سئو یکی از بهترین راه‌های تبلیغاتی در فضای اینترنت است که به صورت کاملا ارگانیک به شما کمک می‌کند تا سایت و کسب و کار مجازی خود را به کاربران معرفی کنید. در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که بیشتر خریدها و فعالیت‌های روزانه به کمک اینترنت انجام می‌شوند. خیلی از افراد زمانی که به چیزی نیاز دارند ابتدا سراغ گوگل رفته و در آن جستجو می‌کنند. در این شرایط همیشه سراغ اولین سایت‌ها رفته و آن‌ها را باز می‌کنند.

شما با استفاده از خدمات سئو در مشهد می‌توانید جزء اولین سایت‌هایی باشید که کاربر هنگام جستجوی محصولات یا خدمات شما با آن رو به رو می‌شود. سئو دارای قسمت‌های مختلفی است که با رعایت هر کدام از آن‌ها می‌توانید سایت خود را بهینه نمایید. یکی از این قسمت‌ها، استفاده درست از تگ‌های هدینگ می‌باشد که در این مطلب تصمیم داریم شما را با این موضوع آشنا نماییم.

تگ هدینگ (heading Tag) چیست؟

تمامی محتواها و مقاله‌هایی که در سطح اینترنت مشاهده می‌کنیم با استفاده از سرتیترهایی تقسیم‌بندی شده‌اند. با استفاده از این تیترها مخاطب متوجه خواهد شد که به صورت کلی در حال مطالعه چه متنی است و باید از قسمت بعدی محتوا توقع توضیح چه موضوعی را داشته باشد.

می‌دانید که برای طراحی سایت در مشهد از کدهای مختلفی استفاده می‌شود تا یک صفحه سایت به خوبی نمایش داده شود. هر کدام از المان‌هایی که در صفحه مشاهده می‌کنید دارای کد مخصوص به خود هستند تا علاوه بر حفظ شکل ظاهری، قسمت‌های مختلف را به خزنده‌های گوگل نیز معرفی نمایند. گوگل برای اینکه با مفهوم صفحه آشنا شود ربات‌های خزنده خود را به صفحه می‌فرستد تا کدهای آن را کرال نمایند. اینجاست که تمامی کدها اهمیت پیدا می‌کنند و در صورت استفاده اشتباه از آن‌ها گوگل را نیز به اشتباه می‌اندازید و این برای سئو سایت شما مضر است.

کدهای مخصوص تیترهای موجود در هر صفحه، تگ‌های هدینگ هستند که با توجه به کارایی هر تیتر، از یکی از آن‌ها استفاده می‌شود.

اهمیت این تیترها اصلا کم نیستند و علاوه بر اینکه به گوگل نشان می‌دهید که به قوانین سئو اهمیت داده و تلاش می‌کنید تا صفحه سایت خود بهینه نمایید، به کاربران نیز کمک می‌کنید تا بهتر بتوانند با متن شما ارتباط برقرار کنند. باید در نوشتن این تیترها دقت زیادی به خرج دهید و مطلب اصلی را بیان کنید چرا که بیشتر کاربران زمانی که یک صفحه را باز می‌کنند در ابتدا هدینگ‌ها را نگاه می‌کنند و در صورت پیدا کردن موضوع مورد نظرشان، تمام صفحه را مطالعه خواهند کرد.

در ادامه به صورت کامل روش استفاده از آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

روش استفاده از تگ‌های هدینگ

قبل از اینکه بخواهیم روش استفاده صحیح از تگ‌های هدینگ را آموزش دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که این کاری است که از گذشته انجام می‌دادیم و حالا باید با استفاده از کد آن را بهینه سازی نماییم.

زمانی که فردی شروع به نوشتن متنی می‌کند به صورت طبیعی باید قسمت‌های مختلف متن را با تیترهای مختلف از هم جدا کند. در حالت کلی معمولا به جز عنوان اصلی مطلب که موضوع کلی را نمایش می‌دهد از دو دسته تیتر اصلی و زیردسته استفاده می‌کنیم. تیترها قسمت‌های مختلف متن را از یکدیگر جدا می‌نمایند و زیردسته یا زیرتیتر به بخش‌هایی گفته می‌شود که زیر این تیترها باید از یکدیگر جدا شوند.

برای مثال فکر کنید عنوان اصلی یک مطلب "سئو چیست؟" باشد. در این متن قسمتی با تیتر "مزیت‌های سئو" داریم که خود به چند بخش تقسیم شده که هر کدام از آن بخش‌ها نیز توضیحی برای نوشتن دارند. هر کدام از عنوان‌های این مزیت‌ها، زیرتیتر محسوب می‌شوند.

تمامی نویسنده‌ها از تیترنویسی استفاده می‌کنند و این موضوعی است که حتی در کتاب‌های درسی زبان فارسی نیز تدریس شده است. اگر شما بخواهید کتابی را مطالعه کنید که هیچ عنوان و تیتری ندارد و صرفا متن خام به شما تحویل داده شده بدون اینکه موضوع را بیان نماید، چه احساسی پیدا می‌کنید؟ اصلا سراغ خواندن این کتاب خواهید رفت؟ به همین دلیل است که نوشتن تیتر در تمامی متن‌ها مهم است.

در بحث تگ‌های هدینگ و صفحات مختلف سایت باید این مطلب را بیان کنیم که استفاده از تگ‌های هدینگ فقط مختص صفحات وبلاگ و محتواهای سایت نیست. بلکه تگ‌های هدینگ باید در تمامی صفحات حتی صفحه اصلی سایت نیز استفاده شوند.

معرفی تمامی تگ‌های هدینگ و استفاده صحیح از آن‌ها

تگ‌های هدینگ که در سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌شوند از h1 آغاز شده و تا h6 ادامه دارد. یعنی شما 6 تگ مخصوص تیترهای خود دارید که با دست باز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. معمولا در بیشتر محتواها از h1 و h2 و h3 استفاده می‌شود و سه تگ بعدی کمتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در ادامه کاربرد هر کدام را توضیح می‌دهیم.

H1 تگی است که عنوان اصلی صفحه در آن قرار می‌گیرد و در هر صفحه سایت می‌توانید فقط و فقط یک بار از آن استفاده کنید. در واقع هر کدام از صفحات سایت باید فقط یک h1 داشته باشند. اگر به مثال مطلب "سئو چیست؟" برگردیم، سئو چیست؟ همان h1 است.

H2 تگی است که تیترها اصلی صفحه در آن قرار می‌گیرند. در مثال بالا "مزیت‌های سئو" h2 محسوب خواهد شد.

اگر هرکدام از h2 هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید دارای بخش بندی باشند، از h3 برای آن‌ها استفاده می‌شود. یعنی h3 زیر مجموعه h2 می‌باشد. در مثالی که زدیم هر کدام از مزیت‌های سئو در تگ h3 قرار خواهند گرفت.

به همین ترتیب h4 زیرمجموعه h3، h5 زیرمجموعه h4 و h6 زیر مجموعه h5 می‌باشد. به قسمت زیر دقت کنید تا بهتر با این موضوع آشنا شوید.

  • H1 یا عنوان اصلی
    • H2
      • H3
        • H4
          • H5
            • H6

کمتر در متنی دیده می‌شود که از H4 به بعد استفاده شده باشد. عموما سه تیتر ابتدایی برای نوشتن یک محتوای کامل، کافی است ولی تا هر جایی که بخواهید می‌توانید از این تیترها استفاده کنید.

لازم به ذکر است که شکل کد تگ‌های هدینگ به صورت زیر می‌باشد:

  • <h1>title</h1>
  • <h2>title</h2>
  • <h3>title</h3>
  • <h4>title</h4>
  • <h5>title</h5>
  • <h6>title</h6>

این کدها در قسمت body کدهای html قرار می‌گیرند تا در صفحه قابل مشاهده باشند.

همرسانی کنید:

نظرات شما:

رویا 25 آبان 1401 ساعت 04:08

من اطلاعی از اهمیت تگ های هدینگ نداشتم. محتواتون خیلی کاربردی بود. ممنونم

نظر دهید - پسندیدم 0

ghamary 22 آبان 1401 ساعت 03:08

تگای هدینگ خیلی مهمن. مرسی که در موردش کامل و مفید توضیح دادین

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان