رودبار- قطع درختان بوستان کاج رستم آباد به گفته مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گیلان خسارت میلیاردی به بیت المال زده و بر اساس شواهد پای مافیای شن و ماسه درمیان است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، بهرام قربانپور: درختان، جنگل، رودخانه، دریا و طبیعت مصادیق بارز حیات بشری تلقی می شود. مصادیق و مولفه هایی که در نبود هر کدامشان یک تکه ای از پازل زندگی ناقص می شود.

حدود سه ماه از انتشار گزارش «چوب حراج به کاج های رستم آباد / پاسکاری منابع طبیعی و شهرداری» در خبرگزاری مهر می گذرد، گزارشی که از قطع شدن ۲ هزار اصله درخت کاج در ارتفاعات رستم آباد پرده برداشت.

در این گزارش به روایت دعواهای شهرداری و منابع طبیعی بر سر بوستان کاج رستم آباد که سال ها بلاتکلیف رها شده پرداختیم. بوستانی که در صورت توجه و رسیدگی می توانست محلی برای تفریح شهروندان رستم آبادی باشد اما اکنون سال ها در سوگ هزاران اصله درخت کاج که در غفلت مسئولان وقت قطع شده، نشسته است.

اگرچه از زمان قطع درختان کاج رستم آباد سال ها می گذرد اما همچنان آثار فاجعه آمیز آن در بلندای این شهر خودنمایی می کند و همچو لکه ننگی بر پیشانی این شهر زیبا نقش بسته است.

بعد از انتشار گزارش، فوق انتظار می رفت مسئولان و متولیان امر به صورت میدانی پیگیر این موضوع شده و حتی برای ریشه یابی علل و چرایی قطع ۲ هزار اصله کاج رستم آباد کارگروهی تشکیل شود اما نه تنها صدای از کسی بلند نشد بلکه حتی خبرنگار مهر هم مورد عتاب و خطاب قرار گرفت.

تحمیل هزینه چندمیلیاردی به شهر

با پیگیری های خبرنگار مهر، پای مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گیلان به بوستان کاج رستم آباد باز شد. «حجت الاسلام محمدرضا وحیدی نژاد» در بازدید میدانی از بوستان کاج رستم آباد ضمن ابراز تأسف از فاجعه قطع درختان این منطقه اظهار کرد: قطع درختان کاج رستم آباد هزینه و خسارت چند میلیاردی به بیت المال، سرمایه مردم و شهر وارد کرده است.

وی با تاکید بر برخورد جدی با مسببان فاجعه بوستان کاج رستم آباد افزود: بی توجهی، سهل انگاری و قصورات فراوانی در این مسئله به چشم می خورد که قابل جبران نیست.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به چشم انداز کم نظیر ارتفاعات رستم آباد بیان کرد: چهار طرف بوستان رستم آباد را مناظر طبیعی احاطه کرده و دارای چشم انداز فوق العاده زیبایی است و قطع درختان این منطقه به هر دلیلی قابل پذیرش نیست.

حجت الاسلام وحیدی نژاد به تشریح پیامدهای منفی قطع درختان بوستان رستم آباد پرداخت و بیان کرد: ایجاد بدبینی بین مردم و همچنین نارضایتی از پیامدهای این اتفاق ناگواراست.

بوستان کاج رستم آباد بوی فاضلاب می دهد

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی گیلان، گریزی هم به احتمال وجود و دخالت مافیای شن و ماسه در فاجعه کاج رستم آباد زد و گفت: قطع درختان کاج رستم آباد به شائبه سو استفاده افراد منفعت طلب از قابلیت معدنی منطقه دامن زده و شن برداری های غیر اصولی و چند متری اطراف این بوستان گواه این موضوع است.

حجت الاسلام وحیدی نژاد با انتقاد از رهاشدگی فاضلاب مسکن مهر رستم آباد اضافه کرد: فاضلاب مسکن مهر رستم آباد مستقیم وارد بوستان کاج این شهر شده و بخشی از درختان را در معرض نابودی و خشک شدن قرار داده است.

وی با تاکید بر توجه ویژه به منابع طبیعی و محیط زیست افزود: حفاظت از درختان به عنوان شاهرگ تنفسی بشر، یک تکلیف همگانی است و مختص به یک شخص و سازمان نیست.

مسئولان وقت می خواستند بوستان را به معدن تبدیل کنند

«عیسی محرم پور» مدیر جهاد کشاورزی رستم آباد با بیان اینکه قطع درختان کاج رستم آباد مربوط به سال های قبل است، با اشاره به تلاش های مسئولان وقت شهرستان رودبار برای تغییر کاربری بوستان رستم آباد به معدن شن و ماسه افزود: فرماندار و شهردار وقت به همراه نماینده در نظر داشتند که بوستان کاج رستم آباد را به معدن تبدیل کنند حتی این مسئله را تا جایی پیش بردند اما این طرح با مخالفت مردم مواجه شد.

چشم وجدان بسته و چشم طمع باز است

بی پاسخی و به شانه خالی کردن مسئولان از پاسخگویی، امری بدیهی بوده و چیز عجیبی نیست عجیب و سوال برانگیز آن است که بعد گذشت بیش از ۱۰ سال از قطع درختان کاج بوستان رستم آباد، چرا کسی کچل شدن پیشانی شهر را ندید!؟ و عجیب تر آنکه عده ای از مسئولان با آنکه این فاجعه را دیدند، چشم وجدانشان را بستند به آن چشم طمع دوختند.

وجود چندین معدن در اطراف بوستان کاج رستم آباد، این منطقه را در معرض خطر جدی دست اندازان به طبیعت و مافیای معادن قرار داده تا جایی که شهردار وقت که متولی حفظ، عمران و سازندگی شهر است، را وسوسه راه اندازی معدن کرده بود.

بی شک سکوت معنادار و چندین ساله متولیان امر در خصوص قطع درختان کاج رستم آباد می تواند چراغ سبزی برای مافیای شن و ماسه برای دست اندازی و تعرض به این منطقه باشد اما برخورد قاطع با متخلفان و مسببیان این کار دست سوداگران شن و ماسه را کوتاه خواهد کرد.

ورود دستگاه قضائی به پرونده کاج

«احمد آقایی» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان هم که از این اتفاق تلخ در منطقه بوستان کاج رستم آباد ابراز تأسف داشت، قرار است در هفته های آتی به اتفاق مسئولان استانی از این منطقه بازدید کند.

قطعاً حضور میدانی متولیان قضائی استان، حساسیت ها به رسیدگی و شفاف سازی علل قطع درختان کاج رستم آباد را بالا برده و به عنوان پرونده مهم و زیست محیطی روی میز دستگاه قضائی گیلان قرار می گیرد.

پیگیری های خبرگزاری مهر در خصوص علل قطع درختان کاج رستم آباد و بانیان این کار در سال های گذشته و واکاوی چرایی سکوت مسئولان تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت، مسئولان امر هم به جای فرافکنی و شانه خالی کردن، دنبال پاسخگویی درست و ساماندهی بوستان رها شده رستم آباد باشند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان