در جلسه مشترک میان دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و نائب رییس دومای روسیه به راه اندازی مناطق آزاد مشترک با روسیه در ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حضور در اتحادیه های اقتصادی و بهره مندی از فرصت های تجاری می تواند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد، در این میان ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا بسیار حائز اهمیت است.

پیوستن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای یکی از ظرفیت هایی است که این روزها نگاه کارشناسان را به خود معطوف کرده و در این بین مردم نیز منتظرند تا فواید امضای این توافقنامه را ببینند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شانگهای می تواند بازار بزرگی در چارچوب قوانین سازمان تجارت جهانی ایجاد کند زیرا منجر به گسترش روابط با تاجیکستان، گرجستان، ازبکستان، مولداوی، اوکراین، پاکستان، ترکیه، چین و ویتنام می شود. 

بی شک در این بین نقش مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد انزلی به واسطه نزدیکی به ساحل، بندر و فرودگاه بین المللی سردار جنگل در افزایش تعامل تجاری با کشورهای دارای مناطق آزاد حاشیه دریای خزر به ویژه کشور روسیه بسیار حائز اهمیت است.

به همین منظور و به دلیل اهمیت ارتباط میان مناطق آزاد تجاری میان ایران و روسیه، جلسه مشترکی میان دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و نائب رییس دومای روسیه برگزار شد.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و دریای خزر، به دلیل شرایط ژئوپولیتیکی، دارای ظرفیت و امکانات خوبی به منظور توسعه صادرات هستند لذا باید اتحادیه مشترک مناطق آزاد با کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد شود.

در این شرایط سخت تحریمی و تغییر سیاست های دیپلماسی اقتصادی دولت ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشور روسیه می تواند بسیار به رشد اقتصادی کشور کمک کند و این همان نکته ای است که حجت الله عبدالملکی به آن اعتقاد داشته و می گوید دولت در تلاش است تا  منطقه آزاد مشترکی بین همه کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل دهد تا این منطقه مشترک محلی برای حضور فعالین اقتصادی برای همه کشورها شود.

آنطور که دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور می گوید تسهیل روند تشریفات گمرکی در مناطق آزاد ۲ کشور ایران و روسیه را در توسعه تبادلات تجاری میان دو کشور بسیار مهم است.

 

به گفته عبدالملکی، ایران آمادگی خود را برای توافقات اولیه جهت تسهیل فرآیند گمرکی در مناطق آزاد ۲ کشور اعلام می کند و از سرمایه گذاران روسی که علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه های نفت، گازو انرژی در مناطق آزاد ایران هستند استقبال خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور برتشکیل کارگروه های تخصصی بین ۲ کشور ایران و روسیه تاکید دارد و معتقد است ایران اراده قطعی دارد تا در حوزه ترانزیت امن ترین، سریع ترین و به صرفه ترین مسیر را برای روسیه و سایر کشورها فراهم کند و ماموریت ما در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد این است که زمینه های لازم را فراهم کنیم.

تعامل میان ۲ کشور ایران و روسیه می تواند به رشد اقتصادی و تجاری هر ۲ کشور کمک کند، چون به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، نقاط اصلی تعاملات ۲ کشور را مناطق آزاد، به ویژه انزلی و چابهار است زیرا این مناطق آزاد دارای فرصت های همکاری در بسترهای لجستیکی و ترانزیتی هستند.

سرگئی میلوشکین می گوید از تعامل میان دو کشور ایران و روسیه در حوزه مناطق آزاد، برای ارائه خدمات به تمام شرکت های ایرانی و روسی استفاده خواهیم کرد، زیرا به رشد اقتصادی این ۲ کشور کمک می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه با اشاره به امضای موافقت سه جانبه بین مناطق آزاد انزلی، چابهار و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، معتقد است یکی از بندهای این موافقت نامه برای توسعه کریدور شمال ـ جنوب و حمل و نقل بار از این کریدور است که باید به آن توجه شود.

بنابر اعلام میلوشکین برای ارائه خدمات به فرستندگان حمل ونقل بارها، باید سیستم واحدی بین بنادر شمال و جنوب وجود داشته باشد که به آنها خدماتی همچون بیمه بار و ماشین های باربری ارائه شود.

همچنین به گفته نائب رییس دومای روسیه، تجارت روسیه نیازمند دسترسی به اقیانوس هند است و باید شناخت کامل نسبت به مناطق آزاد ایران و شرکت های مشترکی که با دو کشور همکاری دارند وجود داشته باشد.

 

آنطور که الک ساو چنک و می گوید در سفر اخیر ما به هندوستان و در مذاکره ای که با بزرگترین شرکت سرمایه گذاری هندی داشتیم از همکاری با ایران و روسیه استقبال کردند.

نائب رییس دومای روسیه اعتقاد دارد تشکیل مرکز هماهنگی با حضور منطقه آزاد لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار یک اصل مهم در رونق صادرات میان ۲ کشور است و می گوید پیشنهاد می شود مرکز هماهنگی با حضور منطقه آزاد لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار تشکیل شود تا بتوانیم با تعامل ۲ کشور کریدور شمال ـ جنوب را هر چه سریعتر راه اندازی کنیم و به بهره برداری برسانیم.

بی شک همکاری تجاری میان ۲ کشور ایران و روسیه در حوزه مناطق آزاد، منجر به رشد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و همچنین افزایش تمایل دیگر کشورها به گزارش روابط تجاری با این دو کشور می شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان