رشت- نشست مسئولان گیلانی با فعالان اقتصادی ترکیه برگزار شد و دو طرف بر ارتقای سطح روابط اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و ترکیه و لزوم بهره مندی از ظرفیت های بندری گیلان تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا امام پناهی صبح چهارشنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از فعالان اقتصادی استان گیلان و کشور ترکیه با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در تحکیم روابط با همسایگان و گسترش همکاری های منطقه ای، جلساتی از این دست را گشودن بابی جدید در سرمایه گذاری حوزه صنعت شهرستان و افزایش تبادلات تجاری دانست و بر نقش بازرگانان دو طرف در تسهیل و توسعه همه جانبه روابط تاکید کرد.

وی گفت: دستیابی به حجم مبادلات هدف گذاری شده ۳۰ میلیارد دلاری در روابط تجاری دو طرف، با رفع موانع و توسعه همکاری های فیمابین تولید کنندگان و تجار ایرانی و ترک امری شدنی است.

فرماندار رشت آماده بودن زیرساخت های لازم، دسترسی آسان به خط سراسری ریلی و امتداد آن به بنادر کاسپین و آستارا، قرار گرفتن در مجاورت منطقه آزاد انزلی و نقش استراتژیک ایران و ترکیه در پیوند آسیای شرقی، اوراسیا و شبه قاره هند به اروپا را از جمله موارد ظرفیت های در خور توجه شهرک های صنعتی رشت، برای همگرایی بیشتر اقتصادی تولیدکنندگان و بازرگانان رشت و ترکیه عنوان کرد و ادامه داد: شهرستان رشت پتانسیل عهده داری بخش قابل توجهی از حجم همکاری ها و مبادلات تجاری رو به گسترش ایران و ترکیه را دارا می باشد.

امام پناهی با بیان اینکه امروز دیوار تحریم ها نه تنها ترک برداشته بلکه کاملاً فرو ریخته و بی اثری آن بر همگان روشن شده است، ادامه داد: دو طرف باید به بهترین شکل، از فرصت به دست آمده برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری بر اساس منافع دوجانبه استفاده نمایند.

وی توجه ویژه ریاست جمهوری و مجموعه کارگزاران دولت به تقویت دیپلماسی اقتصادی بخصوص با همسایگان اشاره کرد و آن را مشوقی مهم برای سرمایه گذاری و گسترش روابط تجاری فیمابین فعالین اقتصادی ایران و ترکیه دانست.

فرماندار رشت شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های مغفول در بستر همکاری های تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه را از مهمترین مؤلفه ها در خیز بلند طرفین به سمت افزایش زنجیره مبادلات دانست و اظهار داشت: بخش گردشگری یکی از زمینه های مهم و کمتر دیده شده در روابط اقتصادی دو طرف و دارای مزیت های فراوان برای سرمایه گذاری است.

لزوم ارتقای روابط اقتصادی و سرمایه گذاری ایران و ترکیه

در ادامه سعید محمد جان رئیس انجمن تجار و صنعتگران ترکیه نیز با اشاره به کاهش قابل ملاحظه مبادلات تجاری و اقتصادی دو طرف در نتیجه اعمال تحریم های آمریکا، موفقیت های به دست آمده در بحبوحه تحریم های یکجانبه را قابل تحسین دانست.

وی بر نقش و آمادگی تجار و صنعتگران ترکیه ای بخصوص ایرانیان مقیم این کشور در ارتقای روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با کشورمان تاکید کرد.

محمدجان افزود: صنعتگران و بازرگانان دو طرف باید مانند یک خانواده عمل کرده و زمینه های گسترش روابط را فراهم آورند.

تشکیل تیم مشترک برای شناسایی بسترهای سرمایه گذاری در ایران و ترکیه

همچنین رئیس اتاق بازرگانی گیلان نیز در ادامه این نشست با تأکید بر لزوم تشکیل تیمی مشترک برای فهرست نقاط قوت، حذف موانع و شناسایی بسترهای مناسب فعالیت در بازارهای هدف، برای هم افزایی در تجارت موفق و انتفاع دو طرف از بازار تجارت جهانی بخصوص بازار آسیای میانه اظهار کرد: استان گیلان از ظرفیت های فراوان و قابل اعتنا برخوردار است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان