رشت- تحقق اقتصاد دانش بنیان به آسانی ممکن نیست و این مهم نیازمند مشارکت بخش های مختلف جامعه و حمایت دولت و جذب سرمایه گذار است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: اوضاع و احوال اقتصاد ایران با مشکلات عدیده دست به گریبان است و رنج انبوهش مدت هاست که چشم انتظار التیام است. سایه سنگین اقتصادی که دستخوش تحریم و تازیانه های رانت و فساد است، معیشت مردم را به شدت در تنگنا قرار داده و در این میان هر از گاهی راهکارهایی از سوی مسئولان کشور مطرح می شود ولی جامه عمل پوشاندن به این راهکارها خود نیازمند برنامه ریزی مناسب، همتی بلند و سعی بسیار است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

واقعیت این است که نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» در ماه های اخیر توجه بسیاری از کارشناسان امر را به سمت «اقتصاد دانش بنیان» جلب کرده است.

گذر از اقتصاد نفتی از جمله چشم اندازهایی است که به عنوان ماحصل تحقق اقتصاد دانش بنیان ترسیم می شود. این نوع اقتصاد در واقع حاکی از روش تولیدی است که در آن با اتکا به دانش تلاش می شود تا در مسیر تولید کالا و خدمات، ارزش افزوده محسوس یا غیر محسوس حاصل آید.

توجه به سرمایه انسانی و ظرفیت های علمی و فناوری از جمله مواردی است که اقتصاد دانش بنیان بر اساس آن شکل می گیرد. در این میان اما از یاد نباید برد که ایجاد اقتصاد دانش بنیان مستلزم تحقق مواردی است که کارشناسان ذی ربط بر آنها تاکید دارند. ایجاد تعامل مناسب فی مابین صنعت و دانشگاه از جمله اموری است که باید مد نظر قرار گیرد، چرا که بی شک انجام تحقیقات و نگارش مقالات علمی وقتی از مرحله کاربری در عرصه تولید و ارائه خدمات دور باشند نمی تواند به شکل گیری اقتصاد دانش بنیان کمک کند.

همچنین از یاد نباید برد که این زنجیره در طول مسیر خویش نیازمند حمایت دولت بوده و این حمایت نیز نیازمند عزم جدی است و تنها با ایراد سخنرانی ها و برگزاری جلسات ممکن نمی شود. برنامه حمایت از تولید دانش بنیان وزارت اقتصاد تیرماه امسال با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی، رونمایی شد.

اما واقعیت این است، آنچه که از اهمیت خاص برخوردار است برنامه ریزی صحیح و اجرای درست و به هنگام برنامه ها است. به عنوان مثال لازم به ذکر است که طرح جامع ۳۰ هکتاری دهکده دانش بنیان گیلان که از سال ۱۳۹۸ کلید خورده با کمبود اعتبارات دست به گریبان است و تا کنون پیشرفت محسوسی نداشته است.

اهمیت توجه به ظرفیت های هر استان

بکارگیری گسترده علم و فناوری در تولید و عرضه انواع کالا و خدمات از ویژگی های مهم اقتصاد دانش بنیان به شمار می آید؛ از این رو توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعل هر منطقه در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد.

در واقع تحقق اقتصاد دانش بنیان بدون توجه به تولیدات، فرهنگ، ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و همچنین کسب و کار مردم ممکن نیست. بر همین اساس است که برخی کارشناسان مردمی شدن را از جمله ضروریات تحقق اقتصاد دانش بنیان می دانند. این در حالی است که معمولاً این بُعد از موضوع کمتر مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار می گیرد و نگاه ها بیشتر به سمت نقش تولید علم در این مسیر است.

نگاهی کوتاه به رسانه ها حاکی از این است که استاندار گیلان در نخستین روزهای امسال دستور تشکیل ستاد ویژه تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین را صادر کرد. «اسدالله عباسی» در جلسه تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین گیلان ضمن اینکه اعلام کرد که در سفر رئیس جمهوری به استان اعتبارات خوبی در حوزه تولید و امور دانش بنیان مصوب شده است، یادآور شد: در نشست تخصصی این ستاد نیز اعتبارات لازم برای تقویت حوزه دانش بنیان گیلان در نظر گرفته می شود.

وی در این نشست با اشاره به اینکه پژوهش مقدمه نوآوری و تولید است، بیان کرد: دانشگاه ها در کنار دیگر دستگاه های متولی تولید و دانش بنیان نقش اساسی در انجام پژوهش های عملیاتی برای تحقق شعار سال دارند.

مردمی شدن، حلقه مفقوده اقتصاد دانش بنیان

«محمود هوشیارفرد» پژوهشگر و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با تصریح بر اینکه مردمی شدن حلقه مفقوده اقتصاد دانش بنیان است در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دستیابی به رشد بلندمدت و مداوم اقتصادی، نیازمند تجهیز و تخصیص بهینه منابع در سطح اقتصاد ملی است و این مهم بدون سرمایه گسترده و کارآمد امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری عاملی برای تولید، اشتغال و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی در هر کشوری است، ادامه داد: امروزه صنعتی شدن معادل متمدن و مستقل شدن است و عاملی برای کسب حیثیت محسوب می شود. به عبارت دیگر سال ها است که در کشورهای پیشرفته دنیا رشد اقتصاد دانش بنیان به عنوان اهرم توسعه کشور مورد توجه خاص قرار گرفته است.

هوشیارفرد با بیان اینکه مقام معظم رهبری از سال ۱۳۸۸ تا کنون شعارهای سال را اقتصادی تعیین کرده اند، گفت: ایشان سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری کردند. در واقع شعار امسال جزئی از اجزای الگوی اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه می دانیم در اقتصاد دانش بنیان فرایند تولید دانش در شرکت های دانش بنیان و استفاده از دانش تولید شده در فعالیت های اقتصادی در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات رخ می دهد، اضافه کرد: اما سیاست گذاری و برنامه ریزی برای تحقق شعار سال، متوقف بر فهم صحیح این شعار است. متأسفانه طی سال های گذشته افراط در عرضه محوری دانش بنیان چالش زا بوده است. و باز متأسفانه باید گفت، تولیدات دانش بنیان عمدتاً عرضه محور بوده اند تا تقاضا محور!

عضوی هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان افزود: باید یکی از دغدغه های حوزه دانش بنیان، جذب سرمایه گذاران و تشویق آنها به سرمایه گذاری در حوزه محصولات فناور و دانش بنیان باشد. تأمین منابع بلندمدت برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد دانش بنیان، نقش عمده ای در رشد و توسعه اقتصاد کشورها دارد.

سیستم مالی کارآمد

هوشیار فرد با تاکید بر اینکه طی سال های اخیر توجه مسئولان کشور به اقتصاد و صنعت دانش بنیان بیشتر شده است، اظهار کرد: در اقتصاد دانش بنیان، وجود سیستم مالی کارآمد در توزیع مناسب سرمایه و منابع مالی نقش اساسی دارد و تأمین نیازهای مالی شرکت های کوچک و متوسط در حوزه های فناوری و دانش بنیان نیازمند ابزارهای مالی است.

این محقق افزود: اعتقاد بر این است که دستیابی به اهداف اقتصادی هر کشوری بدون سرمایه گذاری و مشارکت های عمومی افراد آن کشور، امری غیر قابل تصور است.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد پیوند ضعیفی بین برنامه ریزی و اجرای نیازهای واقعی توسعه اقتصاد دانش بنیان وجود دارد، ادامه داد: یکی از راه های مشارکت افراد در توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری در بازار عرضه و تولید محصولات دانش بنیان است تا چرخ تولید و اقتصاد دانش بنیان به حرکت در آید.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه باید رویکرد نوین مسئولان و مدیریت اقتصاد دانش بنیان توجه به مبحث مهم سرمایه گذاری و استقبال از سرمایه گذاران در این حوزه باشد، اضافه کرد: سوال اساسی این است که چه عواملی بر جذب سرمایه های افراد حقیقی در حوزه دانش بنیان مؤثر هستند. به عبارت دیگر چه عواملی در جهت دهی رفتار سرمایه گذاران در تمایل به سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان تأثیرگذار است.

وی سابقه سودآوری، فرهنگ سرمایه گذاری، گروه های مرجع، عوامل اقتصادی و عوامل سیاسی بر جذب سرمایه اشخاص حقیقی در حوزه دانش بنیان از عوامل تأثیر گذار محسوب می شوند، تصریح کرد: تزلزل و عدم اطمینان سیاست های اقتصادی و سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان از موضوعات مهم دیگر است. از آنجایی که سرمایه گذاری با هدف کسب سود بیشتر در آینده انجام می شود، همیشه با سطح خاصی از ریسک همراه است. ریسک سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان ابعاد مختلفی دارد که شامل ریسک های اقتصادی، مدیریت مشتریان، قوانین و مقررات، تکنولوژی تولید محصول دانش بنیان و بازگشت سرمایه است.

لزوم تهیه طرح جامع سرمایه گذاری دانش بنیان

هوشیارفرد با بیان این موضوع که سازوکارهای لازم برای سرمایه گذاری در حوزه تولید محصولات دانش بنیان باید فراهم شود، یادآور شد: تهیه طرح جامع سرمایه گذاری دانش بنیان مبتنی بر نیاز کشور و منطبق بر سند چشم انداز ۱۴۰۴ و طراحی نهاد مستقل اجرایی مناسب برای هدایت و بکارگیری سرمایه های بخش خصوصی با هدف تأمین منابع پایدار برای توسعه همه جانبه و موزون محصولات دانش بنیان، همچنین پیگیری و طی کردن همه مراحل مربوط به فرایند مشارکت مردم به صورت منسجم و پشتیبانی کامل از سرمایه گذاران ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ورود شرکت های دانش بنیان در بازار بورس یکی دیگر از ساز و کارها است، گفت: شرکت های دانش بنیان با عرضه سهام از طریق بورس و سرمایه گذاران (یا صندوق های سرمایه گذاری به عنوان نهادهای واسطه مالی) با خرید سهام و سرمایه گذاری در سهام شرکت ها، امکان مشارکت در توسعه اقتصاد دانش بنیان را به دست آورده و خود را بخش کمک کننده به توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور می دانند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان اضافه کرد: تدوین قانون حمایت از توسعه محصولات دانش بنیان با استفاده از سرمایه گذاری مردمی است که می تواند در پویایی شرکت های دانش بنیان و بهینه سازی و ارتقای کمی و کیفی ظرفیت محصولات دانش بنیان نقش بزرگی ایفا کند. بر این اساس، دولت مکلف خواهد شد از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان