طی امسال بیش از سه هزار تن خوج از سطح باغات استان برداشت شده که با فروش آن بیش از یک میلیارد تومان درآمد عاید کشاورزان گیلانی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گلابی جنگلی به گلابی وحشی  یا خوج معروف است و از سرده ازگیل و خانواده گلابی و سیب و بافت آن کاملاً شیرین و ترش  و طعم بسیار شبیه گلابی دارد.

گلابی وحشی گونه ای نادر و خودرو است و اغلب در حواشی جنگل ها رشد می کند؛ شهرستان های، رشت، لاهیجان، رودبار، تالش، سیاهکل، شفت، آستارا، رودسر و لنگرود ازجمله مناطقی هستند که خوج در آن تولید می شود.

منوچهر پارسافر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خصوص میزان برداشت خوج از باغات گیلان می گوید که دو هزار و ۹۴۰ باغدار گیلانی از اواخر شهریور تاکنون سه هزار و ۶۷۸ تن خوج یا گلابی محلی از سطح باغات استان برداشت شده است.

خوشبختانه تولید محصولات کشاورزی ازجمله باغی در گیلان، ارزش ریالی خوبی هم برای مردمان استان دارد و به گفته پارسافر، همین خوج امسال به ارزش یک هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان در بازارهای محلی استان گیلان به فروش رسیده اند.

گلابی جنگلی معمولاً به صورت تازه خوری مصرف می شود و به لهجه گیلکی به اربه خوج یا سنگ خوج معروف است که گیلانیان علاوه بر مصرف تازه خوج، از آن مربا هم تهیه و آن را با خامه و سرشیر سرو می کنند.

کارشناسان تغذیه هم می گویند خوج یا گلابی جنگلی طبیعت سرد و خشک دارد، ملین مزاج و مقوی قلب، معده و کبد است.

خوج سرشار از ویتامین C بوده و تانن و پتاسیم آن پایین آورنده اسید اوریک و فشارخون بالا بوده و برای نقرسی ها مفید است.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان