به گزارش لنگرخبر، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۱ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به روز همبستگی و همدردی با کودکان و نوجوانان فلسطینی گفت: براساس آماری که در منابع رسمی و موجود منتشر شده رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم الاقصی در سال ۲۰۰۲ میلادی تا الان ۲ هزار و ۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌ است و ۱۹ هزار کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال را بازداشت کرده و از سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک فلسطینی را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به دور از هرگونه عدالت مورد محاکمه قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: روز نیروی انتظامی را به همه عزیزان پرتلاش و زحمتکش نیروی انتظامی تبریک می‌گویم که به حق از ارکان امنیت ملی و امنیت مردم ایران و از ستون‌های استوار امنیت کشور هستند و به آنها خداقوت و خسته نباشید، عرض می‌کنیم. یاد و خاطره شهدای گرانقدر نیروی انتظامی و عزیزانی که در این روزها جان خود را در راستای امنیت کشور و امنیت شهروندان از دست دادند، گرامی می‌داریم.

* تبادل پیام‌ها با آمریکا در جریان است

کنعانی درباره اظهارات وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان مبنی بر آمادگی طرف آمریکایی برای رایزنی به منظور حصول توافق و بازگشت به برجام اظهار داشت: در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها تلاش‌ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه‌ها از جمله وزرای خارجه کشورهای همسایه، تبادل پیام‌ها برای رسیدن به نقطه توافق همچون سابق در جریان است. 

وی با بیان این‌که اجلاس اخیر مجمع عمومی سازمان ملل هم فرصت خوبی برای انجام یکسری مذاکرات جانبی بود، ادامه داد: در حاشیه این نشست گفت‌وگوهای دو و چندجانبه‌ای در آنجا برگزار و از طریق واسطه‌ها هم از طریق (انریکه مورا) مذاکره کننده اروپایی و مقامات عالی برخی کشورها پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شد. همچنان تأکید می‌کنیم که برای دستیابی به توافق خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و به روند گفت‌وگوها پایبند هستیم برای این‌که این روند به یک نتیجه مطلوب و در چارچوب منافع مشترک منتهی شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پاسخ ایران به متن جمع بندی نهایی پیشنهادی مذاکره کننده اروپایی قبلا داده شده بود و تلاش ایران هم این بود که در آن پاسخ، پاسخی شفاف داده شود که به جمع بندی نهایی و شکل گیری توافق کمک کند و تلاش جمهوری اسلامی ایران در آن پاسخ این بود که نقاط ابهام در جمع بندی مذاکره کننده اتحادیه اروپا برطرف شود که در صورت انجام توافق، شاهد یک توافق پایدار باشیم و از تفسیرهایی که می‌تواند مخل اجرای توافق باشد، پیشگیری شود.

* همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد

وی ادامه داد: در این زمینه تلاش کرده و پاسخ خود را دادیم و در این مسیر پایبند روند دیپلماسی و مذاکره هستیم. از هرگونه تلاش‌های توأم با حسن نیت کشورهای همسایه و کشورهایی که با دو طرف مناسبات خوبی دارند، استقبال می‌کنیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم.

کنعانی همچنین گفت: همچنان امکان و فرصت برای توافق و ازسرگیری اجرای برجام وجود دارد و این امکان هست که در صورتی که طرف مقابل، مشخصا دولت آمریکا، اراده سیاسی خودش را بروز و ظهور دهد، این توافق در زمان کوتاهی شکل بگیرد. معتقدیم فرصت همچنان برای احیای توافق باقی است.

* تعرض به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور 

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعرضات صورت گرفته به تعدادی از سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور اظهار داشت: در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض افراد منتسب به جریان‌های معاند و ضد انقلاب و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفت و در بخشی از کشورها، مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین کننده امنیت به برخی از نمایندگی‌های ما به ویژه در اماکن بیرونی و جدار بیرونی نمایندگی‌های ما حملاتی صورت داده و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار گرفته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان یادآور شد: بر مبنای کنوانسیون وین کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک، سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است و در شرایطی که این احتمال می‌رود که به صورت غیرعادی یک نمایندگی سیاسی و سفارتخانه در معرض تهدید و آسیب باشد، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. متاسفانه تعدادی از نمایندگی‌ها ما مورد تعرض قرار گرفت و بلافاصله اطلاع رسانی لازم از سوی سفارتخانه‌های ایران به مقامات محل صورت گرفت و در تهران هم وزارت خارجه از طریق تماس با سفارتخانه‌های آن کشورها در تهران اقدام فوری را انجام داده و بر مسؤولیت آنها برای تامین امنیت تأکید کرده و این مسؤولیت به آنها یادآوری شد.

*  تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده

وی ادامه داد: بعد از روزهای اولیه شاهد تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده بودیم و نمایندگی‌های ما نیز در این زمینه اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند و تدابیر اضافه صورت گرفت.

وی گفت: نقطه تأسف این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند. علاوه به حمله به اماکن دیپلماتیک که براساس مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین دارای مصونیت هستند، حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند که فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌های ما در خارج از کشور را متاثر کنند.

کنعانی یادآور شد: البته دیپلمات‌های ما به صورت معمول در ایام کاری در نمایندگی‌ها حاضر و وظایف سیاسی خود را پیگیری کرده و ارائه خدمات کنسولی را با جدیت انجام دادند. در برخی حوزه‌های نمایندگی‌ها، مهاجمان  و کسانی که ادعای حمایت از حقوق بشر و ادعای رویکرد سیاسی برای بیان دیدگاه‌های خودشان را دارند، حتی به مراجعان به نمایندگی‌ها و بخش‌های کنسولی ما بی احترامی کرده و فضای رعب را برای شهروندان ایرانی در آنجا ایجاد کردند که مانع شوند که آنها برای دریافت خدمات کنسولی به سفارتخانه‌ها و بخش‌های کنسولی مراجعه نکنند. فضای رعب ایجاد کرده و به روش‌های غیراخلاقی متوسل شدند. این موارد به کشورهای پذیرنده ابلاغ و تذکرات لازم داده و اقدامات تکمیلی در اغلب کشورها انجام شد.

کنعانی اضافه کرد: خوشبختانه تا الان شرایط نسبتا خوبی وجود دارد. سفارتخانه‌های ما در اروپا که امروز اولین روز کاریشان است فعالیت خود را آغاز کردند و البته تدابیر تکمیلی وجود دارد. بخش‌های کنسولی هم تأکید کردند که در نمایندگی‌ها همچون سابق حضور داریم و وظایف خود را انجام می‌دهیم. 

وی به کشورهای پذیرنده و مشخصا برخی کشورهای اروپایی مسؤولیت‌های آنها را برمبنای کنوانسیون وین برای تامین حداکثر امنیت اماکن دیپلماتیک و فضای کاری مناسب و امنیت دیپلمات‌ها و کارکنان آنها یادآور شد.

* ایران در سخت‌ترین شرایط عراق کنار آن بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فعالیت برخی گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق و حملات اخیر ایران به مقر این گروهک‌ها نیز اظهار داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با جمهوری عراق و کشور برادر و دوست احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور و کمک به ثبات و امنیت در این کشور است. این یک شعار نیست و یک سیاست رسمی و اعلام شده و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد:‌ ایران در عمل اثبات کرد و در سخت‌ترین شرایط عراق که این کشور مورد هجوم تروریست‌های مسلح و جریان سیاه تروریستی داعش و گروه‌های تکفیری قرار گرفت، اولین کشوری بود که در سریع‌ترین و کوتاه‌ترین زمان به کمک دولت و ملت عراق هم در بخش دولت مرکزی و هم در حوزه اقلیم کردستان عراق شتافت که بتواند از امنیت این کشور و شهروندان عراق دفاع کند و تا روزی که این کشور در معرض آسیب و خطر بود، ایران با تمام توان در کنار برادران عراقی، نیروهای مسلح و مردم عراق بود.

وی گفت: درباره رخدادی که در حوزه اقلیم کردستان عراق شاهد بودیم، باید اشاره کنم که جمهوری اسلامی ایران در خصوص ضرورت عدم تبدیل سرزمین‌های مجاور به مرکز تهدید امنیت خودش، به دولت مرکزی عراق و همچنین دولت اقلیم کردستان عراق و مقامات محلی اقلیم تذکر و توجه داد. متاسفانه در بخش‌هایی از مناطق اقلیم کردستان سال‌های طولانی است که گروه‌های مسلح، تجزیه طلب و تروریست پایگاه‌ها و مراکزی را تاسیس کرده و در مقاطع زمانی مختلف امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد تهدید و در عمل مورد خدشه قرار دادند. هم به نیروهای مسلح ما تعرض کردند و شهدای زیادی را در مناطق شمال غرب کشور در سال‌های طولانی گذشته در نتیجه تعرض مسلحانه گروه‌های تروریست و تجزیه طلب تقدیم کردیم و هم شهروندان زیادی را در این مناطق و استان‌های همجوار را در نتیجه این اقدامات مسلحانه از دست دادیم.

* تذکرات لازم به دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان داده شد

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: بر مبنای وظیفه ذاتی، حق همسایگی و بر مبنای توسل به روش‌های حقوقی و قانونی، در چارچوب‌های مختلف، هم گفت‌وگوهای سیاسی با مقامات عالیه دولت مرکزی عراق و هم گفت‌وگو با مقامات محلی اقلیم کردستان عراق، همواره در این زمینه تذکر لازم را دادیم و ضرورت پاکسازی این مناطق را از وجود گروه‌های تروریست و تجزیه طلب یادآور شدیم. برمبنای مسئولیت خود و طی کردن روش‌های قانونی، یادداشت‌های رسمی متعدد به دولت مرکزی عراق در این زمینه داده شده و هم موارد نقض امنیت گزارش شده و هم مسؤولیت دولت عراق برای تامین امنیت یادآور شده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در مذاکرات سیاسی، امنیتی و کمیته‌های مشترک مرزی که چارچوب‌های مشترک در این زمینه‌ها داریم، نیز همواره این موارد یادآور شده است. در قالب کمیته امنیتی مشترک این موارد همواره در مذاکرات متعدد به دولت مرکزی عراق و کمیته مشترک امنیتی که با مقامات اقلیم کردستان عراق داریم، ذکر شده و مسؤولیت‌های طرف عراقی در این زمینه بیان شده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: آن چیزی که مربوط به ایران است، رعایت حسن همجواری همواره صورت گرفته و آن چه مربوط به طی کردن چارچوب‌های حقوقی است، طی شده و در مقاطع مختلف زمانی این مسیرها را طی کردیم و در حوزه سیاسی با توجه به مناسبات نزدیک و دوستانه بسیار خوب با برادران در دولت مرکزی و همچنین مناسبات خوب با دولت محلی اقلیم کردستان داریم، همواره در گفت‌وگوها این مطالبه مطرح شد که ما نیازمند اطمینان بخشی به جمهوری اسلامی ایران هستیم که از خاک عراق اراضی جمهوری اسلامی ایران و امنیت شهروندان و مرزبانان ما مورد تعرض قرار نمی‌گیرد.

* درخواست از دولت مرکزی عراق

به گفته سخنگوی وزارت خارجه همه چارچوب‌های سیاسی، امنیتی و حقوقی طی شده و جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت و دفاع خود بر مبنای حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد عمل کرده است. در ایام اخیر هم گفت‌وگوهای خوبی با مقامات دولت مرکزی عراق و دولت محلی اقلیم عراق صورت گرفته و وعده‌هایی داده شده است که اقدام کنند.

وی گفت: درخواست ما از دولت مرکزی عراق این است که حاکمیت دولت مرکزی را به تمامی مناطق این کشور تسری داده و امنیت را برقرار کند و به مسؤولیت‌های خود در جهت عدم تبدیل اراضی این کشور به مرکز تهدید و ایجاد ناامنی برای اراضی ایران عمل کند و امیدواریم در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

* پیشرفت‌ها در خصوص آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی نیز گفت:‌ آزادسازی منابع مالی بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورها از جمله در کره جنوبی همواره یکی از موضوعات مورد مطالبه ایران بوده و این را در روش‌های دیپلماتیک و در قالب مذاکرات سیاسی، اقتصادی، بانکی و تجاری پیگیری کردیم و این جزو هدف‌های مهم ماست.

وی افزود: معتقدیم دولت‌هایی که سرمایه ملی جمهوری اسلامی ایران در آنجا وجود دارد، بر مبنای مناسبات دوستانه و قوانین و مقررات بین‌المللی موظف هستند منابع مالی و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران را آزاد کنند و آن را بدون هیچ قید و شرطی در اختیار طرف ایرانی قرار دهند و آزادسازی این منابع را مشروط به هیچ رخداد و موضوع دیگری خارج از چارچوب مناسبات دوجانبه نکنند.

کنعانی اضافه کرد: مذاکرات جدی با کره جنوبی در سطوح مختلف صورت گرفته و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگوی بسیار خوبی بین مقامات دو کشور در سطح وزرای خارجه دو کشور انجام شد و تلاش‌ها در جریان است و پیشرفت‌هایی داشتیم و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی باشیم و اخبار تکمیلی را بعد از پیشرفت گفت‌وگوها در مقاطع بعدی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

* رسانه‌هایی که به کارخانه دروغ سازی تبدیل شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رسانه‌های فارسی زبان در انگلیس که اقدام به نشر اکاذیب و ... می‌کنند و این‌که آیا وزارت خارجه اقدامی را برای پیگرد این افراد و رسانه‌ها صورت داده است؟ بیان کرد: متأسفانه در شرایط اخیر شاهد اقدامات خارج از عرف برخی از شبکه‌هایی بودیم که مدعی هستند رسانه هستند و وظیفه اطلاع رسانی را انجام می‌دهند. در کمال تأسف این گونه رسانه‌های مدعی به کارخانه دروغ سازی و اتاق عملیات نه فقط عملیات رسانه‌ای، بلکه اتاق عملیات تحریک آمیز، تشویق خشونت، ترویج قتل، تحریک برای حمله به امکان عمومی، مرکز آموزش درست کردن کوکتل مولوتوف و نحوه هجوم به امکان دولتی و نحوه ایجاد آشوب و بلوا و بی ثباتی تبدیل شده‌اند.

وی افزود: اسم اینها را چه باید بگذاریم؟ آیا اینها رسانه هستند؟ چگونه رسانه‌ای است که روزانه روش‌های مختلف غیراخلاقی را اعم از دروغ پردازی و خشونت را ترویج می‌کند؟ این اتاق عملیات و مرکز ترویج خشونت است و فعالیت چنین رسانه‌های با هیچ معیاری قابل قبول نیست. نه با معیارهای ملی کشورهایی که این رسانه‌ها در آنجا حضور دارند و فعالیت می‌کنند و نه با عرف مورد قبول بین‌المللی.

به گزارش فارس، کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به مسؤولیت خود عمل خواهد کرد و هم به کشورهای پذیرنده تذکر جدی داده شد و هم از طریق کشورهای مرتبط و دوست تذکر جدی به آنهایی که از اینها حمایت مالی می‌کنند، داده شده و به صورت جدی و قاطع اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های خود در چارچوب‌های مختلف اعم از حقوقی و سیاسی به صورت جدی استفاده خواهد کرد و نسبت به این شبکه‌ها که نه کار رسانه‌ای و خبری بلکه عملا کار تروریستی انجام می‌دهند اقدام خواهد کرد و از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی استفاده خواهد کرد. در این زمینه مقدماتی فراهم شده و ان‌شاءالله در بازه زمانی کوتاه مدت آینده، این اقدامات را مورد پیگیری قرار خواهیم داد.

* آتش بس در یمن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره آتش بس در یمن بیان کرد: در بحث یمن آتش بس و تحولات مرتبط با بحران یمن موضوع حائز اهمیتی است. مواضع ایران در این ارتباط صریح، رسمی و روشن اعلام شده است. معتقدیم جنگ یمن یک جنگ غیرضروری بود و با حکمت و درایت می‌شد شاهد شروع چنین جنگ خانمانسوزی در کشور عزیز یمن نباشیم. از ابتدای بحران بارها گفتیم راهکار بحران یمن سیاسی است و راهکار نظامی به نتیجه مطلوب آغازکنندگان جنگ نخواهد انجامید. در مورد آتش بس هم کمک کننده برای شکل گیری روند مذاکرات سیاسی برای شکل گیری آتش بس بودیم. آتش بس یکی از راهکارهای طرح چهارگانه ایران برای آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران بوده و هم جزو حامیان شکل گیری آتش بس بودیم.

وی ادامه داد: بعد از شکل گیری آتش بس گفته‌ایم آتش بس به عنوان یک موضوع ذاتی مدنظر نیست و باید مقدمه‌ای باشد برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل گیری شرایط با ثبات و پایدار در این کشور. معتقد بودیم، آتش بس یک گام است، ولی وجه دیگری دارد و آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه یمن و گشایش بنادر، فرودگاه‌ها و زمینه‌سازی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به یمن است.

کنعانی خاطرنشان کرد: آتش بس انجام شد، ولی بخش دوم متاسفانه به خوبی انجام نشد. قبلا هشدار داده بودیم که پایداری آتش بس زمانی رخ می‌دهد که وجه دیگر یعنی رفع محاصره انجام و نظر طرف‌های یمنی تامین شود. به عنوان جمهوری اسلامی ایران حتما از تجدید دوره آتش بس حمایت می‌کنیم و حتما دوستان و طرف‌های مرتبط در یمن را به این مسیر تشویق می‌کنیم، ولی تصمیم گیر اساسی در زمینه تحولات مرتبط با یمن چه آتش بس و چه هر تحول دیگری، خود یمنی‌ها هستند و ایران به عنوان طرف علاقه‌مند به صلح در یمن دوستان خودش را در این مسیر تشویق می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که ما از ماموریت سازمان ملل و فرستاده آن در تکمیل روند سیاسی در یمن حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: ارتباط بسیار خوبی داریم و گفت‌وگوهایی هم انجام شده و این ارتباطات و گفت‌وگوها ادامه دارد. ما مشوق و کمک کننده عملیات سیاسی سازمان ملل و نماینده دبیرکل در پیگیری روند سیاسی در یمن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم مجموعه تلاش‌های دیپلماتیک و حسن نیت طرف‌های درگیر در یمن باعث شود آتش بس مجددا در یمن برقرار شود و علاوه بر آن، روند تکمیل گام بعدی یعنی رفع محاصره ظالمانه و اجازه دادن به رسیدن کمک‌های انسانی به یمن و اجازه دادن شکل گیری روند سیاسی یمنی - یمنی، منجر به برقراری ثبات دائمی در یمن بشود.

* در موضوعات داخلی عربستان دخالت نمی‌کنیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره بن سلمان و بحث جانشینی آن و این‌که گفته می‌شود پول در اختیار ایران اینترنشنال قرار داده و بحث جانشینی بن سلمان با تحولات داخلی اخیر در ایران اظهار داشت: ما در موضوعات داخلی عربستان دخالت نمی‌کنیم. ما درباره آنچه مربوط به مناسبات ایران با دولت عربستان است صحبت می‌کنیم و یادآوری وظیفه ذاتی کشورها هم مبتنی بر اصول حاکم بر مقررات بین‌الملل و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و این‌که از بی ثباتی در هیچ کشوری حمایت نکنند.

وی افزود: فعالیت‌های این شبکه (ایران اینترنشنال) رسانه‌ای نیست و این شبکه را رسانه تلقی نمی‌کنیم و عملکرد و ماهیت آن رسانه‌ای نیست.رسانه‌های برجسته و رسانه‌هایی که برای خودشان وظیفه ذاتی قائل هستند باید نسبت به فعالیت این رسانه‌ها که تخریب کننده چهره رسانه‌های مستقل هستند، تذکر دهند. 

* امروز شاهد بازگشت حاجی زندانی ایرانی هستیم/ به دلیل واهی و عجیب و غریب بازداشت شده بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص بازگشت حاجی زندانی ایرانی در عربستان و دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که امروز شاهد بازگشت حاجی در بند ایرانی در عربستان سعودی هستیم که متاسفانه ایشان از ایام پایانی ماه ذی الحجه به یک دلیل واهی و عجیب و غریب و غیرقابل قبول بازداشت شد. خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دیپلماتیک و کنسولی و از طریق وزارت خارجه به عنوان وظیفه ذاتی خود و هم سازمان حج و زیارت، امروز شاهد بازگشت این حاجی ایران به وطن خواهیم بود. این نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک بود و لازم می‌دانم از کشورهای دوستی که در منطقه در این زمینه کمک کردند، تشکر کنم. 

وی ادامه داد: قبلا گفت‌وگوهای مختلفی بین وزیر خارجه ایران با همتایان در عراق و عمان صورت گرفت و خوشبختانه در نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک و کنسولی و توأم با حسن نیت کشورهای دوست، امروز شاهد آزادی این شهروند هستیم.

*  هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان صورت نگرفت

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان صورت نگرفت. در نتیجه پنج دور گفت‌وگو توافقاتی بین طرفین صورت گرفت و توافق این بود که با اجرای توافقات زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفت‌وگوها استقبال می‌کند و هر تحولی که به روند بهبود مناسبات منجر شود، ولی باید زمینه‌ها برای برگزاری نشست بعدی فراهم بیاید و امیدواریم با اجرای توافقات قبلی در کوتاه مدت شاهد برگزاری نشست در سطوح مورد توافق باشیم.

وی گفت:‌ یک مسیر دو طرفه است و باید به توافقات گذشته عمل شود که زمینه نشست بعدی هم فراهم شود.

* دو شهروند ایرانی در سوئد و بلژیک جزو مطالبات مستمر و دائمی ایران

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره گفت‌وگوهای امیرعبداللهیان با وزرای خارجه سوئد و بلژیک درباره حمید نوری و اسدالله اسدی اظهار داشت: درباره گفت‌وگوهای انجام شده در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، از مجموعه بیش از ۴۰ ملاقاتی که امیرعبداللهیان با همتایان خود داشت، مذاکره با همتای سوئدی و بلژیکی انجام شد. ما موضوعات زیادی داریم ولی موضوعات دو شهروند ما جزو مطالبات مستمر و دائمی ماست و در هر گفت‌وگو، تماس و نشستی این موضوع مطرح می‌شود و همچنان تأکید داریم که هر دو شهروند در یک روند غیرقانونی بازداشت شده‌اند.

کنعانی ادامه داد: آقای اسدی دارای مصونیت دیپلماتیک بود و این مصونیت باید رعایت می‌شد که نشد و اقدام جبرانی باید صورت بگیرد و در اسرع وقت باید آزاد شود. در خصوص آقای حمید نوری شهروند ایرانی در بند در سوئد هم که متاسفانه به رغم همه تلاش‌ها در زندان است. تلاش‌های ما در حوزه سیاسی و هم کنسولی و هم حقوقی ادامه دارد و برای ایشان نیز تلاش‌های زیادی صورت گرفته و وکلایی اخذ شدند و مورد موافقت طرف سوئدی قرار گرفتند و پرونده در اختیار آنها قرار گرفت و در حال مطالعه هستند. ایجاد شرایط بهتر بهداشتی و خدمات انسانی برای آقای نوری تلاش زیادی شد که شرایط ایشان در زندان به لحاظ انسانی و دریافت خدمات بهداشتی شرایط بهتر شود که خوشبختانه شرایط تا حدودی بهبود یافته و زمینه دیدار کنسولی با خانواده‌ فراهم شد. این موضوع جزو مطالبات ماست و در روش‌های حقوقی و کنسولی و سیاسی پیگیری آزادی این شهروند خواهیم بود و امیدواریم که دو دولت سوئد و بلژیک به مسؤولیت‌های خودشان عمل کنند.

* نمی‌توانیم از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره بن بست در روند مذاکرات وین گفت:‌ نمی‌توانیم از بن بست در روند مذاکرات صحبت کنیم چون روند تبادل پیام‌ها ادامه دارد و توافقاتی که قبلا صورت گرفت و جمع بندی آن توسط مذاکره کننده اروپایی به طرف‌های مذاکرات داده شد پاسخی که طرف ایرانی داد پاسخ کمک کننده‌ای به این بود که روند مذاکرات ادامه یابد و به جمع بندی مذاکرات و اجرای توافق منجر شود. در طرف مقابل شاهد وجود اراده سیاسی نیستیم. از یک سو شاهد ارسال پیام‌های مختلف از طریق واسطه‌های مختلف هستیم و از سوی دیگر شاهد اعمال تحریم‌ها و این رفتار سازنده ای نیست و نشان می‌دهد دولت آمریکا دچار دوگانگی است و هنوز نتوانسته مسیر مورد نیاز خودش را در روند مذاکرات پیدا کند. در سایه تهدید و تحریم توافقی شکل نمی‌گیرد دولت آمریکا باید این رفتار خود را اصلاح کند.

کنعانی بیان کرد: تحریم‌های آمریکا را رد می‌کنیم و در تعارض با ارسال پیام‌ها از طریق واسطه‌ها می‌دانیم. امیدوارم شاهد اصلاح رفتار دولت آمریکا و روی آوردن به یک رفتار سازنده باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: رئیس جمهور با خانواده مرحومه (مهسا امینی) تماس گرفت و قوه قضاییه بر عمل به مسؤولیت خود و پیگیری موضوع تأکید کرد و وزارت کشور هم تأکید کرد به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند. حقوق بشر و حقوق زنان در ایران تاریخی و حقوق بشر و حقوق زنان در ایران انقلاب اسلامی ما جزو مدعیان هستیم. تاریخ تمدنی ایران این را می‌گوید.

وی گفت: رسانه‌هایی که در کشورهای غربی حضور دارند و ترویج قتل و خشونت و حمل سلاح سرد را آموزش می‌دهند با ادعای آنها همخوانی دارد. کشورهای مدعی را به رعایت انصاف و شعارهایی که خودشان مدعی هستند دعوت می‌کنیم. هر اتفاقی که در نتیجه ترویج خشونت رخ دهد مسؤولیت آن برعهده کشوری است که خشونت را ترویج می‌کند. امیدواریم شاهد عقلانیت این کشورها باشیم و استانداردها و معیارهای دوگانه را دنبال نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آزادی باقر نمازی و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت:‌در خصوص آزادی باقر نمازی شما را به اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ارجاع می‌دهم که آزادی ایشان در چارچوب انساندوستانه صورت گرفته و در چهار سال گذشته در خارج از زندان بوده و ممنوع الخروج بوده است. الان اجازه خروج از کشور به وی داده شده  و اقدام انساندوستانه بوده و مرتبط با هیچ موضوع دیگری نبوده است. دو شب گذشته از طریق کانا‌های کشورهای دوست اطلاع داده شده که می‌تواند از ایران خارج شود. اقدام کاملا انساندوستانه و مبتنی بر اصول و ارزش‌های ایران بوده و ارتباط به موضوعات دیگر ندارد. فرزندش محکومیت زندان داشته و در حال طی کردن دوران محکومیت خود است و برای همراهی با پدر آزاد شده و بعد از پایان دوران مرخصی به زندان برمی‌گردد. در مورد موضوعات مالی ارتباطی با این قضیه نمی‌بینم. زندانیان انساندوستانه و در چارچوب خاص خود از طریق واسطه ها با آمریکا در حال مذاکره بود. ایران این موضوع را به بحث‌های دیگر و مذاکرات هسته‌ای پیوند نزده و می‌توانست زودتر صورت بگیرد. این که در این مقطع صورت گرفته ارتباطی به این موضوع ندارد.

پایان پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان