدود و مالکیت، پاکسازی تالاب از گیاهان مهاجم از جمله سنبل آبی، رسوب زدایی و لایروبی، تعیین وضعیت حق آبه، جلوگیری از ورود آلودگی ها، رسوب ها و فاضلاب های شهری، مدیریت پسماند در سرمنشاها نظیر سراوان و لاکان، بیمارستان ها، شهر صنعتی و مسکن مهر و دیگر فاضلاب های خانگی و بررسی فنی نقش موج شکن در وضعیت تالاب بین المللی انزلی از جمله تکالیف کارگروه های تخصصی قرارگاه جهادی احیای این تالاب بین المللی است.

عباسی نقش همراهی آحاد مردم در امور جامعه بویژه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را مؤثر دانست و تاکید کرد: رهاسازی فاضلاب شهری و خانگی و دیگر زباله ها و پسماند در رودخانه ها و در نهایت تالاب ها به اندازه به آتش کشیدن محیط زیست نابخشودنی است که باید برای جلوگیری از آن، هم افزایی و دقت نظر ویژه داشت.

استاندار گیلان به اختیارات تفویض شده از سوی رئیس جمهوری برای نجات تالاب بین المللی انزلی به وی اشاره و اظهار کرد: مشکلات موجود در این حوزه باید با اولویت بندی و مدیریت جهادی با همدلی و همراهی همگان بویژه دستگاه های متولی در راستای جلوگیری از تهدیدها، اجرای برنامه های عملیاتی احیا با تخصیص اعتبارات لازم که دولت سیزدهم بر آن تاکید و اهتمام دارد و نشان دهنده نگاه ملی است، مرتفع شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان