نشستی با حضور مدیران گمرک، بنادر و راه آهن شمال 2 در خصوص حمل ترکیبی بار و سوق کالاهای تخلیه شده در بنادر انزلی به سمت ریل برگزار و در آن مقرر شد پیش از اتصال بنادر به شبکه سراسری راه آهن، زیرساخت های ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده- صبح امروز نشستی با حضور غلامحسین ولدی، مدیرکل راه آهن شمال٢، صادق برزیگر، مدیرکل گمرک بندرانزلی و حسین یونسی، مدیرکل بنادر استان گیلان در ایستگاه راه آهن رشت در خصوص حمل ترکیبی بار و سوق کالاهای تخلیه شده در بنادر انزلی به سمت ریل برگزار شد.

در این نشست مقرر شد پیش از اتصال بنادر به شبکه سراسری راه آهن، زیرساخت های لازم جهت ایجاد بارانداز ریلی در ایستگاه راه آهن رشت فراهم شود.

غلامحسین ولدی، مدیرکل راه آهن شمال٢ در نشستی که به همین منظور در سالن اجلاس اداره کل راه آهن شمال 2 برگزار شد، اظهار کرد: وجود راه آهن به عنوان یک شیوه حمل ونقل با دارا بودن مزایایی مانند کاهش آلاینده های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا، حمل محموله های انبوه و خاص، کاهش هزینه های تحمیلی به تجار، کاهش ترافیک و سوانح جاده ای یک موهبت است.

به گفته مدیرکل راه آهن شمال٢ قیمت تعرفه بارهای کانتینری در شرکت راه آهن به گونه ای است که جزء تعرفه های پایین محسوب شده و این مقرون به صرفه بودن می تواند زمینه سوق پیدا کردن تجار به سمت حمل ونقل ریلی را فراهم کند.

مدیرکل راه آهن شمال٢ با بیان اینکه هم اکنون زیرساخت لازم جهت بارگیری و تخلیه خودرو در ایستگاه راه آهن رشت ایجادشده گفت: شرکت سایپا محصولات خود را از طریق ناوگان ریلی و با استفاده از واگن حمل خودرو به ایستگاه رشت حمل می کند.

وی همچنین اشاره ای به اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی در آینده ای نزدیک کرد و گفت: گام های مؤثری در راستای تحقق این امر صورت پذیرفته است لیکن تا تکمیل پروژه راه آهن رشت–کاسپین، ایجاد بارانداز ریلی در ایستگاه راه آهن رشت می تواند یک تحول بزرگ اقتصادی در منطقه ایجاد کند.

ولدی به دیگر برنامه های انجام شده حمل ترکیبی بار اشاره کرد و افزود: در تابستان امسال طی بازدید به عمل آمده همکاران گمرک بندر انزلی از ایستگاه راه آهن رشت و پس از برگزاری جلسات مشترک، تصمیماتی در خصوص حمل ترکیبی بار و سوق کالاهای تخلیه شده در بنادر انزلی به سمت ریل اتخاذ و مقرر شد زیرساخت های لازم جهت تخلیه و بارگیری بار در ایستگاه راه آهن رشت ایجاد شود که اکنون مراحل اداری آن در حال انجام بوده و عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز خواهد شد.

 

حسین یونسی، مدیرکل بنادر گیلان نیز در این نشست اظهار کرد: در مجموعه بنادر و دریانوردی تلاش خواهیم کرد تا با حمل ترکیبی و سوق دادن بار و کالاها به سمت ریل، ضمن کاهش هزینه ها از این ظرفیت بزرگ در استان بهره بیشتری ببریم.

به گفته مدیرکل بنادر گیلان با پیگیری و برگزاری جلسات مشترک میان بنادر، گمرک و راه آهن می توان موانع تحقق این امر را از میان برداشت و شرایط جابه جایی بارهای بنادر انزلی توسط ریل را فراهم کرد.

صادق برزگر، مدیرکل گمرک بندرانزلی نیز در این نشست اظهار کرد: بایستی علاوه بر ایجاد زیرساخت های لازم جهت تخلیه و بارگیری در محوطه ایستگاه راه آهن رشت، هزینه حمل ترکیبی بار را به گونه ای پایین آورد تا تجار و بازرگانان نیز به سمت استفاده از این شیوه حمل ونقل سوق پیدا کنند.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان