رشت- رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به نبود یک بانک اطلاعاتی درست در بخش کشاورزی گفت: هر محصول کشاورزی باید دارای پرونده و شناسنامه باشد.

شاهپور علایی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر حفظ نباتات را اولویت مهم وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و بیان کرد: به سازمان حفظ نباتات نباید با نگاه خدماتی و مبارزه ای توجه کرد بلکه به عنوان یک سازمان اثرگذار و استراتژیک تلقی می شود.

علایی مقدم با بیان اینکه ۴۰ درصد امنیت غذایی دنیا به حفظ نباتات وابسته است، گفت: انفعال، تعطیلی و بی توجهی به حفظ نباتات به امنیت ۴۰ درصد مردم دنیا لطمه وارد می کند که این نکته بسیار حائز اهمیت بوده و زندگی و معیشت بیش از ۳ میلیارد از مردم دنیا وابسته به حفظ نباتات است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به وضعیت امیدوارکننده خرید و ذخیره گندم بیان کرد: دولت نسبت به سال گذشته دو برابر خرید تضمینی گندم را انجام داده که اقدام ارزشمندی است.

علایی مقدم، افزایش تولید گندم در شرایط خشکسالی و کم آبی را بسیار امیدوار کننده برشمرد و اضافه کرد: حضور و بهره مندی از دانش محققین و کارشناسان در بخش تولید و کنترل و مهار آفات از یک سو و تلاش بی وقفه کشاورزان از سوی منجر به افزایش محصول شد.

وی ادامه داد: امسال قریب به ۸ میلیون تن گندم خرید تضمینی شد که این رقم در سال گذشته ۴ میلیون تن بوده است.

حفظ نباتات سنگر و جبهه اثرگذار دیپلماسی غذایی در دنیا است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور این سازمان را طبیب بخش کشاورزی برشمرد و بیان کرد: تمام فعالیت بخش باغی و زراعی در یک طرف و حفظ محصول طرف دیگر قرار دارد و این وظیفه مهم و خطیر بر عهده حفظ نباتات است.

علایی مقدم با بیان اینکه حفظ نباتات سنگر و جبهه اثرگذار دیپلماسی غذایی در دنیا است، گفت: دیپلماسی و نظم نوین غذایی دنیا از محصول محور به بستر محور تغییر کرده است.

وی با انتقاد از بی هویتی بسترهای تولید در کشور در بخش امنیت غذایی افزود: بسترهای تولید در کشور هیچ پرونده ای ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه آمار صحیح و درست مبنای برنامه ریزی و هدف گذاری در بخش کشاورزی است، گفت: آمار و ارقام درستی از وضعیت تولید در بخش های مختلف در دسترس نیست و هر سازمانی یک آمار ارائه می دهد.

علایی مقدم با بیان اینکه افت های فضای مجازی به بخش کشاورزی هم رسوخ کرده است، اضافه کرد: فرهنگ استفاده از برخی محصولات نظیر فلفل دلمه ای رنگی در کشور به ۲ کیلو نمی رسد.

وی با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت های فناورانه در بخش کشاورزی و نباتات تصریح کرد: کشاورزی و نباتات باید به سمت الگوی فناورانه و امروزی حرکت کند.

انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی درست در بخش کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر بستر محوری رویکرد این سازمان در بخش های مختلف بیان کرد: هر کشاورزی و هر محصولی باید دارای پرونده و شناسنامه باشد تا بتوان برنامه درست و منسجمی انجام داد.

علایی مقدم با بیان اینکه گیلان در بخش کشاورزی بسیار مهم و اثرگذار است، گفت: گیلان سابقه درخشانی در بخش کشاورزی دارد و بواسطه شرایط اقلیمی، دانش کشاورزان و تجربه پذیر بودن کشاورزان حرف های زیادی در این بخش برای گفتن دارد.

وی با انتقاد از نبود بانک اطلاعاتی درست در بخش کشاورزی افزود: با وجود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بهره بردار در کشور حتی یک بانک اطلاعاتی درست در این بخش نداریم.

رودبار بهترین نقطه دنیا برای کشت زیتون است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از راه اندازی سامانه سلامت در این سازمان خبر داد و اضافه کرد: این سامانه کمک می کند تا شیوه های نوین در بخش کشاورزی و نباتات به کشاورزان آموزش داده شود.

علایی مقدم با اشاره به فعالیت ۹ هزار هکتار زیتون کاری در گیلان بیان کرد: رودبار بهترین نقطه برای کشت زیتون در دنیا است و باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.

وی با بیان اینکه پرونده کاملی از بسترهای تولید زیتون در گیلان وجود ندارد، افزود: دو محصول زیتون و کیوی در گیلان مورد توجه ویژه سازمان حفظ نباتات قرار می گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از سرگیری صادرات مرکبات و سیب به چین خبر داد و اضافه کرد: توجه به محصولات استراتژیک گیلان به ویژه زیتون و کیوی جز اولویت های سازمان است.

علایی مقدم با بیان اینکه گیلان درگاه صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اوراسیا است، گفت: قرنطینه ای که در آستارا وجود دارد در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست و باید به یکی از نمونه ترین، فعال ترین و هوشمندترین قرنطینه ها تبدیل شود.

وی با بیان اینکه شرایط صادرات محصولات در آستارا فراهم شود، افزود: نواقص و مشکلات عدیده در آستارا در بخش های مختلف باید برطرف شود.

اختصاص ۴.۳ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و بازسازی درگاه صادراتی آستارا

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به تاثیرپذیری نظم و امنیت غذایی دنیا بواسطه جنگ روسیه و اوکراین بیان کرد: نظم و امنیت غذایی جهان با جنگ روسیه و اوکراین دستخوش تغییر و چالش شده است.

علایی مقدم با بیان اینکه درگاه آستارا برای صادرات محصولات به روسیه باید آماده باشد، گفت: ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیز و بازسازی درگاه صادراتی آستارا اختصاص یافته است.

وی با اشاره آفت مگس زیتون در استان گیلان افزود: حدود ۲ هزار هکتار از باغات به صورت غیر شیمیایی و به وسیله بهداشت باغی مبارزه و کنترل شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مبارزه با ملخ مراکشی و مگس زیتون باید استراتژی درستی لحاظ شود، گفت: گیلان برای مبارزه و کنترل آفات برای سال آتی از هم اکنون برنامه ریزی کند.

علایی مقدم با بیان اینکه سبد آفت کش ها در کشور رضایت بخش است، اضافه کرد: بیش از ۴۰۰ نوع آفت کش در کشور ثبت شده که ۹۵ درصد آن کم خطر هستند.

وی از قرارگیری ۱۲ محصول در سبد کشت قراردادی خبر داد و افزود: بهره گیری از گیاه پزشک از شروط اصلی کشت قراردادی باشد تا بازدهی محصول افزایش پیدا کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان