رشت- استاندار گیلان با اشاره به اینکه هزینه در بخش کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری برای پرورش نسل ها است، گفت: روش های ترویج فرهنگ کتابخوانی به روزرسانی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست انجمن کتابخانه ها و همایش تجلیل از کتابداران و فعالین کتاب و کتابخوانی گیلان اظهار کرد: مقوله کتاب خوانی در ارتقای بخش های مختلف جامعه اثرگذار است.

وی با تاکید بر سرمایه گذاری در بخش کتاب و کتابخوانی، افزود: هزینه در بخش کتاب و کتابخوانی سرمایه گذاری برای پرورش نسل ها است.

استاندار گیلان با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم فرهنگی است، گفت: علم و دانش هستی بخش پویایی و تعالی جامعه است و این موفقیت از کتاب نشأت می گیرد.

عباسی با بیان اینکه کتابخوانی در ارتقای سواد علمی و عمومی جامعه تأثیر مستقیم دارد، اضافه کرد: توجه به کتاب و کتابخوانی باید سرلوحه کار همه مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب و کتابخوانی، افزود: کتاب و کتابخوانی جامعه ای آگاه، بصیر و سوادمند می سازد.

استاندار گیلان با اشاره به بسط و گسترش فضای مجازی، اضافه کرد: در کنار جولان فضای مجازی، نیاز به کتاب کم نشده است و مردم استقبال خوبی از کتاب و کتابخوانی نشان می دهند.

عباسی با تاکید بر پرداخت نیم درصد کتابخانه ها توسط شهرداری ها، بیان کرد: شهرداری ها حق نیم درصد کتابخانه ها را بپردازند.

وی با اشاره به افتتاح نمایشی کتابخانه مرکزی رشت در دولت گذشته، افزود: کتابخانه مرکزی رشت با اعتباری که در نظر گرفته شده تا دهه فجر باید افتتاح شود.

استاندار گیلان با بیان اینکه کودکان و نوجوانان به کتابخوانی تشویق شوند، گفت: روش های ترویج فرهنگ کتابخوانی باید به روزرسانی شود.

عباسی با اشاره به کاهش سرانه مطالعه کتاب، بیان کرد: مدیران و فرمانداران باید ۱۵ دقیقه در طول روز وقت خود را به کتابخوانی اختصاص دهند.

وی ادامه داد: بینش، آگاهی و بصیرت جامعه با ارتقای سرانه مطالعه کتاب افزایش پیدا می کند.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه برای ترویج فرهنگ کتابخوانی جاذبه ایجاد کنید، گفت: بسیاری از فرهنگ سازی ها در جامعه با کتاب و کتابخوانی تحقق یافته می شود.

عباسی با بیان اینکه هیچ چیز زیباتر و اثرگذار تر از کتاب نیست، اضافه کرد: آموزش پرورش، دانشگاه ها و مراکز آموزشی مقوله کتاب و کتابخوانی را جز اولویت های خود قرار دهند.

وی ادامه داد؛ نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی مختص به یک نهاد. نیست بلکه همه دستگاه ها در این بخش مسئول هستند.

شهرداری ها حق سهم کتابخانه ها را بپردازند

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه کتابخوانی، اظهار کرد: فعالیت انجمن کتابخانه های گیلان در گذشته چمدان قابل تعریف نیست.

یاسر تقوی با اشاره به مغفول مانده شدن کتابخانه مرکزی رشت در سنوات گذشته، بیان کرد: راه اندازی کتابخانه مرکزی رشت مطالبه جدی شهروندان است.

وی با اشاره به پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی گیلان، افزود: شهرداری های گیلان حق نیم درصدی درآمدشان را به کتابخانه ها پرداخت نکردند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان