مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه سرانه فضای مطالعه گیلان کافی نیست، گفت: گیلان با دارا بوده ۸۵ باب کتابخانه و ۲۸ هزار مترمربع فضای عمومی نیازمند توسعه و اصلاح زیرساخت های فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، یاسر تقوی عصر امروز در مراسم رونمایی از طرح سفیر دانایی در کتابخانه عمومی خیرساز واجارگاه اظهار کرد: "سفیر دانایی" طرحی است که برای مخاطبین فعال کتابخانه ها ویژه کودکان و نوجوانان زیر ۱۲ سال تعریف شده و مخاطبین را در فعالیت های کتابخوانی درگیر می کند. 

وی با اشاره به اینکه طرح سفیر دانایی دارای سه پله مختلف بوده که مخاطب به میزان فعالیتی که در دوره سه ماهه دارد یک پله ارتقا پیدا می کند، گفت: نهایتا مخاطب با لوح طلایی که کسب می کند به عنوان کتابخوان برگزیده شهرستان یا استان انتخاب شده و در جشن ملی سالیانه شرکت می کند که در آینده به عضویت رایگان کتابخانه ها در می آید.

به گفته تقوی، تلاش نهاد کتابخانه ها هویت بخشی به مخاطبینی است که کارت عضویت کتابخانه ها را دارا هستند تا بتوانند خیلی از خدمات فرهنگی و اجتماعی بهره مند شوند. 

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با تاکید بر لزوم توسعه طرح های مدون کتابخوانی برای همه گروه های سنی جامعه بیان کرد: همراهی و همکاری مخاطبین با مجموعه کتابخانه ها ضروری است و یقینا کتابخانه ها بدون مخاطبین هویت خود را از دست خواهند داد. 

تقوی با اشاره به اینکه امروز طرح ناظر رفع محدودیت ها برای جذب مخاطب در لاهیجان افتتاح شد، تصریح کرد: بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه در کشور وجود دارد که نهاد کتابخانه ها سالانه تعداد قابل توجهی کتاب خریداری و به کتابخانه های سراسر کشور بر اساس درجه بندی ارسال می کند که ممکن است همه نسخه ها به همه کتابخانه ها نرسد که بر اساس این طرح کتاب های که مورد نیاز مخاطب بوده در مدت زمان کوتاهی توسط کتابخانه های همان شهرستان خریداری و جایگزین خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت کتاب و مطالعه در جامعه امروزی قابل دفاع نیست، افزود: از مسؤولین امر انتظار می رود پای کار آیند و مساله کتاب و کتابخوانی را جدی بگیرند چرا که هر جامعه ای که پیشرفت کرده از محصول کتاب استفاده کرده است. 

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به فعالیت ۸۵ باب کتابخانه عمومی با فضای عمومی ۲۸ هزار مترمربع و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه کتاب در سطح گیلان گفت: با توجه به پیشینه فرهنگی مردم گیلان این مقدار زیرساخت فضای کتابخانه ها کافی نبوده و نیازمند اصلاح و توسعه است تا امکان تزریق کتاب جدید داشته باشند. 

وی با اشاره به مشکل سرانه فضای مطالعه در گیلان بیان کرد: به دلیل مشکلات عدیده دولت، لازم است تا خیرین کتابخانه ساز وارد میدان شده و به زیرساخت های فرهنگی جامعه کمک کنند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان