رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان با تأکید بر اینکه دانش آموز باید درست اندیشیدن را بیاموزد، گفت: منطق سؤال کردن از سؤال یکی از موضوعاتی است که باید دانش آموزان آن را بیاموزند و از بیان مفاهیم ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حامد حبیب زاده، رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان امروز هم زمان با روز نوجوان و گرامیداشت بسیج دانش آموزی و شهادت دانش آموز حسین فهمیده با حضور در دفتر خبرگزاری فارس گیلان  با مدیر و اعضای هیئت تحریریه خبرگزاری فارس گیلان دیدار و گفت وگو کرد.

حبیب زاده با اشاره به نقش دانش آموز در انقلاب اسلامی و اهمیت کنش های اجتماعی آنان اظهار کرد: دانش آموزان امروزه دارای سؤالاتی هستند که برای آن تعریف خاصی در ذهن ندارند برای مثال وقتی از آزادی سخن می گویند تعریف دقیقی از آن ندارند و هنگامی که در بین این دانش آموزان قرار می گیریم و تعریف دقیق آزادی را از خود آن ها سؤال می کنیم قادر به جمع بندی مفهومی این عبارت نیستند.

منطق سؤال کردن از سؤال

وی با تأکید بر اینکه دانش آموز باید درست اندیشیدن را بیاموزد، گفت: منطق سؤال کردن از سؤال یکی از موضوعاتی است که باید دانش آموزان آن را بیاموزند و از بیان مفاهیم بدون در نظر گرفتن معنای آن خودداری کنند چرا که چنین سؤالی دارای پیشینه فکری نیست.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان با تأکید بر بیان دستاوردهای مکاتب غربی و اثرات آن در جوامع غربی در مقابل سؤالات و شبهات دانش آموزی تصریح کرد: باید دستاوردهای نظام غرب را برای دانش آموزان به درستی اشاره و دستاورد جهان اسلام را نیز تبیین کرد، دانش آموزان باید بدانند امروز حتی خود جوامع آمریکایی از پاشیدن بنیان خانواده آسیب دیده و به دنبال بازگشت جایگاه خانواده هستند.

 

اسلام مکتبی برای تمام ابعاد زندگی بشر

حبیب زاده با بیان اینکه باید برای دانش آموز روشن کرد که اسلام یک تمدن و مکتبی است که برای تمام ابعاد زندگی بشر قانون می گذارد، گفت: دانش آموز باید بداند دنبال چه چیزی است باید درک از مفهوم داشته باشد وقتی از آزادی سخن می گوید مقصودش چیست دنبال گریز از قانون است یا اصلاح قانون.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سؤالات دانش آموزان از روی بی اطلاعی است، افزود: دانش آموز بنابر آن چیزی که از رسانه های معاند می شنود می پرسد چرا در برابر اعتراض برخورد می کنید؟ در صورتی که وقتی به آنان گفته می شود که در همین استان گیلان تنها در سال ۱۴۰۱، ۱۵۳ تحصن قانونی برگزار شد که هیچ مسئله ای را ایجاد نکرد، داده های ذهنی دانش آموز تغییر می کند و با خود می اندیشد آنچه که تا کنون می اندیشیده از سر بی اطلاعی بوده است.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان با تأکید بر صداقت و سلامت دانش آموزان برای خواسته هایی که فکر می کنند درست است، بیان کرد: دانش آموزان باید متوجه شوند که به عنوان ابزار بدخواهان قرار گرفته اند، آن ها اندیشه خود دانش آموزان را هم برنمی تابند تنها نوجوان را سپر خود قرار داده اند تا به اهداف خود برسند.

به گفته حبیب زاده باید در آموزش و پرورش اساسی ترین مفاهیم بحث شود و فکر کردن به عنوان مسئله مهم در آموزش و پرورش مطرح شود.

اطلاع دقیق از صحنه لازمه مهارت معلمی

وی با بیان اینکه دانش آموز را نباید متهم قلمداد کرد چرا که او باید مورد آموزش قرار بگیرد، افزود: در بین مربیان توانمندسازی،حساسیت و محتوا در آموزش و پرورش مورد توجه قرار نمی گیرد، باید برای توانمندسازی و پیشرفت این متربیان چاره اندیشی شود چرا که اطلاع دقیق از صحنه لازمه مهارت معلمی است که متأسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان با انتقاد از عدم دقت در ورود مربی و معلمان به بدنه آموزش و پرورش تصریح کرد: در لایه ورودی آموزش وپرورش انتقاداتی وارد است چرا که در حساس ترین نقطه برای تربیت نسل آینده و آینده سازان کشور قرار می گیرند، اینکه شنیده می شود برخی از معلمان از دانش آموزان دعوت و همراهی می کنند به دلیل عدم توانمندسازی معلمان و عدم توجه به لایه ورودی، حساسیت و محتوای آموزشی است.

 

دروس گفتمان سازی که معلمان تخصصی ندارند

حبیب زاده با بیان اینکه درس آمادگی دفاعی، سواد رسانه، تفکر و سبک زندگی از بسترهای آموزش گفتمان سازی، تفکر، اندیشه و انتقال مفاهیم است که متأسفانه برخی معلمان تخصصی ندارند، گفت: چاره اندیشی برای مشکلات ساختاری با ساختارهای دست و پاگیر حل نمی شود باید با مدل انقلابی این موضوعات را حل کرد.

ضرورت نگاه انضباطی به درس آمادگی دفاعی

وی با بیان اینکه درس آمادگی دفاعی بستری است که می تواند به صورت تخصصی به بسیاری از شبهات پاسخ دهد اما متأسفانه در فضای آموزشی به صورت نظام مند معلم تخصصی ندارد، افزود: در تلاش هستیم تا در درس آمادگی دفاعی به انضباطی برسیم چرا که معتقدیم باید نگاه گفت وگو محور در راستای دفاع از مبانی دینی و انقلابی در کلاس های درس و به صورت چهره به چهره رقم بخورد.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن الگوی انسانی دربین دانش آموزان افزود: دانش آموز باید تلاش کند خود را به این ویژگی ها برساند برای مثال در یک عملیات ۱۸ روزه، پنج هزار دانش آموز در پویش «به رسم سردار» حاضر شده و رفتار شناسی مطابق با سن دانش آموز در حوزه های سبک زندگی، معنویت، فعالیت و حضور اجتماعی توسط خود دانش آموزان مطرح شد.

مدل حرکت بسیج ارتقای مفاهیم است

حبیب زاده با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، دانش آموزان در بازه زمانی ۳۰ روز برای گفتمان دفاع مقدس به تولید محتوا پرداخته و ۴۰۰ دقیقه برنامه تولید کردند، گفت: یک فیلم کوتاه راهیان نور استان در خصوص شهید نریمان پناهی و محمدمهدی مقدم توسط دانش آموزان ساخته و در صدا و سیما پخش شد، این مدل حرکت، مدل تفکر و استعدادشناسی بود و ما در این حرکت تلاش کردیم تا نرم افزار ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه ارتقای نرم افزار انقلاب اسلامی یعنی دانش آموز درگیر مفاهیم شود، افزود: باید با شناسایی استعداد مسیر تربیتی در ساختار مدرسه و بسیج سازماندهی شود، حرکت نظم یعنی عرصه، عرضه و عُرضه و دانش آموز باید در کنار آموزش تجربه اجتماعی داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج دانش آموزی استان گیلان با تأکید بر اینکه بسیج دانش آموزی در تلاش است تا لایه ای از دانش آموزان متفکر، اندیشمند در مسیر کادرسازی در لایه رفتاری و تربیتی قرار بگیرند، تصریح کرد: باید فضا را فراهم کرد تا دانش آموزان خود را به چالش بکشند و سطحی از توانمندی را تجربه و تلاش کنند کنار آموزش تجربه اجتماعی داشته باشند.

حبیب زاده با بیان اینکه برنامه های قطعی بسیج دانش آموزی این است که سازوکارهای انضباطی در درس آمادگی دفاعی ایجاد کند، گفت: توانمندسازی آموزش و پرورش ایجاد شبکه تشکیلاتی منظم از دیگر برنامه هاست، ضعف های زیرساختی و ضعف منابع انسانی با فضای غیررسمی ایجاد می شود لذا باید برای رفع این مسئله نیز حرکت کرد.

وی با تأکید بر اینکه کارهای خوب باید استمرار داشته باشد، بیان کرد: عدم استمرار در کارهای مطلوب در استان گیلان که استان اولین هاست یکی از دردهای مشهود است لذا کار جدی جبهه انقلاب این است که در زیرساخت های اجتماعی با نگاهی بسیجی و میدانی عمل کند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان