به گزارش لنگرخبر، حسن غلامپور: در مهرماه سال گذشته تعدادی از مسؤولین شهرستان لنگرود از شهرک صنعتی در حال احداث یعقوبیه بازدید و با چند نفر از فعالان این شهرک دیدار و گفت وگو کردند که در جریان این بازدید، فرجی رئیس شهرک صنعتی یعقوبیه نیز وعده هایی در خصوص تأسیسات این شهرک به مسؤولین داده بود. 

فرجی در جریان آن بازدید با ارایه مسائل و مشکلاتی که در خصوص روند احداث شهرک صنعتی یعقوبیه وجود دارد وعده داد که تا عید ۱۴۰۱، لوله گذاری فاضلاب، گاز و برق در این شهرک انجام خواهد شد که طی پیگیری های انجام شده هیچ کدام از این موارد تاکنون انجام نشده است.

کلنگ احداث شهرک صنعتی یعقوبیه لنگرود در سال ۱۳۸۸ و در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار بر زمین زده شد که البته تعدادی از اهالی منطقه نسبت به احداث این شهرک گلایه و معترض بودند چراکه بخشی از این زمین ها، مربوط به زمین های کشاورزی بود که از مردم خریداری و به شهرک تبدیل شده بود. 

در حال حاضر نیز برخی از صاحبان زمین ها، حاضر به فروش زمین خود برای اختصاص به این موضوع نشدند و همین امر نیز چالش هایی را در سد راه ایجاد شهرک صنعتی یعقوبیه و ایجاد تاسیسات مورد نیاز این شهرک به وجود آورده است. 

البته احمد علی شهیدی مدیرعامل وقت شرکت شهرک های صنعتی گیلان در سال ۱۳۹۷ اعلام کرده بود که طی نشستی با مالکین اراضی روستاهای یعقوبیه، دریاسر و فتیده در خصوص تملک اراضی توسعه ناحیه صنعتی یعقوبیه لنگرود به بحث و گفتگو نشسته مقرر شده بود که اراضی موصوف مورد کارشناسی و ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری قرارگیرد و موافقین با واگذاری، مراتب آن را جهت خرید اراضی به شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان اعلام کنند که در این صورت اراضی ناحیه صنعتی یعقوبیه از ۲۵ هکتار به حدود ۴۰ هکتار افزایش پیدا می کرد که بررسی های انجام شده در این خصوص نیز نشان می دهد صرفاً همان برگزاری جلسه انجام شده و هنوز هم شهرک های صنعتی در اندرخم پیگیری برای تملک اراضی مدنظر است.

رئیس شهرک صنعتی یعقوبیه در توضیح اینکه چرا تاکنون گاز و برق در این شهرک به بهره برداری نرسیده، اظهار کرد: در خصوص خط لوله گاز، اقدامات قانونی و پیمانکار برای انجام خط لوله گاز انجام شده بود ولی نیاز به خرید بخشی از زمین ها بود که در این خصوص موفق به خرید زمین نشدیم و کار انتقال گاز علی رغم هماهنگی های انجام شده با شرکت گاز استان، تاکنون انجام نشده و برای انجام این کار نیاز به تملک زمین های مدنظر است.

نکته جالب اینجاست علی رغم اینکه تاکنون (نیمه آبان ۱۴۰۱) خط لوله گاز انجام نشده، فرجی می گوید شرکت های مستقر در این شهرک صنعتی در زمستان امسال می توانند از گاز استفاده کنند و در خصوص تملک زمین های باقی مانده، طی روزهای گذشته نشستی با مسؤولین استانی و شهرستانی برگزار شد که این مشکل رفع شود تا کار انتقال خط لوله گاز صورت گیرد که این در حالی است که در طی حداقل ۶ سال گذشته جلسات مختلفی در خصوص تملک زمین های باقی مانده برگزار شده که نتیجه اش هیچ بوده است.

وی یکی از مشکلات سدراه در خصوص عدم تملک زمین ها را اعلام مبالغ گزاف توسط صاحب زمین ها دانست و گفت: برای خرید زمین های باقی مانده که مدنظر است کارشناس حقوقی دادگستری قیمت کارشناسی را اعلام کرده ولی برخی صاحبان زمین ها مبالغ بیشتری را طلب می کنند که در این خصوص در حال پیگیری جهت حل مشکل و خرید زمین هستیم که در این صورت انتقال خط لوله گاز نیز به سرعت انجام می شود. 

افزایش ولتاژ برق این شهرک از سه مگابایت به هفت مگابایت، یکی از مواردی است که رئیس شهرک صنعتی یعقوبیه در مهر ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که این مورد نیز تاکنون محقق نشده و تاکنون کارهای نامه نگاری و درخواست برای انجام این کار با شرکت برق انجام شده است! 

فرجی می گوید در خصوص افزایش ولتاژ برق این شهرک، با نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز رایزنی هایی انجام داده تا این کار سریعتر انجام شود و حتی مبالغی جهت تخصیص به این موضوع نیز در نظر گرفته شده که در روند اجرای آن مشکل کمبود اعتبار به وجود نیاید.

علی ایحال این شهرک صنعتی از سال ۱۳۸۸ که کار کلنگ زنی آن انجام شده و تاکنون بیش از ۱۳ سال از عمر آن می گذرد هنوز هم اندر خم کوچه امکانات اولیه و اصلی است که جدای مسائل تاسیساتی نظیر برق و گاز، مشکل تامین زمین آن نیز هنوز هم حل نشده است!

این در صورتی است که به اسم این شهرک، جلسات زیادی در راستای حل مشکلات آن با حضور مسؤولین وقت استانی و شهرستانی برگزار شده ولی علی رغم همه آن جلسات و حتی تغییر رویکردهای مسؤولین استانی و شهرستانی و جایگاه های مدیریتی و تغییر دولت ها، تاکنون اثری از روند پیشرفت در این شهرک مشاهده نمی شود. 

حتی در طی چند سال گذشته نیز در جلساتی مطرح شد که برخی سرمایه گذاران داخلی و خارجی آمادگی حضور در این شهرک جهت سرمایه گذاری را دارند ولی با توجه به عدم وجود امکانات لازم، طبیعی است که سرمایه گذار محل سرمایه گذاری خود را تغییر می دهد و از بلوکه شدن سرمایه خود جلوگیری می کند.

البته شهرستان لنگرود دارای سه شهرک صنعتی در نالکیاشر، دریاسر و اطاقور لنگرود نیز بود که در دهه های گذشته در این شهرستان فعال بود و به نظر برخی شاید بهتر بود به جای ایجاد یک شهرک جدید که بعد از گذشت بیش از یک دهه هنوز فاقد امکانات اولیه است، شهرک های صنعتی موجود به روزرسانی می یافت و زیرساخت های آن گسترش داده می شد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان