رودبار- یکی از دستاوردهای حضور میدانی مسئولان در دورترین و صعب العبورترین مناطق یک استان می تواند شناسایی مشکلات، تلاش برای رفع محرومیت ها و توسعه روستاها برای جلوگیری از مهاجرت باشد.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها - بهرام قربانپور: سفرهای استانی هیئت دولت رویکرد پسندیده و مردم محوری است که حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی از زمانی که «خادم جمهور» شد آغاز کرد و در کمتر از یک سال به تمام استان های کشور سفر کرد و با حضور در بین مردم از نزدیک با مشکلات، درد و رنج آنها آشنا شد.

این رویکرد جهادی، مردمی بودن و انقلابی دولت سیزدهم توسط اسدالله عباسی استاندار گیلان در این استان محروم اما ثروتمند در حال پیاده سازی است.

جنوب گیلان میزبان آقای استاندار

نماینده عالی دولت در گیلان بعد از سفر شهرستانی به منطقه دیلمان، سیاهکل و رودسر و بررسی مشکلات این مناطق، این بار جنوب گیلان را برای مقصد انتخاب کرد.

اسدالله عباسی که کمتر از دو ماه قبل به جنوب گیلان و منطقه عمارلو سفر کرده بوده بود، وعده حضور زودهنگام در جمع مردمان مناطق رحمت آباد و بلوکات و خورگام این شهرستان را داد و حالا دو ماه از آن وعده نگذشته به دیدار چهره به چهره اهالی روستاهای بخش رحمت آباد و بلوکات و خورگام شهرستان رودبار آمد.

معاونین استاندار، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی و اصحاب رسانه در سفر یک روزه آقای استاندار به دو بخش رحمت آباد و بلوکات و خورگام رودبار، وی را همراهی می کردند.

در مسیر عبور از توتکابن به سمت دفراز، رشی و سی دشت، جاده رانشی در دست بازسازی «سندس»، توقفگاه اول آقای استاندار بود که پیگیری اجرای روند این پروژه دستور سرعت بخشی و تکمیل هر چه سریع تر این مسیر را داد.

پیچ و خم های فراوان و چاله و چوله های مسیر ما را به دفراز رساند.

ساماندهی محور راه دفراز به گلنگش در کمتر یک ماه

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان در جمع اهالی دفراز با انتقاد از وضعیت محور این روستا، حل مشکلات روستاها را جز اولویت های مهم دولت سیزدهم دانست و خطاب به مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان گفت: ساماندهی محور راه دفراز به گلنگش باید در کمتر یک ماه تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به نزدیکی به فصل سرد سال افزود: قبل از درگیری به فصل برف و باران باید کارهای اجرایی روکش آسفالت محور روستایی دفراز انجام شود.

استاندار گیلان با اشاره به تنش های آبی در برخی نقاط استان، دستور رسیدگی و حل مشکل آب شرب منطقه دفراز رودبار را داد و بیان کرد: آب شرب یک مسئله حیاتی و مهم است و باید هر چه سریع تر به این موضوع رسیدگی شود.

عباسی با بیان اینکه اهالی دفراز تحت پوشش آبفا قرار گیرند، اضافه کرد: با تحت پوشش آبفا قرار دادن مناطق روستایی می توان خدمات بهتری به روستایی ارائه داد.

وی از مسئولان خواست ضمن حل مشکلات منطقه، نتایج اقداماتشان را به استانداری گزارش دهند.

سی دشت در بن بست «منطقه حفاظت شده»

بعد از گذر از پیچ و خم های محور دفراز حرکت به سمت رشی و سی دشت ادامه پیدا کرد، روستایی که مردمانش با مهربانی و رویی گشاده از خادمان خود در دولت استقبال کردند مردم سی دشت که از پشتوانه قدمت ۳۰۰ ساله این روستا سخن می گفتند از عدم ساماندهی طرح هادی و همچنین محدودیت های ساخت و ساز در روستا گلایه داشتند.

گویا برخی قوانین دست و پاگیر جلوی توسعه روستا را گرفته و سی دشت در بن بستی که «منطقه حفاظت شده» از آن یاد می شود، از سوی سازمان محیط زیست محصور شده است. «توت فرنگی سی دشت» یکی از محصولات خوشمزه، اقتصادی و استراتژیک این منطقه به شمار می رود اما محدودیت های ساخت و ساز از یک سو و عدم گسترش سطح زیر کشت توت فرنگی از سوی دیگر سبب شده تا توسعه این محصول دچار «توقف اجباری» شود.

استاندار گیلان بعد از شنیدن درد و دل های روستاییان سی دشت و رشی به مدیران مربوطه فرصت یک هفته ای برای حل این مسئله داد و اضافه کرد: مشکل محیط زیست و طرح هادی سی دشت باید طرف یک هفته حل شود و اقدامات انجام شده به استانداری گزارش داده شود.

مشکلات مناطق حفاظت شده باید در سطح ملی حل شود

«حمزه عشوری» مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان هم که استاندار و دیگر مدیران را در این سفر همراهی می کرد، با اشاره به موضوع مناطق حفاظت شده در استان اظهار کرد: از سال ۸۲ منطقه سی دشت به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده و از این قبیل مناطق در گیلان کم نداریم که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان اینکه ۷۱ روستای شهرستان رودبار جز مناطق حفاظت شده بودند، افزود: با اقداماتی که صورت گرفت ۶۰ روستا از مناطق حفاظت شده خارج شده و در حال حاضر ۱۱ روستای رودبار و شهر توتکابن جز مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مشکلات مناطق حفاظت شده باید در سطح ملی حل شود، گفت: حل مشکلات روستاهای حفاظت شده با مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور امکان پذیر است.

بعد از بررسی مشکلات روستاییان سی دشت و رشی فرصت یک هفته ای آقای استاندار به مدیران مربوط، مقصد را از بخش رحمت آباد و بلوکات به سمت روستاهای بخش خورگام ادامه دادیم.

تشکیل شورای اداری و برنامه ریزی استان در روستاها

حضور پرشور مردمان روستاهای گردویشه، چهیش و سیبن در مسیر راه استاندار و هیئت همراه سبب شد تا استاندار برای چندمین بار از خودرو پیاده شود و از نزدیک و به صورت چهره به چهره با اهالی دیدار داشته باشد.

آنطور که به نظر می رسد عمده مشکلات روستاهای منطقه رحمت آباد و بلوکات و خورگام رودبار آب شرب و راه بوده که از زبان مردمان این مناطق مطرح شد.

استاندار گیلان با اشاره به حضور مدیران کل در روستاها و دیدار چهره به چهره با مردم، تشکیل شورای اداری و برنامه ریزی استان در روستاها را فرصتی برای حل مشکلات دانست و بیان کرد: مشکل آب شرب دغدغه مشترک روستاهای رودبار است و باید در کمتر یک هفته پیگیری و حل شود.

عباسی با بیان اینکه نگاه جهادی و انقلابی در حل مشکلات گره گشا است، گفت: مدیران در حل مشکلات باید جهادی عمل کنند و استمرار نگاه جهادی و انقلابی حل مشکلات را تسهیل می بخشد.

کاروان مسئولان استانی محور سیبن، گوفل، طالکوه، پسطالکوه را به سمت چهار محل بزرگترین روستای بخش خورگام را ادامه دادند.

معدن سنگرود شاهرگ اقتصادی و اشتغال منطقه عمارلو و خورگام بود

«غلامرضا دولتی» که به نمایندگی از مردم روستای چهارمحل خورگام در حضور استاندار گیلان تریبون به دست گرفت، به تشریح مشکلات و چالش های منطقه پرداخت و اظهار کرد: حضور مسئولان تراز اول استان به دورترین نقطه گیلان، نشان دهنده روحیه مردمی دولت انقلابی سیزدهم است.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری بخش خورگام افزود: در کنار فراهم کردن بسترهای گردشگری نباید اجازه داد که حضور گردشگران و مسافران با تغییر فرهنگ روستایی شود.

این معتمد خورگامی با اشاره به تعطیلی چندین ساله معدن سنگرود، فعالیت این شرکت را منشأ خیر و برکت برای شهرستان رودبار دانست و اضافه کرد: معدن سنگرود شاهرگ اقتصادی و اشتغال منطقه عمارلو و خورگام بود.

دولتی با اشاره به زمزمه های احیای شرکت معدن سنگرود، بیان کرد: سرعت بخشی در روند احیای معدن سنگرود مطالبه جدی مردمان منطقه است.

وی با اشاره به عجین بودن دو منطقه عمارلو و خورگام افزود: «عمارلو و خورگام» دو نقطه تفکیک ناپذیر هستند

استاندار گیلان بعد از شنیدن درد و دل های مردم چهارمحل، در جمع مردم بره سر در مسجد جامع این شهر حضور یافت.

وجود ۵۰۰ چشمه اما تشنه

«عمران بشارتی» رئیس شورای اسلامی بخش خورگام که به نمایندگی از مردمان این بخش به تشریح بخشی از مشکلات پرداخت و بیان کرد: آسفالت محورهای پسطالکوه- شاه شهیدان -دیلمان، حشمت آباد - اسطلخ کوه- دیلمان، جیرنده -ناش، اسطلخ کوه- دیلمان از مطالبات به حق مردم منطقه است.

وی با اشاره به وجود ۵۰۰ چشمه طبیعی در بخش خورگام، سو مدیریت را دلیل بر تنش های آبی عنوان کرد و افزود: اکثر روستاهای بخش با مشکل آب شرب و کشاورزی دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس شورای اسلامی بخش خورگام با انتقاد از عدم استقرار برخی ادارات در این بخش گفت: عدم استقرار برخی ادارات انجام امورات اداری را برای مردم با مشکل روبرو کرده است.

بشارتی با اشاره به استعدادهای ورزشی در منطقه، بیان کرد: نبود امکات ورزشی در مناطق روستایی و شهری در بخش خورگام سبب شده تا استعدادهای ورزشی شکوفا نشوند.

وی با تاکید بر لایروبی استخرهای طبیعی در خورگام، افزود: بیش از ۳۰ استخر طبیعی در بخش خورگام وجود دارد که باید لایروبی شود.

معدن سنگرود تا هفته ی آینده تحویل پیمانکار داده می شود

«مهرداد گودرزوند چگینی» نماینده رودبار در مجلس شورای اسلامی هم که از تنش های آبی در مناطق مختلف این شهرستان گلایه داشت، گفت: مشکل منابع آب وجود ندارد بلکه باید مشکلات مربوط به تصفیه خانه ها، چاه ها و ایستگاه های آب برطرف شود.

وی با بیان اینکه خورگام قطب دامداری شهرستان به شمار می رود، افزود: با توجه به ظرفیت های خوب در بخش دامپروری باید زیرساخت های لازم را برای ارتقای این بخش فراهم کنیم تا سرانه دامداری افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ارتقای ردیف بودجه شهرستان رودبار از ۱۲ به ۴ خبر داد و اضافه کرد: اثرات افزایش تخصیص بودجه در شهرستان رودبار باید برای مردم ملموس باشد.

گودرزوند چگینی با اشاره به عدم برخورداری ۱۳ روستای بخش خورگام و عمارلو از نعمت گاز، بیان کرد: گازرسانی ۱۳ روستای بخش خورگام و بخش عمارلو تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام می شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص احیای معدن سنگرود افزود: معدن سنگرود تا هفته ی آینده تحویل پیمانکار داده می شود.

تاکید بر لزوم توجه به بخش کشاورزی و دامپروری در خورگام

اسدالله عباسی در جمع مردم خونگرم شهر بره سر خورگام با بیان اینکه دولت سیزدهم در حل مشکلات مردم مصمم است، گفت: ریشه یابی، دسته بندی و حل مشکلات مناطق روستایی و شهری مورد توجه دولت است.

وی با اشاره به سو مدیریت در سنوات گذشته در بخش های مختلف افزود: بسیاری از کارهای انجام نشده و روی زمین مانده از گذشته باقی مانده و این موضوع روند کار را کند می کند.

استاندار گیلان با اشاره به تشن های آبی در مناطق مختلف استان، بیان کرد: در بخش آب باید الگوی مصرف رعایت شود و مشارکت مردم در مدیریت مصرف بسیار اهمیت دارد.

عباسی با تاکید بر اینکه متناسب جمعیت شهری و روستایی خدمات ارائه شود، تصریح کرد: زیرسازی، روکش و لکه گیری آسفالت محورهای روستایی بخش های رحمت آباد و بلوکات و خورگام رودبار در اولویت قرار گیرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بخش کشاورزی و دامپروری در بخش خورگام افزود: خورگام در بخش کشاورزی، دامداری و گردشگری حرف برای گفتن دارد که می طلبد اقدامات اساسی در این بخش صورت گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه جوانان در روستا سرمایه گذاری کنند، گفت: افرادی که در روستا بمانند و سرمایه گذاری کنند مورد حمایت دولت قرار می گیرد.

عباسی با اشاره سیاست های راهبردی دولت در توسعه روستاها، اضافه کرد: برای توسعه روستاها طرح ساخت خانه های روستایی در دستور کار قرار دارد.

استقبال از استاندار به سبک کلیشمی ها

بعد از گفتگوی استاندار با مردم بره سر و حومه، مسیر پاسخگویی و خدمات رسانی به مردم، به سمت کلیشم عمارلو ادامه پیدا کرد و پس از ساعتی پیمایش در مسیر پر پیچ و خم خورگام به عمارلو، به «کلیشم» زادگاه ۳۰ شهید والامقام رسید.

مردم خونگرم کلیشم که بعد از سال ها عالی ترین مقام اجرایی استان را در دورترین نقطه گیلان از نزدیک می دیدند سر از پا نشناخته و با یک دست پرچم و در دستی دیگر مشت های کوبنده همراه با شعارهای انقلابی به استقبال استاندار و هیئت همراه شتافتند، صحنه زیبایی که اوج انقلابی گری و پایبندی مردمان این دیار به نظام را به تصویر می کشید.

وارث کارهای عقب مانده گذشته هستیم

استاندار گیلان به محض حضور در روستای کلیشم و دیدار چهره به چهره با مردم، به گلزار شهدای این روستا رفت و به مقام والای ۳۰ شهید روستای کلیشم ادای احترام کرد.

اسدالله عباسی ضمن شنیدن درد و دل های مردم انقلابی کلیشم، در مسجد جامع این روستا حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی، روستاییان کلیشم را مردمانی سخت کوش، تلاش گر و انقلابی معرفی کرد و افزود: مردم کلیشم نقش بی بدیلی در شکل گیری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایفا کردند و امروز هم انقلابی پای نظام هستند.

استاندار گیلان با بیان اینکه وارث کارهای عقب مانده گذشته هستیم و از قصورات ایجاد شده عذرخواهی می کنم، گفت: تلاش دولت سیزدهم رفع موانع در بخش های مختلف است و برای جبران عقب ماندگی ها نباید فرصت را از دست دهیم.

عباسی با اشاره به حضور میدانی مدیران کل در دیدارهای چهره به چهره با مردم، این حرکت ها را منتج به حل مشکلات و توسعه دانست و بیان کرد: سند تحویل آفرین کشور در گرو عملکرد جهادی و انقلابی مدیران است.

وی با تاکید بر توزیع عادلانه خدمات و بودجه در گیلان افزود: در گذشته بودجه را بر اساس جمعیت تقسیم بندی می کردند اما امروز بودجه بر اساس محرومیت و وسعت تعیین می شود تا توزیع عادلانه خدمات صورت گیرد.

تشکیل کارگروه برای حل مشکلات کلیشم

استاندار گیلان با بیان اینکه مردم بهترین پشتوانه نظام هستند، از مسئولان خواست که در کنار مردم باشند و اضافه کرد: رویکرد مردمی دولت سیزدهم باید سرلوحه کار مدیران در لایه های مختلف مدیریتی باشد.

عباسی با اشاره به مشکل آب شرب روستای کلیشم، به مدیرکل آبفای گیلان فرصت یک هفته ای برای حل این مشکل داد و بیان کرد: کارگروهی برای حل مشکل آب شرب و دیگر مسائل کلیشم تشکیل شود.

وی با بیان اینکه محرومیت زدایی دستاورد مهم سفرهای شهرستانی است، افزود: حل مشکل مخابراتی، بازنگری طرح هادی و تعیین تکلیف سالن ورزشی آموزش و پرورش روستای کلیشم جز مصوبات اصلی این سفر قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان از اختصاص ۴۰ کیلومتر کابل خودنگهدار برای شهرستان رودبار خبر داد و اضافه کرد: تقویت زیرساخت های برق مناطق روستایی رودبار اولویت دار است.

عباسی با تاکید بر استفاده از انرژی های نوین در گیلان، بیان کرد: تأمین برق از طریق انرژی نو و خورشیدی در دو شهر لوشان و منجیل در حال اجرا است.

وی از احیای زودهنگام معدن سنگرود خبر داد و افزود: معدن سنگرود زمانی دو هزار نیروی شاغل داشت و صنعت محرکه منطقه بود اما امروز تعطیل شده است که به زودی احیا می شود.

پیگیر مصوبات سفر هستیم

زیبایی ها و چشم اندازهای کم نظیر سه بخش رحمت آباد و بلوکات، خورگام و عمارلو که از منظر استاندار، مدیران کل و مسئولان گذشت نباید سبب شود تا فقر نهان شده در دل سر سبزی و طراوت این مناطق از نظرها پنهان شود.

حضور میدانی و چهره به چهره استاندار، مدیران کل و رؤسای ادارات با مردم روستاها نوید روزهای بهتر برای توسعه مند کردن روستاها و مناطق کمتر برخوردار را می دهد به شرط آنکه به وعده هایی که به مردم می دهند «عمل» کنند.

عمده مشکلات مناطق روستایی شهرستان رودبار به شعف در زیرساخت ها بر می گردد که نسبت به رفع آنها قول های مساعد از سوی مسئولان داده شد و به عنوان رسانه وظیفه داریم پیگیر مصوبات سفر آقای استاندار باشیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان