آستارا- فرماندار آستارا از تشکیل ۹ پرونده قاچاق کالا و ارز به ارزش بیش از ۲۳ میلیارد تومان توسط گمرک این شهرستان خبرداد و گفت: در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی داشته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، عنایت رضایی پور بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان آستارا اظهار کرد: یکی از مهمترین محورهای مقابله با قاچاق کالا و ارز، پیشگیری است که با ورود به این حوزه و برخورد قاطع و اجرای قانون و با توجه به رأفت اسلامی باید محیط امن برای قاچاقچیان را از بین برد تا جامعه به سمت قانونمندی سوق یابد.

فرماندار آستارا با اشاره به فعالیت شبانه روزی دستگاه های اطلاعاتی و نظارتی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: از ابتدای شهریور سال جاری تاکنون ۹ پرونده قاچاق کالا و ارز شامل ۶ خودروی سواری ورود موقت مجموعاً به ارزش ۲۳ میلیارد و ۶۴۳ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان توسط گمرک آستارا تشکیل شده است و در حوزه کشفیات قاچاق کالا و ارز در مرز آستارا در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد افزایش ۱۳ درصدی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم آرد یارانه ای خارج از شبکه و ۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم کنسانتره دامی توسط جهاد کشاورزی از افراد متخلف ضبط و برای تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

رضایی پور با بیان اینکه شهرستان آستارا تجاری و اقتصاد-محور است و در این راستا بیش از هشت هزار مغازه و صنف در حال فعالیت هستند، افزود: در مواردی مشکلات اقتصادی و نداشتن اشتغال مناسب موجب می شود تا جوانان نسبت به خرید و فروش کالاهای غیرمجاز به صورت خرده فروشی اقدام کنند.

لزوم تقویت نیروی انسانی برای مبارزه با قاچاق کالا

وی با تاکید بر اهمیت تقویت نیروی انسانی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: دستگاه های ذی ربط باید اولویت خود را در مبارزه با قاچاق و کشف کالاهای غیرمجاز قرار دهند و تمام همت شان باید در راستای دستگیری سرمنشا و برخورد با عوامل اصلی باشد.

فرماندار آستارا ادامه داد: در موارد مختلفی از نیمه راه به موضوع ورود می کنیم در حالی که باید سر منشأ را ببندیم، البته این به معنای رها کردن خرده فروشان نیست بلکه متخلفان در این زمینه باید در صورت لزوم دستگیر، توجیه و ارشاد شوند اما تمرکز باید به برخورد قاطع با عوامل اصلی باشد تا شاهد پدیده قاچاق نباشیم.

وی بر اجرای احکام در صحنه تاکید کرد و افزود: یکی از چالش هایی که در شهرستان داریم این است که رسیدگی به پرونده ها طولانی شده و در نتیجه برخی دست ها به موضوع ورود می کنند یا موانعی ایجاد می شود که در صورت صدور حکم در صحنه، بسیاری از مباحث را دیگر شاهد نخواهیم بود.

رضایی پور با اشاره به لزوم تعیین تکلیف سریع کالاهای قاچاق مکشوفه گفت: وقتی کالایی با عنوان قاچاق کشف می شود، متعلق به دولت است و از این رو اگر فوری تعیین تکلیف نشود، حقوق ملت تضییع می شود که باید در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

ضرورت شناسایی مسیرهای مورد استفاده در قاچاق کالا

وی با تاکید بر حضور نیروهای نظامی و انتظامی و شناسایی مسیرهایی که از آنها برای قاچاق کالا استفاده می شود، گفت: این موضوع باید با پیگیری مرزبانی و تعامل و هماهنگی دستگاه های مربوطه اجرا شود.

فرماندار آستارا با اشاره به زمین ۵۰ هکتاری که برای مدت ۲۵ سال برای ساخت پایانه ریلی به جمهوری آذربایجان واگذار شده است گفت: بر اساس مصوبه مربوطه قرار بود این کار بین ۲ تا ۳ سال انجام شود و پس از آن به بهره برداری برسد اما در حین اجرا مشغول بهره برداری هستند.

وی ادامه داد: عدم تجهیز این پایانه به دستگاه ایکس ری علاوه بر اینکه به ضرر ایران است، به ضرر طرف آذربایجانی نیز تمام می شود؛ چرا که پس از ۲۵ سال در نهایت به ایران بازگردانده خواهد شد و اگر در زمان مقرر تجهیز نکنند امکان بهره برداری مناسب نخواهند داشت

رضایی پور هزینه برآورد شده برای این پروژه را ۶۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: تاکنون ۳۸ میلیون دلار هزینه شده است و حدود ۲۲ میلیون دلار باقی مانده است که اختلاف ها را در نشستی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و وزیر توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان به بحث گذاشتیم و کارشناسانی برای بررسی مجدد هزینه های انجام شده و اقدامات آتی اعزام شدند.

فرماندار آستارا با اشاره به اینکه نصب دستگاه اسکن افراد در پایانه مسافری گمرک آستارا پیش از این نیز جز مصوبه ها بود، افزود: انتظار می رود اداره پایانه ها و گمرک بجای پاس دادن موضوع به همدیگر در این زمینه اقدام فوری انجام دهند و با توجه به مشخص بودن حوزه مسئولیت ها، دستگاه متولی باید هرچه سریع تر نسبت به خریداری و تجهیز نقطه مورد نظر اقدام لازم را انجام دهد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان