به گزارش لنگرخبر به نقل از ایسنا، آمارهای سازمان جهانی گردشگری، نشانه‌های قوی از بهبودی اوضاع سفرهای بین‌المللی را در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، به طوری که آمار گردشگری به ۵۷ درصد از سطح قبل از همه‌گیری رسیده است. بر اساس آخرین سنجش‌های UNWTO، تعداد گردشگران بین‌المللی در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱  تقریباً سه برابر شده است (+۱۷۲درصد)، به آن معنا که این بخش تقریباً ۶۰ درصد از سطح قبل از همه‌گیری را بهبود بخشیده است.

این بهبودی متأثر از تقاضای سرکوب‌شده سفر در سال‌های همه‌گیری کرونا و کاهش یا لغو محدودیت‌های سفر تا امروز بوده است. براساس آمارهای موجود ۸۶ کشور تا ۱۹ سپتامبر۲۰۲۲  دیگر هیچ محدودیتی در ارتباط با کووید-۱۹ برای مسافران ندارند.

زوراب پولولیکاشویلی ـ دبیرکل سازمان جهانی گردشگری ـ معتقد است: «گردشگری به طور پیوسته در حال بهبود است. با این حال چندین چالش از ژئوپلیتیک گرفته تا اقتصاد مطرح است. اکنون زمان بازنگری درباره گردشگری است، این‌که به کجا می‌رود و چگونه بر مردم و سیاره زمین تأثیر می‌گذارد.»

تخمین زده شده است در این دوره هفت ماهه سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۷۴ میلیون گردشگر بین‌المللی بین کشورها سفر کرده‌ باشند، این عدد در مقایسه با ۱۷۵ میلیون گردشگری است که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ سفر کرده بودند.

در مجموع ۲۰۷ میلیون سفر بین‌المللی در فاصله ماه‌های ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۲ ثبت شده است که بیش از دو برابر تعداد مشاهده شده در دو ماه مشابه سال گذشته است. این ماه‌ها در مجموع ۴۴ درصد از کل ورودی‌های ثبت شده در هفت ماه اول سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده‌اند که در این بین، سهم اروپا ۳۰۹ میلیون نفر بوده که ۶۵ درصد از کل گردشگران دنیا را شامل می‌شود.

اروپا و منطقه خاورمیانه سریع‌ترین بهبودی را در ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۲ تجربه کرده‌اند؛ ورود به این کشورها به ترتیب به ۷۴ و ۷۶ درصد از سطح گردشگری بین‌المللی سال ۲۰۱۹ رسیده است.

اروپا تقریباً سه برابر بیشتر از هفت ماه اول سال ۲۰۲۱ (+ ۱۹۰ درصد) گردشگر داشته است که این نتیجه بیشتر با تقاضای قوی درون قاره‌ای و سفر از ایالات متحده به‌دست آمده است. این منطقه در ماه ژوئن (۲۱- درصد نسبت به سال ۲۰۱۹) و ژوئیه (-۱۶ درصد) عملکرد قوی‌تری داشته است که بازتاب یک دوره شلوغ تابستانی بوده است. علاوه‌بر این لغو زودهنگام محدودیت‌های سفر در تعداد زیادی از کشورهای اروپایی به این نتایج دامن زده است؛ ۴۴ کشور در اروپا تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ هیچ محدودیتی مرتبط با کووید-۱۹ نداشتند.

خاورمیانه نیز شاهد رشد تقریباً چهار برابری ورود گردشگران بین‌المللی از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ (+ ۲۸۷ درصد) نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. تعداد گردشگران ورودی‌ به کشورهای خاورمیانه در ماه جولای از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفته است (+۳درصد)، که بیشتر به خاطر آغاز حج و عمره در کشور عربستان بوده است.

قاره‌های آمریکا (+۱۰۳درصد) و آفریقا (+۱۷۱درصد) نیز از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ رشد قوی‌ایی را در مقایسه با سال ۲۰۲۱ تجربه کرده‌اند و به ترتیب به ۶۵ درصد و ۶۰ درصد از سطح سال ۲۰۱۹ رسیدند.

ورود گردشگران بین‌المللی به آسیا و اقیانوسیه  (+۱۶۵ درصد) در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲ بیش از دو برابر شده است، هرچند که آمار آن ۸۶ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ باقی مانده است که به خاطر بسته بودن بیشتر مرزها و محدودیت کرونا در این قاره بوده است. (در دسته‌بندی سازمان جهانی گردشگری، ایران در منطقه جنوب آسیا قرار گرفته است و آمار آن در این بخش سنجش می‌شود.)

بهبودی در روند سفرها و قوی‌تر شدن تقاضاها هرچند برای کشورها امیدوارکننده است، اما چالش‌هایی را در بخش عملیاتی و نیروی کار در شرکت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در فرودگاه‌ها ایجاد کرده است. علاوه‌بر این، وضعیت اقتصادی که با جنگ روسیه علیه اوکراین تشدید شده است، نشان‌دهنده یک خطر بزرگ است؛ ‌چرا که این پیش‌بینی مطرح شده ترکیبی از عوامل همچون افزایش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ، افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی و چشم‌انداز رو به رشد رکود جهانی همانطور که توسط بانک جهانی احتمال داده شده، تهدیدهای اصلی برای احیای گردشگری بین‌المللی در باقیمانده سال‌ ۲۰۲۲ و البته در سال ۲۰۲۳ باشد. کاهش نمودار سرعت در گردشگری بین‌المللی نیز در آخرین شاخص اطمینان UNWTO مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده چشم‌انداز محتاطانه‌تری از رشد گردشگری بین‌المللی در باقی مانده سال ۲۰۲۲ است، همچنین در روند رزروها نشانه‌هایی از رشد کندتر دیده می‌شود.

اگرچه انتظار می‌رود عملکرد گردشگری بالاتر از حد متوسط ‌باشد، اما کارشناسان برای روند سفرهای بین‌المللی در فاصله ماه‌های سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۲ در قیاس با چهار ماه پیش، امتیاز پایین‌تری درنظر گرفته‌اند؛ تقریباً نیمی از کارشناسان (۴۷ درصد) چشم‌انداز مثبتی را برای دوره سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کنند، درحالی که ۲۴ درصد انتظار تغییر خاصی ندارند و ۲۸ درصد معتقدند که اوضاع گردشگری می‌تواند بدتر شود.

کارشناسان همچنین درباره سال ۲۰۲۳ مطمئن هستند تا حدود ۶۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته باشد. به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی چشم‌انداز نامطمئنی را برای بازگشت به سطوح قبل از همه‌گیری در کوتاه مدت ایجاد کرده است. هرچند کارشناسان چشم‌اندازی بهتری را برای گردشگری بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده‌اند. به عقیده آن‌ها شرایط اقتصادی همچنان عامل اصلی بر بهبود گردشگری بین‌المللی است. آن‌ها احتمال می‌دهند افزایش تورم و قیمت نفت منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اقامت می‌شود و در عین حال، قدرت خرید مصرف‌کننده و پس‌انداز آن‌ها برای سفر را تحت فشار قرار می‌دهد.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان