به گفته مدیرکل نهاد های کتابخانه های استان گیلان بالغ بر ۵۰ خدمت متفاوت در کتاب خانه مرکزی رشت از جمله خدمات به دانش بنیانی ها و سالمندان که منحصراً برای کتابخانه مرکزی رشت پیش بینی شده اشاره کرد اما ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، یاسر تقوی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه رشت با گرامیداشت هفته کتابخوانی و اهمیت مطالعه در جامعه اظهار کرد: شبکه کتابخانه بزرگترین شبکه فرهنگی بعد از مدرسه و مسجد محسوب می شود که این مجموعه در سراسر کشور فعالیت مؤثری دارد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های ایران رتبه یک منطقه و جهان اسلام را به خود اختصاص داده است، گفت: کتابخانه ها از بده بستان کتاب به پایگاه فرهنگی تبدیل شده و خدمات ویژه ای به افراد خاص جامعه از جمله، نابینایان، ناشنوایان، سالمندان و کودکان ارائه می دهد.

مدیرکل نهاد های کتابخانه های استان گیلان با اشاره به اینکه در گیلان ۸۵ کتاب خانه عمومی در حال فعالیت است و بیش از ۴۷ هزار نفر در کتابخانه های عمومی استان عضویت دارند، بیان کرد: شرایط کتابخانه ها تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد و با نگاه مضاعف به آن می توان در مسیر مطلوب گام برداشت.

تقوی با بیان اینکه مجموعه کتاب های کتابخانه های استان، باید قریب به ۱۰ میلیون کتاب برسد، گفت: مهم ترین چالش امروز چالش سرانه فضای کتابخانه است، سرانه فضا باید بهبود پیدا کند تا سایر شاخص های توسعه پیدا کند لذا نیاز به اعتبارات مربوط به تملک انسانی است که از سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه نیم درصد از درآمد شهرداری باید به کتابخانه های استان اختصاص یابد که متأسفانه به درستی پرداخت نشده و تنها ۱۲ درصد از انتظارات قانونی پرداخت می شود، افزود: برای بهبود وضعیت کتابخانه ها، مشارکت خیرین کتابخانه ساز و خیرین نذر کتاب منجر به غنای بیشتر فضای مطالعه در استان گیلان خواهد شد.

مدیرکل نهاد های کتابخانه های استان گیلان با بیان اینکه فضای نامناسب و کمبود منابع مهم ترین چالش عدم حضور مخاطبین در کتابخانه هاست، گفت: میزان عضویت افراد به دو عامل مکان و بروز رسانی کتاب بستگی دارد.

وی با تأکید بر اینکه کتابخانه مرکزی رشت از هشت سال گذشته تا امروز امکان استفاده مهیا نشده است، افزود:
بالغ بر ۵۰ خدمت متفاوت در کتاب خانه مرکزی رشت از جمله خدمات به دانش بنیانی ها و سالمندان که منحصراً برای کتابخانه مرکزی رشت پیش بینی شده اشاره کرد اما متأسفانه امکان استفاده هنوز مهیا نیست.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان