به گزارش لنگرخبر به نقل از یورونیوز، دانشمندان ماسکی ساخته اند که می تواند ویروس های موجود در هوا از جمله ویروس کرونا و آنفولانزا را تشخیص دهد. این ماسک قادر است ویروس ها را حتی در غلظت های بسیار کم که در محیطی مایع یا گاز وجود دارند، تشخیص دهد. دانشمندان امیدوارند با ساخت این ماسک بتوان تا حدودی از از شیوع بیماری‌های عفونی در آینده جلوگیری کرد. از این ماسک به عنوان یک سیستم هشدار اولیه استفاده شده که می تواند به جلوگیری از شیوع چندین بیماری عفونی کمک کند.

این ماسک به دستگاه‌های الکترونیکی متصل است و توانایی پردازش سیگنال های دریافتی در زمان واقعی را دارد و می تواند در صورت شناسایی ویروس، به سرعت هشدارهای لازم را صادر کند.

یین فانگ، دانشمند علم مواد در دانشگاه شانگهای تونگجی و نویسنده این مطالعه گفت: تحقیقات ثابت کرده که استفاده از ماسک می‌تواند خطر شیوع و ابتلا به بیماری را کاهش دهد. بنابراین، ما سعی کردیم ماسکی بسازیم که بتواند وجود ویروس را در هوا تشخیص و به فرد استفاده کننده از آن هشدار دهد. این ماسک در فضاهای بسته که مکانی پر خطر برای انتقال ویروس شناخته می‌شوند، به خوبی کار می‌کند.

ماسک هوشمند

این ماسک جدید چگونه کار می کند؟

این ماسک می تواند ویروس های تنفسی موجود در هوا و آنهایی که می توانند برای مدتی در هوا بمانند را شناسایی کند. این ویروس های معلق عمدتاً عامل انتشار بیماری هایی مانند کرونا یا آنفلوآنزا هستند که هنگام صحبت، سرفه یا عطسه فرد بیمار به دیگران منتقل می شود. این ویروس ها می توانند برای مدتی در هوا معلق بمانند.

فانگ گفت: ماسک ما در فضاهایی با تهویه ضعیف، مانند آسانسور یا اتاق‌های سرپوشیده، که خطر ابتلا در آن‌ها بالاست، واقعاً خوب عمل می‌کند.

حسگر کوچکی که در این ماسک قرار دارد، به کمک آپتامرها طراحی شده است. آپتامرها نوعی از مولکول‌های مصنوعی هستند و می‌توانند مانند آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌های پاتوژن‌ها را شناسایی کند.

دانشمندان از سه نوع آپتامر در این ماسک استفاده کردند که می توانند پروتئین های سطحی ویروس کرونا، آنفولانزای H5N1 و آنفولانزای H1N1 را تشخیص دهند.

هنگامی که آپتامرها به پروتئین های مورد نظر متصل می شوند، یک ترانزیستور روی سنسور ماسک فعال می شود و در عرض 10 دقیقه یک هشدار به تلفن فردی که از ماسک استفاده می کند،‌ ارسال می شود.

فانگ می گوید که در صورت ظهور ویروس های تنفسی جدید، ماسک را می توان به راحتی برای شناسایی آنها به روز کرد.

گفتنی است که دانشمندان همچنان در حال کار روی بهبود عملکرد این ماسک هستند و در تلاش هستند تا زمان تشخیص انواع ویروس ها را کوتاه تر و حساسیت سنسورها را بیشتر کنند.

پایان پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان