الهه پورصالح یکی از نخبه های ورزش والیبال در ایران است که پله های ترقی را با کمک پدر و مادر خود سریع طی کرده و اکنون عضوی از یک تیم تاریخ ساز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، معذوریت هایی دارند اما با جان و دل در رقابت های   ورزشی قدم می گذارند تا آنجا که طلسم شکنی می کنند و تاریخ ساز می شوند، مثل کاری که   تیم ملی والیبال زنان جمهوری اسلامی ایران انجام داد و با پیروزی های درخشانشان در رقابت های کشورهای اسلامی (در شهر قونیه کشور ترکیه) طلسمی ۵۶ ساله را شکسته و تاریخ ساز شدند.

یکی از اعضای تیم والیبال بانوان جمهوری اسلامی ایران در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی، دختری است از دیار گیلان و شهر آستانه اشرفیه که با سن پایین خود نقشی بزرگ در افتخار آفرینی تیم والیبال جمهوری اسلامی ایران داشته است.

الهه پورصالح یکی از نخبه های ورزش والیبال در ایران است که پله های ترقی را با کمک پدر و مادر خود سریع طی کرده و اکنون عضوی از یک تیم تاریخ ساز است.

 

فارس: از چه زمانی والیبال را شروع کردید؟

پورصالح: ۲۰ سال دارم و در شهرستان آستانه اشرفیه زندگی می کنم، والیبال را از سن ۹ سالگی و از سالن های ورزشی آستانه اشرفیه آغاز کردم.

فارس: چرا رشته والیبال را برای انجام ورزش قهرمانی خود انتخاب کردید؟

پورصالح: از دوران کودکی به رشته والیبال علاقه داشتم و مشوق اصلی من برای حضور در رشته والیبال پدر و مادرم بودند زیرا رشته ورزشی پدر و مادرم والیبال بوده و از همان دوران کودکی پدرم به عنوان مربی من را به حضور در این رشته ترغیب کردند.

فارس: از چه سالی به اردوی تیم ملی والیبال جمهوری اسلامی ایران دعوت شدید؟

پورصالح: ابتدا با حضور در مسابقات کشوری به اردوی تیم ملی نوجوانان بانوان والیبال جمهوری اسلامی ایران دعوت شده و سپس بعد از عملکردم در تیم ملی نوجوانان، برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت شدم.

فارس:از شما به عنوان یک پدیده در بانوان والیبال ایران همواره نام برده می شود، برخورد ملی پوشان با شما بعد از دعوت به تیم ملی بزرگسالان والیبال بانوان جمهوری اسلامی ایران چگونه بود؟

پورصالح: بعد از دعوت به تیم ملی والیبال بانوان ایران در رده سنی بزرگسالان، طبیعتاََ به دلیل تجربه نسبتاََ کم با استرس مواجه بودم، اما اعضای تیم ملی بانوان والیبال جمهوری اسلامی ایران در کنار بزرگترهای تیم در کنارم بوده و با راهنمایی های سرمربی تیم ملی توانستم عملکرد مناسبی داشته باشم.

 

فارس: نقش پدر و مادر در موفقیت شما چه میزان است؟

پورصالح: بعد از لطف خدا، تمام موفقیت خود را مدیون تلاش های پدر و مادرم هستم که از کودکی مشوقم بودند و بعضاََ روزانه چندین ساعت به طور متوالی در سالن های ورزشی شهرستان آستانه اشرفیه و در دمای ۳۵ درجه تابستان با من تمرین کردند و هنوز هم قبل از شروع هر مسابقه باید چندین دقیقه با پدر و مادرم صحبت کنم تا به لحاظ روحی و روانی آماده شوم.

فارس: تیم ملی والیبال بانوان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی تاریخ ساز شد، از سطح کیفی مسابقات برایمان بگویید؟

پورصالح: سطح کیفی مسابقات والیبال همبستگی کشورهای اسلامی بسیار بالا بود و برخی از کشورهای صاحب والیبال مانند ترکیه در این دوره از مسابقات شرکت کردند، خوشبختانه توانستیم با تلاش بچه ها و کادر فنی تاریخ ساز شده و بعد از ۵۶ سال تیم والیبال بانوان ایران را در یک مسابقه بین المللی صاحب مدال کنیم.

فارس: بعد از صعود به فینال مسابقات والیبال همبستگی کشورهای اسلامی مردم انتظار کسب مدال طلا از تیم ملی بانوان والیبال را داشتند، کمی از مسابقه فینال برایمان بگویید؟

پورصالح: در مسابقه فینال در برابر ترکیه میزبان قرار گرفتیم که تنها دلیل شکست ما از این تیم تجربه بسیار زیاد بازیکنان والیبال ترکیه و حضور مستمرشان در مسابقات بزرگ بین المللی بود، اگر بازیکنان ما هم تجربه لازم در آوردگاه های بین المللی را کسب کنند به راحتی می توانیم تیم هایی مثل ترکیه را شکست دهیم.

فارس: بعد از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی آیا فردی از هئیت والیبال گیلان با شما تماس گرفته است؟

پورصالح: بعد از تاریخ سازی تیم ملی بانوان والیبال غیر از روابط عمومی هئیت والیبال،هیچ فردی از هئیت والیبال با بنده تماس نگرفته و حتی یک تبریک و خدا قوت به بنده نگفتند هر چند هدف ما خوشحالی مردم سرزمین است.

فارس: در آسیا تیم های صاحب سبک در والیبال بانوان مثل ژاپن، چین و کره جنوبی حضور دارند، به عنوان عضوی از خانواده والیبال، به نظر شما می توانیم در آسیا بر روی یکی از سکو های اول تا سوم برسیم؟

پورصالح: تیم های چین، ژاپن و کره جنوبی در آسیا و حتی جهان همواره حرفی برای گفتن داشته و یکی از قدرت های والیبال بانوان جهان محسوب می شوند به این دلیل اگر سعی داریم به یکی از چهار تیم برتر والیبال آسیا تبدیل شویم باید اردوگاه های بین المللی و مسابقات بسیار زیادی را برگزار کنیم.

 

فارس: آیا فدراسیون والیبال حمایت های لازم از تیم ملی بانوان والیبال ایران را انجام می دهد؟

پورصالح: فدراسیون حمایت لازم را از تیم ملی بانوان والیبال انجام داده و خوشبختانه امسال سه اردوی تدارکاتی بسیار خوب در کشورهای بلغارستان، ترکیه و قزاقستان داشته و بازی های تدارکاتی خوبی را قبل از مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی و آسیایی فیلیپین انجام دادیم که امیدوارم این اردوهای تدارکاتی بیشتر از گذشته شود.

فارس: نقش لیگ برتر والیبال بانوان در داشتن تیم ملی قوی را چقدر می دانید؟

پورصالح: اگر سطح لیگ برتر والیبال بانوان افزایش پیدا کرده و از نظر پایه تیم ملی نوجوانان و جوانان پیشرفت کند، باعث می شود سطح تیم ملی بانوان والیبال در رده سنی بزرگسالان بالاتر بیاید.

فارس: سطح لیگ برتر والیبال بانوان را چگونه ارزیابی می کنید؟

پورصالح: اکنون ۹ تیم در لیگ برتر والیبال بانوان حضور دارند و در چند سال اخیر سرمایه گذاری خوبی در این حوزه انجام شده ولی همواره بازیکنان ملی پوش در چند تیم حضور دارند، اگر بازیکنان تیم ملی والیبال بانوان در تیم های مختلف حضور پیدا کنند بی شک سطح کیفی مسابقات افزایش پیدا کرده و در نهایت به رشد تیم ملی والیبال کمک می کند.

فارس: امسال در لیگ برتر والیبال در تیم شریک گنبد توپ می زنید، از شرایط آمادگی تیم برایمان بگویید؟

پورصالح: تقریبا ترکیب تیم والیبال بانوان سریک گنبد را تیم ملی والیبال شکل داده و یکی از شانس های اصلی قهرمانی در این دوره از رقابت ها هستیم.

فارس: اردوی آماده سازی تیم سریک گنبد برای حضور در لیگ برتر والیبال بانوان از چه تاریخی آغاز می شود؟

پورصالح: از همین هفته اردوی آماده سازی تیم آغاز و تا اسفندماه درگیر مسابقات و بعد از آن اردوهای تیم ملی هستیم.

فارس: دوری چندین ماهه از خانواده برایتان سخت نیست؟

پورصالح: در این چند ماه فقط چند روز اجازه حضور در کنار خانواده را داریم و قطعاََ این دوری هم برای بنده و هم برای پدر و مادرم سخت است اما برای پیشرفت باید سختی های بسیاری را تحمل کنیم.

فارس: هدفتان در رشته والیبال چیست؟

پورصالح: یکی از مهم ترین اهدافم در رشته والیبال افتخار آفرینی برای کشورم و لژیونر شدن است، هر چند امسال از چند کشور اروپایی پیشنهاداتی را دریافت کردم اما سعی دارم با یک برنامه ریزی درست آن قدر تلاش و پیشرفت کنم که به یکی از تیم های خوب والیبال جهان ترانسفر شوم.

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان