رییس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه گیلان و تومسک مکمل تجارت یکدیگر هستند، گفت: توانمندی های مهم استان تومسک که تقریبا در مرکزیت روسیه است و برای خاورمیانه، خاور دور و اروپا ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، به دنبال سفر هیات بزرگ تجاری فدراسیون روسیه به ایران، عصر امروز تعدادی از تجار و بازرگانان روسیه که در زمینه صنایع غذایی، خشکبار، پتروشیمی، چوب، غلات، شیلات، حمل و نقل و لجستیک، نفت، گاز و انرژی فعالیت می کنند وارد گیلان شدند و در جلسه مشترک با اعضای اتاق بازرگانی و تعدادی از بازرگانان و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان گیلان ضمن تشریح فعالیت خود و شنیدن توانمندی های اقتصادی و تولیدی گیلان برای گسترش همکاری ها با انعقاد تفاهم نامه، اعلام آمادگی کردند. 

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در جمع تجار و بازرگانان فدراسیون روسیه که از استان های مسکو، تومسک، استاوروپول، چیلیابینسک و بوشکورتوستان و غیره حضور داشتند از ظرفیت های کم نظیر اقتصادی و تجارت ایجاد شده برای توسعه همکاری های میان ایران و روسیه پرداخت و اظهار کرد: شناسایی ظرفیت ها، موانع و تلاش برای برطرف کردن مشکلات از راهکارهای تقویت مبادلات تجاری است. 

هادی تیزهوش تابان به موقعیت ایران و روسیه ومشکلات ناشی از تحریم های غربی و تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سطح روابط تجاری ایران و روسیه به چهار میلیارد دلار در سال رسیده و در این بین بهره گیری از ظرفیت هایی مانند شورای همکاری ICBC که با همکاری اتاق ایران، اتاق قزاقستان و اتاق روسیه تشکیل شده و هدفش تقویت روابط تجاری است، می تواند موثر باشد. 

رییس اتاق بازرگانی گیلان به وجود توانمندی های متعدد صنعتی و تولیدی گیلان در حوزه های دارویی، لوازم خانگی کوچک و غیره و توانمندی های کشاورزی استان در حوزه های صیفی جات، سبزیجات، مرکبات، کیوی پرداخت و افزود: امیدوارم با توجه به شرایط تحریم ۲ کشور و به دلیل همسایگی بیشترین منافع اقتصادی را برای ۲ کشور به همراه داشته باشیم و بتوانیم تحریم ها را به حداقل برسانیم. 

گیلان و تومسک مکمل تجارت یکدیگر هستند 
رییس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه گیلان و تومسک مکمل تجارت یکدیگر هستند، اظهار کرد: تمام همکاران ما آمادگی دارند وارد گفت وگو شوند و برای ارتباط با ایران علاقه زیادی داریم چون ایران نقش کلیدی در تجارت با روسیه دارد. 

ماکسیم کاستاروف با تاکید بر اینکه در نشست (بی تو بی ) تهران شرکت های روسی توانستند ارتباط خوبی در عرصه صادرات و واردات با یکدیگر برقرار کنند، تصریح کرد: قطعا این هیات با سفر بلندپایه ای که به ایران داشته و از استان های مورد هدف خود در ایران بازدید و سفر داشته ایم و حضور تعدادی از تجار به استان گیلان، آینده تجارت ما را با برنامه های روشن تری و تجارت موفق تری روبرو خواهد کرد. 

رییس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه با بیان اینکه از بخش های مهم گیلان بازدید و با توانمندی های آن آشنا خواهیم شد، گفت: توانمندی های مهم استان تومسک که در قسمت سیبری و جایگاه منحصر بفرد و ویژه ای قرار دارد و در زمینه لجستیک توانمندی های بالایی دارد و تقریبا در مرکزیت روسیه است و برای خاورمیانه، خاور دور و اروپا از اهمیت لازم برخوردار است که آن را به شما معرفی خواهیم کرد. 

به گفته کاستاروف، در سایه توانمندی های لجستیکی این استان، موفقیت های خوبی حاصل شده و توانمندی هایی که در حوزه جنگل و چوب و حوزه نفت و گاز وجود دارد و با اهمیتی که در مراکز علمی و دانشگاهی تومسک روسیه هست می توان برای توسعه همکاری های علمی ۲ کشور استفاده کرد. 

استانداری گیلان به دنبال تقویت همکاری های اقتصادی گیلان با استان های روسیه است 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این نشست با اعلام این مطلب که استانداری گیلان به دنبال تقویت همکاری های اقتصادی با استان های روسیه است، اظهار کرد: ایران و روسیه همیشه تعاملات ارزنده ای برای همکاری با یکدیگر داشته اند و پیوستن به اوراسیا این چشم انداز را در ۲ طرف پدیدار گشته و حجم تجارت هم دست خوش تغییرات اساسی خواهد بود.

سبد محمد اسحاقی روابط گیلان را با روسیه دیرینه و دارای قدمت ۴۰۰ساله دانست که سرای گیلانیان در آستراخان مهم ترین سند این همکاری قدیمی است، گفت: گیلان با بهره مندی از سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا و همچنین منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی و سایر زیرساخت های تجارت و حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی همواره نقش اساسی در روابط تجاری داشته است. 

وی به آمادگی برای تقویت ترانزیت کالا و ایجاد تمهیدات لازم برای توسعه این همکاری ها بیان کرد: در بخش تولیدات صنعتی طی دهه های گذشته در صنایع دارویی بهداشتی، غذایی، آشامیدنی و الکترونیک در استان، پتانسیل های مهمی در زمینه صنعت وجود دارد و از سویی در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی استراتژیک این استان دارای مزیت ویژه خصوصا برای صادرات به روسیه است. 

معاون اقتصادی استاندارگیلان، رتبه اول کشور در چای، صنوبر، فندوق، ابریشم، ماهی کیلکا و غیره و رتبه دوم کشور در آبزی پروری، برنج، جوجه یک روزه، زیتون، عسل و مرکبات نشان دهنده ظرفیت این استان است. 

سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت نیز با ابراز خرسندی از توسعه همکاری های تجاری مراودات تجاری بین ایران و روسیه اظهار کرد: همواره نگاه سرکنسولگری با پذیرش هیات های تجاری و فراهم کردن تسهیل روادید بر این است که تجار و بازرگانان و گردشگران ایرانی در کمترین زمان ممکن از امکانات و خدمات کنسولگری استفاده کنند و همواره با توسعه مراودات تجاری و گسترش تجارت بتوانند در جهت منافع اقتصادی یکدیگر گام بر دارند. 

آندری وادف، روابط اقتصادی و سیاسی ۲ کشور دوست ایران و روسیه را در بالاترین سطح خود دانست و با تاکید بر اینکه این روابط همکاری اقتصادی به شدت مورد حمایت مسؤولین دولتی است، تصریح کرد: مزیت های فراوانی بین استان گیلان و استان های شمالی ایران وجود دارد و استان های شمالی ایران که با سرکنسولگری روسیه فعالیت دارند با توسعه همکاری خود با استان های فدراسیون روسیه قطعا می توانند آینده تجارت ۲ کشور را با چشم انداز روشنی دنبال کنند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان