به گزارش لنگرخبر، مهدی نیک‌عهد، پژوهشگر حوزه کودک و رسانه، در روزنامه ایران نوشت: «هیچ‌کس نیست که در زندگی ترس‌هایی نداشته باشد. ترس‌ها، احساسات طبیعی انسان‌ها هستند که اگر نباشند، انسان از بسیاری از آسیب‌ها مصون نخواهد بود. آنها همیشه هم بد نیستند. مسأله مهم و موضوع درخور توجه، مدیریت ترس‌هاست. این ترس‌ها گاهی ناجی و گاهی خطرساز و دردسرآفرین هستند. گاهی مانع موفقیت ما می‌شوند و گاهی عامل موفقیت ما خواهند بود. در واقع ترس‌ها، حس‌هایی واقعی هستند که در تمام زندگی همراه ما خواهند بود.

انیمیشن آموزشی و تربیتی ترس‌ها (FEARS) محصول سال ۲۰۱۵ کشور کانادا و به کارگردانی ناتا متلوک (Nata Metlukh) انیماتوری اوکراینی است. این فیلم با حضور در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی متعدد، موفق شد نامزد دریافت ۸ جایزه و برنده ۶ جایزه همچون «بهترین فیلم انیمیشنی کوتاه» شود. داستان این انیمیشن کوتاه، ارزشمند و تأثیرگذار، درباره ترس‌هایی است که همراهان همیشگی صاحبانشان هستند و زندگی مردم را دشوارتر می‌کنند اما در عین حال می‌توانند بسیار مفید نیز باشند.

ماجرا آنطور آغاز می‌شود که شخصی متوجه حضور موجوداتی موذی و کوچک روی بدن آدم‌های اطرافش می‌شود، موجوداتی که بنا به موقعیت و شرایط، نقش‌هایی ایفا می‌کنند و روی کنش‌ها و واکنش‌های اشخاص تأثیر می‌گذارند، درست موقعی که به این نتیجه می‌رسد چنین موجوداتی روی بدن خودش نیستند، کارکرد این موجودات برای او هم نمایان می‌شود و ادامه ماجرا... .

ایـــن انـــیمیشــن زیبــــا به‌خوبی نشان می‌دهد که ترس‌ها چقدر در زندگی ما حضور دارند و چه نقش مهمی در آن بازی می‌کنند. ترس‌های ما هیجانات و احساساتی هستند که باید همواره نسبت به آنها آگاه باشیم و به آنها توجه کنیم، آنها را بشناسیم و بپذیریم و بموقع و درست از آنها استفاده کنیم. ترس‌ها ریشه‌هایی از شخصیت ما را هدف قرار می‌دهند که اگر آنها را درست نشناسیم و مدیریت نکنیم، ممکن است درخور برچسب‌هایی همچون، احمق، بزدل، بدون اعتماد به نفس، و بی‌دقت شویم. پس گاهی باید بر ترس‌ها غلبه کرد، گاهی پذیرفت و کنار آمد و گاهی درست و بهینه از آنها استفاده کرد. گاهی باید در برابر آنها شجاع بود و گاهی واقعاً ترسید. مشکل آنجایی پیش می‌آید که ما این «گاهی‌ها» را نشناسیم و تشخیص درستی از آنها نداشته باشیم.

نکته دیگر اینکه، آموزش نحوه مواجهه با ترس‌ها، امری است که در تمام دوران زندگی برای ما مفید است. به کمک این انیمیشن و توضیح و تفسیر مطلوب مضمون و مفهوم آن برای کودکان، می‌توان کودکان را با هیجان ترس‌ها آشنا کرد و به آنها آموخت که چگونه باید با ترس‌های خود مواجه شوند. در واقع به جای رویه غلط انکار هیجان و احساسی به نام ترس، بهتر است که کودکان را از وجود آن آگاه کنیم و آموزش دهیم که بخوبی آن را مدیریت کنند. مدیریت هیجانات که ترس هم یکی از آنها به شمار می‌رود، یکی از ده مهارتی است که سازمان جهانی بهداشت در همه سنین و با هر جنسیتی برای همه مردم جهان با هر سطحی از تحصیلات تعریف کرده و آموزش آنها را ضروری دانسته است. از این رو بر متصدیان فرهنگی کشور است که این مهارت‌ها را در شمار آموزش‌های ضروری برای خانواده‌ها و در قالب محصولات فرهنگی قرار دهند تا سطح سلامت جامعه از طریق این مهارت‌ها افزایش یابد.»

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : رسانه کودک

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان