کیاکلایه تالابی با تنوع زیستی فراوان

۱۴۰۱/۰۸/۰۴ ۰۹:۴۳ چاپ کد خبر: 178673

تالاب کیاکلایه یکی از غنی‌ ترین تالاب های استان گیلان به لحاظ تنوع گونه ‌های حیاتی بوده و در جذب گردشگر و افزایش درآمد اقتصادی حاشیه نشینان و حفظ محیط زیست طبیعی دارای اهمیت و توان بالایی است.

این تالاب از پتانسیل های اکوتوریستی شهر لنگرود است که در شرایط پایکوهی با ظرفیت بالای گردشگری در مسیر جاده ترانزیت شمال قرارگرفته است.

تالاب کیاکلایه لنگرود به دلیل واقع شدن در محدوده شهری از موقعیت ویژه ای برخوردار است، موقعیتی که بیشتر از هر چیز باعث تخریب این تالاب شده است. هر تکه‌اش را به یکی بخشیده‌اند. در یک قسمتش ساختمان‌های مسکن مهر سبز شده‌ و در سمت دیگرش مجموعه ای دیگر، برخی ادارات و بیمارستان. تالاب کیاکلایه در برخی قسمتها خشک شده و جای خود را به نیزار و ساختمان و جاده داده است.

هرچند که این تالاب ۳۵۰ هکتاری در دل شهر با داشتن تنوع زیستی بی نظیر می توانست به نگین شهر لنگرود تبدیل شود اما توسعه شهر این فرصت را به تالاب نداد و در حال حاضر تنها ۱۵۰ هکتار از این تالاب باقی مانده است.

برای دیدار از تالاب کیاکلایه باید به گیلان و منطقه لنگرود سفر کنید. در این مکان می توانید تنوع حیات های جانوری و گیاهی را مشاهده کنید. مناظر حاصل از رشد گیاهان در نزدیکی تالاب مثال زدنی است. متاسفانه این تالاب توسط مسئولین مورد کم لطفی قرار گرفته که پیش بینی می شود طی چند سال آینده اثری از آن نباشد.

تالاب کیاکلایه لنگرود در نظر حاشیه نشینان به واسطه تأمین آب زراعی و کم و زیاد شدن آب در طول فصل، معروف به استخر کیاکلایه است، با توجه به جریان طبیعی آب و وجود شرایط تالاب طبیعی از گذشته زمین شناسی ناحیه، پس روی آب دریای خزر و شرایط تالابی در حال حاضر، واژه تالاب برای این استخر به کاربرده می شود.

تبدیل بخشی از تالاب به اراضی کشاورزی، تصرف غیر قانونی قسمت هایی از تالاب و تغییر کابری آن برای کشت برنج و عدم لایروبی تالاب، از عوامل موثر در کاهش پهنه این اکوسیستم میباشد.

این تالاب از یک طرف به شهر لنگرود و محور ترانزیتی رامسر - رشت و از سه طرف دیگر به شالیزارها و در فاصله اندکی با کوهپایه ها و با چشم اندازی زیبا قرار گرفته است.

با توجه به اینکه تالاب توان گسترش فضای فیزیکی در اطراف خود را دارد می تواند در افزایش اشتغال، درآمد اقتصادی، همچنین حفظ محیط زیست و گذراندن اوقات فراغت  تأثیر فراوانی داشته باشد.

این تالاب بزرگ که زمانی محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بود، الان قسمت اعظم آن با اقدامات زیر به وسیله شهرداری نابود شده است :

۱- ریختن زباله‌های شهری و بیمارستانی 
۲- ایجاد کمربندی جدید در بخشی از تالاب 
۳- ساخت پروژه بوستان بازار لنگرود که محوطه وسیعی از تالاب به خاطر آن نابود شده
۴- ایجاد پیست موتور سواری و ایجاد آلودگی صوتی در تالاب و ایجاد مزاحمت برای پرندگان

منبع: تریپ یار

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان