ظرفیت مساجد احیا شود

۱۴۰۱/۰۸/۲۳ ۰۸:۴۸ چاپ کد خبر: 179360
آستارا- سرپرست ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان با تأکید بر لزوم احیای ظرفیت مساجد و بازگشت به کارکردهای گذشته گفت: کانون های فرهنگی هنری حلقه اتصال مسجد و جوانان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا حاجتی عصر یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی آستارا اظهار کرد: مسجد مسئله بسیار مهمی است چرا که مرکز حکمرانی اسلام و جایگاهی است که در آن مدیریت جامعه اسلامی باید شکل بگیرد و محور همه فعالیت های اجتماعی حکومت و حکمرانی اسلام باید باشد.

وی گفت: همانطور که در ابتدای اسلام نیز مشاهده می شود در نحوه حکمرانی پیغمبر مرکزیت مسجد بسیار حائز اهمیت است و این ظرفیتی که امروز در اختیار ما قرار دارد و با آن انقلاب کرده و آن را حفظ کردیم اما با سیاست های چندین سال اخیر به تدریج کارکردهای مسجد را که باید محور همه فعالیت های اجتماعی می شد کمرنگ کرده ایم.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان با بیان اینکه مسجدها کارکرد خود را از دست داده و به یک نمازخانه تبدیل شده اند، افزود: هیچ جذابیتی در مساجد وجود ندارد، اگرچه این امر برای همه مساجد اتفاق نیافتاده اما برخوردی که شکل گرفت، خواسته یا ناخواسته مسجد را به این مرحله رساند که باید سوال کنیم چرا قشر نوجوان و جوان به سمت مساجد گرایش ندارند.

حجت الاسلام حاجتی تغییر کارکرد مساجد را از دلایل دوری جوانان و نوجوانان از مسجد برشمرد و بر احیای ظرفیت موجود شبکه عظیم مساجد تاکید کرد و گفت: امام خمینی (ره) بر سنگر بودن مساجد و حفظ این سنگرها تاکید کردند ولی امروز ما بیرون سنگر خود ایستاده ایم و می جنگیم و در برابر آماج تیرهای دشمن قرار داریم؛ لذا ما باید به مسجد برگردیم و نیاز داریم که مساجد احیا شوند.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد گیلان کانون های فرهنگی هنری را یکی از قطعه های مهم پازل جذابیت مساجد عنوان و اضافه کرد: اگر جوانی می خواهد خطاطی، تدوین، فیلمنامه نویسی، فیلمبرداری و عکاسی یاد بگیرد باید آن را در محیط مسجد بیاموزد، اینها چیزهایی است که جوان به روز جامعه نیاز دارد.

نقش مهم کانون های فرهنگی مساجد در جلوگیری از انحراف جوانان

امام جمعه آستارا نیز در این جلسه به نقش کانون های فرهنگی مساجد در جلوگیری از انحراف جوانان اشاره کرد و گفت: پیش تر به واسطه همین کانون ها برنامه فرهنگی و مذهبی به ویژه در فصل تابستان برگزار می شد که علاوه بر پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، آنها را از بسیاری مسائل انحرافی آسیب های اجتماعی تا حدود زیادی در امان بودند.

حجت الاسلام محمد جواد باقری به هم افزایی کانون ها با کمک پایگاه های بسیج و بین دستگاه های مختلف تاکید و اضافه کرد: باید فعالیت های مشابه را داشته باشند و برنامه های متنوعی برگزار کنند تا انرژی و هیجان نسل جوان در راه درست تخلیه شود.

لزوم فعال کردن مساجد در حوزه تربیتی نسل جوان

فرماندار آستارا نیز در این جلسه بر لزوم راه اندازی دفتر نمایندگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در این شهرستان تاکید کرد و افزود: نیاز است که مساجد را در حوزه تربیتی نسل جوان بیشتر فعال کنیم و کانون ها نقش اساسی می توانند در پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ایفا کنند که اسیر فضای مجازی هستند و در این عرصه باید بیشتر ورود کنیم.

عنایت رضایی پور با اشاره به برگزاری جشنواره علمی و پژوهشی در مورد جغرافیا و مدیریت شهری با نگاه بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال جاری افزود: برگزاری این جشنواره در شهرستان آستارا کار بزرگی است و تمام ظرفیت شهرستان برای برداشتن این گام بزرگ مورد بهره برداری قرار گیرد و برگزاری چنین رویدادهایی در سطح ملی به احیای ظرفیت ها کمک می کند.

رضایی پور با اشاره به لزوم انتخاب شعاری برای این جشنواره گفت: ما برای ایران ۱۴۰۴ برنامه داریم و چشم اندازی تعریف کردیم و با توجه به اینکه جشنواره قرار است برای اولین بار برگزار شود، سه سال وقت داریم و از این رو می تواند شعار نماد و چشم انداز ما آستارای ۱۴۰۴ باشد.

وی به بیانات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در مورد ظرفیت های آستارا اشاره کرد و گفت: همه نگاه ها به عنوان شریان گسترش توسعه پایدار در کشور به سمت آستارا است اما باید نخست آستارا خودش ساخته شود تا استان و کشور ساخته شود.

فرماندار آستارا ادامه داد: اکنون که آستارا محور قرار گرفته است ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم و با برگزاری یک حرکت علمی در آستانه دهه مبارک فجر به عنوان یک کار برجسته در استان و کشور به درخشیدن شهرستان کمک کنیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان