رشت- «امیرحسین علوی» شهردار برکنار شده رشت با رأی دیوان عدالت اداری کشور به صورت موقت به سرکار خود بازگشت.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: توسعه و پیشرفت شهر نیاز به تصمیم گیران توانمند، متخصص و متعهد دارد چیزی که «رشت» سال ها از آن بی نصیب بوده است. تصمیم گیرانی که ردای خدمت بر تن کنند و بدون حاشیه به متن اصلی که همان خدمت صادقانه و دلسوزانه به شهروندان است بپردازند.

رشت مرکز استان گیلان به واسطه ظرفیت های ارزشمندی که در بخش های مختلف دارد اما به دلیل ناکارآمدی مدیریت شهری و تزلزل، ناهماهنگی و عملکرد ضعیف پارلمان شهری در انتخاب یک مدیر توانمند و شایسته همیشه دستخوش «آزمون و خطا» شده و این ظرفیت ها و پتانسیل ها در زیر چتر ناکارآمدی ها مغفول مانده است.

این روزها خبرهای خوشایندی از مدیریت و پارلمان شهری رشت مخابره نمی شود و در این میان شهروندان هستند که ضرر خواهند کرد و توسعه و پیشرفت شهر در ایستگاه لج بازی های سیاسی و مدیریتی «توقف» می کند.

«علوی» شورایی که شهردار شد

انتخاب «امیرحسین علوی» به عنوان شهردار رشت از همان آغاز با تنش هایی همراه بود. برخی اعضای شورای اسلامی رشت گاهاً نسبت به تصمیم گیری ها و انتصابات حاشیه دار این شهردار جوان معترض بوده و تیغ انتقادات پارلمان شهری از مدیریت شهری به طرح سوال و استیضاح کشیده شد و در ۱۸ دی ماه سال گذشته اولین جلسه طرح سوال از شهردار از سوی شورای شهر رشت برگزار شد و ۹ عضو شورای اسلامی این شهر از پاسخ های شهردار قانع نشده بودند اما با این حال فرصتی به شهردار داده شد تا کار به استیضاح نکشد.

در حالی که رشتوندان به ثبات مدیریت شهری می اندیشیدند اما گویا پارلمان شهری دنبال تغییر مدیریت است و این کشمکش ها همچنان ادامه خواهد داشت، در یکم اسفندماه ۱۴۰۰ در کمتر از ۲ ماه دومین جلسه استیضاح شهردار رشت با برگزاری جلسه فوق العاده شورای شهر تشکیل شد، که «سیدامیرحسین علوی» با حضور در صحن شورا ضمن ارائه جواب ها به صورت کتبی به اعضای شورا توضیحاتی شفاهی نیز به سوالات داد، که با دریافت ۸ کارت زرد مواجه شد.

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی رشت در دومین جلسه استیضاح در حالی که از پاسخ های شهردار رشت قانع نشده بود، خطاب به «علوی» گفت: شما هشت سال «هنگامی که عضو شورا بودید» به رشت خیانت کردید.

بعد از گذشت ۱۰ روز در ۱۱ اسفند سال گذشته مجدد طرح سوال از علوی شهردار رشت روی میز پارلمان شهری قرار گرفت و با تشکیل جلسه استیضاح و طرح سوال، که با پاسخ های شهردار رشت همراه بود، با اعلام نتیجه رأی گیری، قرار شد که «علوی» با هفت رأی موافق، سه رأی مخالف و یک رأی ممتنع، مجدد به کار خود ادامه دهد.

برکناری «علوی» و آمدن «دانا»

بعد از یک فرصت چهارماهه شورای شهر رشت به شهردار، علوی نتوانست رضایت نمایندگان رشتوندان در پارلمان شهری را کسب کند و در هشتم تیرماه سالجاری با موافقت ۴ عضو شورای اسلامی رشت، مجدد طرح سوال از شهردار اعلام وصول شد و پس از لغو چندین باره جلسه «استیضاح»، در دهم تیرماه، چهل و ششمین جلسه شورای شهر رشت به منظور طرح سوال از شهردار برگزار شد که با عدم حضور «امیرحسین علوی» (شهردار رشت) همراه بود و وی در نامه ای مکتوب به دفاع از عملکرد خود پرداخت که نتوانست رضایت اعضای شورا را به دست آورد و در نهایت با هشت رأی موافق، «علوی» برکنار و «خدمت بین دانا» به عنوان سرپرست جدید معرفی شد.

«مجید عزیزی» یکی از اعضای شورای شهر رشت نسبت به نتیجه به دست آمده نسبت به استیضاح شهردار رشت اعتراض کرد و برای لحظاتی نظم جلسه را به هم زد و گفت: نسبت به آرای به دست آمده مشکوک هستم و این نتیجه را نمی پذیرم.

عزیزی عضو شورای رشت در حالی به آرای مأخوذه و نتیجه به دست آمده معترض بود که جلسه استیضاح به صورت زنده از صفحه مجازی شورای رشت پخش و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شده بود.

پای دیوان عدالت اداری در پرونده استیضاح

این اعتراضات به نتیجه به دست آمده از سوی چند عضو شورا ادامه پیدا کرد و برای بررسی و ابهامات برگزاری این جلسه به منظور اتخاذ تصمیم نهایی به هیئت تطبیق فرمانداری رشت ارسال شد و با اعلام تصمیم فرمانداری رشت حکم جلسه استیضاح و برکناری سید امیرحسین علوی شهردار رشت تأیید شد.

تأیید استیضاح شهردار رشت از سوی فرمانداری این شهرستان پایان کار نبود و در حالی که پارلمان شهری در حال آماده شدن انتخاب و معرفی شهردار جدید بود آن سوی ماجرا، «علوی» شهردار معزول با طرح شکایتی به دیوان عدالت اداری، خواستار احقاق حق شده است.

«محمد حسین واثق کارگرنیا» رئیس شورای شهر رشت در حالی از ثبت نام ۳۳ نفر برای نشستن بر صندلی مدیریت شهری رشت خبر می دهد که امیر حسین علوی شهردار برکنار شده رشت در صفحه مجازی خود با نشر این مضمون «با عنایت خدا و دلسوزان و ارکان اصیل نظام در مسیر خدمت با شما خواهیم بود»، خبر از بازگشت دوباره اش به ساختمان شهرداری رشت می دهد.

واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به حواشی مطرح شده پیرامون وضعیت شهردار پیشین رشت گفت: پیرامون رأی دیوان درباره وضعیت شهردار پیشین رشت که استیضاح و برکنار شده بود، تاکنون نامه ای به دست شورا نرسیده و شورا نیز تابع قانون است.

بازگشت علوی به ساختمان شهرداری به عنوان شهردار موقت

در حالی کارگرنیا از عدم اعلام وصول رأی دیوان عدالت اداری و رد حکم استیضاح شهردار رشت صبحت می کند که صبح پنج شنبه امیرحسین علوی شهردار برکنار شده رشت با حضور در ساختمان شهرداری این شهر، دوباره ردای خدمت به رشتوندان را به تن کرده و حتی با چند معاون این شهرداری تشکیل جلسه داده است.

با بازگشت جنجالی و پر حرف و حدیث «امیرحسین علوی» حتی با عنوان «شهردار موقت» به شهرداری که با مخالفین شورایی و نارضایتی های مردمی همراه است باید دید اعضای شورا که با شعار «ثبات مدیریت شهری» از مردم رأی گرفتند و پا به عرصه خدمت رسانی گذاشتند چه واکنشی به این «بازگشت» خواهند داشت؟ آیا مجدد روی دکمه «استیضاح» کلیک خواهند کرد یا اینکه تصمیم به عقب نشینی کرده و برای چندمین بار متوالی به علوی میدان می دهند.

مردم بازنده اصلی دعواهای بچه گانه

پارلمان شهری و مدیران شهری رشت به جای چاره اندیشی در خصوص ابرچالشی چون زباله سراوان، ساماندهی دو رودخانه آلوده زرجوب و گوهر رود و همچنین سامان بخشی به ترافیک عذاب آور درون شهری و رسیدگی به مناظر و مبلمان شهری رشت، دنبال تنش ها و بازی های بچه گانه هستند.

بازنده اصلی این لج بازی های سیاسی و مدیریتی، رشتوندان هستند و این رشت است که به جای حرکت شتاب دهنده رو به پیشرفت و توسعه، «عقب گَرد» می کند، عقب گَردی که به نفع رشت نبوده و نیست.

با استمرار این وضعیت هیچ ضرری شامل حال مدیریت شهری و اعضای شورا نمی شود، در این میان، متضرر اصلی مردم هستند که باید با ناکارآمدی ها، عقب ماندگی ها و سو تدبیرها دست و پنجه نرم کنند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان