رودسر- مدیر جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر لزوم تقویت صنایع تبدیلی فندق با جذب سرمایه گذاران گفت: اعتبارات خوبی در زمینه صنایع تبدیلی و سایر خدمات کشاورزی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، صالح محمدی عصر یکشنبه در جشنواره فندق در روستای زیاز اظهار کرد: گیلان به لحاظ کشاورزی جز ۱۰ استان برتر کشور است و بیش از ۸۰ محصول کشاورزی که ۲۰ محصول شاخص و برتر نسبت به کشور دارد.

وی ادامه داد: فندق یکی از محصولات مهم اشکور است که بیشترین میزان سطح کشت را دارد و می تواند در اشتغال، اقتصاد و امنیت غذایی منطقه اثرگذار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اهمیت و جایگاه امنیت غذایی در کشور، بیان کرد: در کنار اهمیت اقتدار نظامی، باید به امنیت غذایی هم توجه شود که اقدامات خوبی از سوی جهاد کشاورزی در این راستا صورت گرفته است.

محمدی با بیان اینکه اعتبارات خوبی در زمینه صنایع تبدیلی و سایر خدمات کشاورزی اختصاص یافته است، اضافه کرد: محصول فندق در دنیا جز محصول شاخص است که می طلبد نگاه علمی به آن شود.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به ویژه محصول فندق افزود: صنایع تبدیلی در بخش فندق با حضور سرمایه گذاران تقویت شود.

رودسر خاستگاه فندق کشور

مدیر جهاد کشاورزی رودسر هم در این مراسم، اظهار کرد: رودسر خاستگاه فندق کشور و قطب تولید این محصول بارزش است. علی اکبر کردی با بیان اینکه سطح باغات شهرستان رودسر بیش از ۱۳ هزار هکتار است، گفت: این سطح شامل ۵۶ درصد باغات کشور و ۷۳ درصد باغات استان است.

علی اکبر کردی با بیان اینکه بیش از ۸۵ بهره بردار در باغات شهرستان رودسر فعالیت دارند، افزود: سالانه بین ۱۱ تا ۱۵ هزار تن تولید محصول فندق رودسر بوده که سالانه بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی محصول فندق در این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی رودسر با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد باغات فندق فاقد سند مالکیت است، گفت: ضرورت دارد برای هویت بخشی باغات اقدامات مؤثری صورت گیرد.

کردی ادامه داد: واگذاری اراضی ملی حاشیه روستاها به اهالی منطقه به ویژه جوانان جویای کار، ضمن توسعه باغات در اراضی شیب دار سبب جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید و اشتغالزایی می شود.

وی با گلایه از نبود صنایع تبدیلی فندق در رودسر افزود: نبود صنایع تبدیلی و فرآوری فندق سبب شده تا این محصول در رودسر خام فروشی شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان