به گزارش لنگرخبر، فارس نوشت: امروز در یک جهانی نمایشی شده زندگی می‌کنیم، جهانی که در آن رسانه و خبر به مهم‌ترین عنصر وقایع اطراف ما تبدیل‌شده است، رسانه‌ای که می‌تواند هر موضوعی را از دید خود برای ما تصویر کند، گاهی تشتی بزرگ را در قابی لانگ شات به تصویر بکشد تا دیده نشود و گاهی سکه‌ای را تا جلوی چشممان بگیرد تا جز آن چیز دیگری را نبینیم.

این اتفاقات همواره باعث می‌شود تا در هر اتفاقی لزوم بررسی اخبار منتشرشده توسط رسانه‌ها بررسی شود و حداقل منبعی مورد اعتماد برای دریافت اطلاعات انتخاب گردد.

رشد بی‌وقفه فضای مجازی باعث شده تا دامن زدن به شایعات و نشر اکاذیب توسط صفحات به‌اصطلاح رسانه‌ای بیش از گذشته باشد، به‌طوری‌که مقابله با موج عظیم اخبار دروغ عملاً به‌سختی ممکن خواهد بود.

اتفاقات اخیر ایران اسلامی با هدایت رسانه‌ها و اخبار جعلی به آشوبی بزرگ تبدیل شد، آشوبی که نه‌تنها اصل اعتراض را به حاشیه برد، بلکه تبدیل به مسیری برای به هدف رسیدن تجزیه‌طلبان کشور شد

اتفاقات اخیر ایران اسلامی با هدایت همین رسانه‌ها به آشوبی بزرگ تبدیل شد، آشوبی که نه‌تنها اصل اعتراض و موضوع بحثی که شاید به‌حق بود را به حاشیه برد، بلکه تبدیل به مسیری برای به هدف رسیدن تجزیه‌طلبان و گروهک‌های تروریستی مخالف کشور و مردم ایران شد.

در روزهای اخیر مخاطب تشنه شنیدن اخبار بود و با احساساتی جریحه‌دار شده با گزاره‌های مختلفی روبه‌رو می‌شد، مرگ دختری که چند روزی از عروسی‌اش گذشته شاید بهترین گزینه برای هدایت احساسات به سمت خشونت‌طلبی و البته خط دادن برای محکومیت عملیات ضد تروریستی سپاه پاسداران باشد.

در این میان باید دانست اخبار دروغ و به‌اصطلاح فیک نیوزها همگی برای باورپذیر بودن با قدری واقعیت آمیخته می‌شوند تا در مواجهه اول درست و حقیقی به نظر برسند.

*ماجرای کشته‌ای که غیرنظامی معرفی شد

عکس منتشر شده در خبر کشته شدن زنی غیر نظامی در حمله

پرده اول: خبر کشته شدن زنی غیرنظامی با ضمیمه کردن تصاویر وی بالباس عروس منتشر شد، زنی که به ادعای این رسانه‌ها در حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محلی غیرنظامی کشته‌شده بود.

تصویر اصلی ریحانه کنعانی که از نیروهای نظامی حزب دموکرات است

پرده دوم: در حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر نظامی نیروهای تروریستی حزب کومله و دموکرات ریحانه کنعانی بانام سازمانی شیما کشته شد. او که اتفاقاً شخصیتی نظامی داشت از رهبران میان رده حزب دموکرات بود و سابقه فعالیت‌های خرابکارانه و عملیاتی زیادی علیه ایران را دارد.

در خبر و پرده اول این حادثه خبر کشته شدن فردی که صاحب عکس است واقعیت دارد، وی در حمله موشکی سپاه کشته‌شده اما در این خبر محل کشته شدنش ذکر نشده و حتی از انتشار یک عکس او بالباس نظامی خودداری کردند تا او را یک زن غیرنظامی که حال به‌ناحق کشته‌شده معرفى کنند.

*امپریالیسم خبری و ذبح حقیقت

این است پشت پرده جنگ رسانه‌ای که در گرفته است. این است جهان وانموده‌ای که اسباب به خیابان کشیده شدن نوجوان‌های بی‌گناه شده است. در واقع رسانه های معاند و دشمن کادر بندی خود را جوری صورتبندی می کند تا همه چیز را علیه نظام جمهوری اسلامی پیش ببرد، آن‌ها از فقدان سواد رسانه‌ای عامه مردم استفاده می‌کنند و آن‌ها را بر موج احساسات سورا می‌کنند. در واقع بازنمایی غیر واقعی رسانه‌های سلطه در این بلبشو هرچیزی را به اسم حقیقت به خورد مخاطبانی می‌دهد که انگار وقت چندانی برای جستجوی حقیقت ندارند. 

در تحلیل نهایی امپریالیسم خبری در خدمت تحکیم پایه‌های قدرت جهان سرمایه‌داری عمل می‌کند. در این راستا، بدون نیاز به لشکرکشی نظامی، با تجزیه و تحلیل رخدادهای سیاسی بطور دلخواه و تحمیل ارزش‌‎های غربی و دروغ‎پراکنی و بازنمایی غیرواقعی در استحکام اقتدار خود می‌کوشد. در اتفاقات اخیر ایران هم این رویکرد به روشنی آشکار است.

تحلیل آشوب‌های این روزها نشان می‌دهد امپریالیسم خبری می‌خواهد با تغییر نظام ارزشی کشور،  افکار را در جهت منافع خود شکل دهد. خبر کشته شدن شیما(ریحانه کنعانی) از نیروهای نظامی حزب دموکرات نمونه مورد مطالعه دقیقی است از آنچه در حال رخ‌دادن است. وراونه‌نمایی، تکنیک نخ نمایی است که آن‌ها همچنان می‌کوشند با استفاده از آن حقیقت را آن‌گونه که خود می‌خواهند روایت کنند.

پایان پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان