استاندار گیلان با تاکید بر ایجاد زیرساخت های لازم به نحوی که به بافت تاریخی ماسوله آسیبی نرسد، گفت: زیبایی خدادادی ماسوله و تلفیق آن با معماری کم نظیر و تاریخ کهن این شهر تاریخی، وجه تمایزی برای آن ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی استاندار گیلان پیش ازظهر امروز در دیدار خانم نعیمه احمد بن کاری نماینده یونسکو که به منظور انجام مراحل ثبت جهانی ماسوله به گیلان سفر کرد با اشاره به وجود میراث های گران بهای فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گیلان اظهار کرد: اقدامات موثر شکل گرفته در مسیر ثبت جهانی چادر شب بافی و نیز چای لاهیجان و ماسوله، تلاشی برای شناسنامه دار کردن و معرفی مزیت های گیلان است.

وی با اشاره به همراهی مردم خونگرم و مهمان نواز ماسوله و همکاری موثر شهرداری و شورای اسلامی این شهر تاریخی و دیگر مسؤولان فومن برای اجرای اقدامات ثبت جهانی ماسوله گفت: زیبایی خدادادی ماسوله و تلفیق آن با معماری کم نظیر و تاریخ کهن این شهر تاریخی، وجه تمایزی برای آن ایجاد کرده است.

استاندار گیلان به ایجاد زیرساخت های لازم به نحوی که به بافت تاریخی ماسوله آسیبی نرسد و تغییر وضعی ایجاد نکند اشاره کرد و افزود: خوشبختانه نماینده یونسکو در بازدید یک هفته ای به طور زمینی و هوایی و نیز در جلسه جمع بندی، ارزیابی مثبتی از اقدامات داشته است.

عباسی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک شاهد پیوستگی حلقه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گیلان خواهیم بود، ادامه داد: در تلاشیم تا به معنای واقعی آنچه ظرفیت های این حوزه در استان است را شکوفا کنیم.

وی با اشاره به آغاز برنامه های راهبردی و توسعه ای همچنین سرمایه گذاری در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با سفر رئیس جمهور به گیلان بیان کرد: تسهیلات لازم برای فعالان این عرصه به عنوان اولویت دولت سیزدهم برای حمایت از سرمایه گذاران پیش بینی شده است.

به گفته استاندار گیلان، با توجه به ارزیابی های انجام گرفته و قابلیت های موجود و نگاه کارشناسانه یونسکو، آمادگی کامل برای مهیاسازی امکانات بیشتر با توجه به بافت ماسوله و تقویت و رشد این شهر تاریخی بیش از پیش وجود دارد.
 


نعیمه احمد بن کاری نماینده سازمان جهانی یونسکو نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده و اهتمام استاندار گیلان برای ثبت جهانی ماسوله اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی توسط مردم و مسؤولان در این زمینه انجام شده و ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد.

وی با توصیف وضعیت ماسوله و اقدامات اثربخش برای ثبت جهانی این شهر تاریخی و با بیان اینکه زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده، افزود: برنامه های مسؤولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودروها و عبور مرور گردشگران از طریق وسایل نقلیه عمومی برای کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی، بسیار مناسب است.

نماینده سازمان جهانی یونسکو، پاکیزگی در محیط ماسوله و نیز اقدامات تفکیک زباله و فرهنگ سازی را در این بخش مهم دانست و گفت: در این زمینه نیز کارهای مطلوبی انجام شده که احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف یونسکو است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/س

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان