معاون امور صیادان سازمان شیلات ایران از کاهش ۲۲ درصدی صید کیلکا ماهیان دریای خزر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رضا عباس پور نادری در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش صید ماهی کلیکا از دریای خزر اظهار کرد: صید کیلکا ماهیان در دریای خزر پس از هجوم گونه مهاجم به دریای خزر در سال های گذشته که باعث کاهش شدید ذخایر ماهیان کیلکا شده بوده، در حال حاضر با معاون امور صید مسؤولانه به ثبات نسبتاً مطلوبی رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۴ فروند شناور در مجموع در فصل صید موفق به صید ۲۰ هزار تن کیلکا شدند که رقم قابل قبولی است، افزود: بر اساس آمار اخذ شده از ابتدای فصل صید در سال جاری تا اوایل آبان ماه امسال، هفت هزار و ۹۴۷ تن کیلکا در استان های گیلان و مازندران صید شده است.

معاون امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش را نشان می دهد که امیدواریم تا پایان سال جبران شود، گفت: امسال ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر در استان های مازندران و گیلان به صید اشتغال دارند که بخش عمده صید به استان مازندران اختصاص دارد.

نادری با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به تبدیل به پودر ماهی می شود، تصریح کرد: متوسط میزان صید در شبِ هر شناور طی هفت ماه سال جاری حدود هزار و ۹۸۶ کیلوگرم بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، کاهش ۱۳ درصدی را نشان می دهد

وی با بیان اینکه کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می شوند، افزود: این ماهیان از خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متأسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

معاون امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه می توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، افزود: در سال های اخیر تلاش تشکل های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

نادری با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه دار به آب های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم،گفت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

پایان پیام/۸۴۰۰۷

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان